gardeshban.ir

عربستان سعودی برای پذیرایی از یک میلیون زائر برای حج امسال اعلام آمادگی کرده است.
کد خبر: ۵۴۲۵۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۱-1401 April 05
گردشبان (gardeshban.ir) :



اداره کل امور حرمین شریفین اعلام کرد که ۱۰ هزار کارمند زن و مرد برای خدمت‌رسانی به زائران فعالیت خواهند کرد. امسال، دولت تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را برای متصدیان حج اعمال کرده است تا اطمینان حاصل شود که به زائران بهترین اسکان و خدماتی را که برای آن هزینه کرده‌اند، ارائه می‌کنند.

عبدالفتاح مشاط، معاون وزیر حج و عمره در مصاحبه با روزنامه عربی الشرق الاوسط گفت که دولت بر ارائه‌دهندگان خدمات در ایام حج نظارت خواهد کرد، برای خدماتی که ارائه نشده است، جریمه‌هایی اعمال می‌شود و غرامت به‌طور مستقیم به زائران پرداخت می‌شود.

مشاط اظهار کرد: فناوری جدید، رفت و آمد زائران خارج از کشور را تسهیل می‌کند. امسال زائران ایالات‌متحده، کانادا، استرالیا و اروپا توانستند از طریق یک پورتال آنلاین برای حج درخواست دهند و واسطه‌های داخل سیستم را حذف کنند.

وی افزود: این امر به‌طور قابل‌توجهی به کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها همچنین افزایش «شفافیت و عدالت» در انتخاب زائران کمک کرده است.

این اداره از اپلیکیشن‌های هوشمند و بسترهای الکترونیکی برای کمک به غنی‌سازی تجربیات زائران رونمایی کرده است و تاکنون بیش از ۱۶۰ میلیون نفر از آنان بهره‌مند شده‌اند.

در مجموع ۲۰۰۰ خودروی برقی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان در مسجد جامع در دسترس خواهد بود. تعداد ۲۵۰ چتر برقی در صحن‌های مسجدالنبی برای محافظت از زائران در برابر نور مستقیم خورشید قرار داده شده است.

خبرگزاری عربستان سعودی (SPA) گزارش کرد که این کار به بیش از نیم میلیون نمازگزار امکان نماز خواندن در فضای معتدل در صحن‌ها را می‌دهد.

چترهای برقی توسط تهویه مطبوع و پنکه‌هایی پشتیبانی می‌شوند که قطرات سبک آب را به هوا می‌پاشند، همه این‌ها بخشی از یک سیستم خودکار برای جذب انرژی گرمایی و پایین نگه داشتن دما هستند. مرمر سرد در مسجد النبی و صحن‌های آن نصب شده تا دمای کف و کاشی‌ها، صرف نظر از آب و هوا، برای راحتی و آسایش زائران معتدل بماند.

امسال خطبه عرفات به ۱۰ زبان ترجمه می‌شود. زائران می‌توانند از اپلیکیشن خطبه عرفات برای ترجمه زنده استفاده کنند. سال گذشته، زائرانی که از مسجد جامع مکه بازدید کردند، از ربات راهنمای چهارچرخ که به ۱۱ زبان صحبت می‌کرد، راهنمایی دریافت کردند. ربات‌های هوش مصنوعی با چهره‌های صفحه‌ نمایش لمسی ۲۱ اینچی در اطراف مسجد می‌چرخیدند، به سوالات پاسخ می‌دادند و در مورد مراسم واجب متفاوتی که نمازگزاران باید انجام می‌دادند، آنان را راهنمایی می‌کردند.


فناوری جدید برای بهره‌مندی بیشتر زائران در حج ۲۰۲۲

هدف این اداره توزیع ۳میلیون بطری آب زمزم روزانه در مسجد جامع و یک میلیون بطری در اماکن مقدس در ایام حج است.

طی دوران عمره سال گذشته، ربات‌ها بین ساعت هشت صبح تا پنج بعد از ظهر در محل می‌گشتند و بطری آب را از چاه زیر مسجد بیرون می‌دادند.

مجموعه سالن‌های حج و عمره در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز به ۲۰ سالن با تهویه مطبوع مجهز شده است تا فضای انتظار راحت برای زائرانی فراهم شود که منتظر اتوبوس‌هایی هستند که آنان را به شهرهای مقدس منتقل کند؛ هر سالن می‌تواند ۳۰۰ مسافر را در خود جای دهد.

۱۱۶ ایستگاه اتوبوس وجود دارد و پارکینگ خودرو می‌تواند سرنشینان ۲۶ هواپیما را در خود جای دهد. یک مرکز بهداشتی به‌طور کاملا مجهز با سه تیم آمبولانس ۲۴ ساعته هلال احمر عربستان سعودی وجود دارد. این مرکز درمانی می‌تواند روزانه به ۴۵ هزار مسافر خدمت‌رسانی کند.

شرکت هواپیمایی عربستان سعودی از سرویس حمل بار برای زائرانی که در پروازهای بین‌المللی سفر می‌کنند، رونمایی کرد. مسافران عربستان سعودی می‌توانند به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند و از طریق واتس اپ یا ایمیل به این سرویس دسترسی پیدا کنند.

این سرویس ۲۴ ساعت قبل از حرکت زائران از محل اقامت زائران در مکه و مدینه بارها را جمع‌آوری کرده و قبل از رسیدن به فرودگاه آنها را صحیح و سالم تحویل می‌دهد.

اوایل ماه جاری، وزارت اطلاعات از لوگوی رسمی مراسم حج امسال رونمایی کرد. این لوگو از چهار دایره به رنگ سبز و یک مکعب مشکی در وسط به‌عنوان نماد کعبه با آیه قرآنی: «ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنِینَ» (با سلامت و ایمنی به آنجا داخل شوید) تشکیل شده است.

انتظار می‌رود که مراسم حج در هفتم جولای آغاز شود. این سفر زیارتی سه روز طول می‌کشد اما بیشتر زائران اقامت خود را برای اقامه نماز  و دعا در شهرهای مقدس مکه و مدینه تمدید می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار