gardeshban.ir

کلیسای صخره ای کاتسخی بر روی ستون کاتسخی یک مونولیت سنگ آهک با ارتفاع 40 متر است که به عنوان (ستون زندگی) نیز شناخته می شود.
کد خبر: ۵۴۲۶۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۱-1401 April 06
گردشبان (gardeshban.ir) :



کلیسای صخره ای کاتسخی بر روی ستون کاتسخی یک مونولیت سنگ آهک با ارتفاع 40 متر است که به عنوان (ستون زندگی) نیز شناخته می شود. این کلیسا در غرب گرجستان در استان ایمرتی در نزدیکی شهر چیاتورا بر روی صخره ای قرار گرفته است و اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس تبدیل شده است.

کلیسای کاتسخی را می توان عجیب ترین کلیسا در دنیا دانست. قدمت این کلیسا به قرن ۴ میلادی بازمیگردد که توسط مردم بومی گرجستان بر روی این صخره ساخته شده است. حال این که چه افرادی این کلیسا را ساخته اند هم گفته می شود که توسط مرتاضان مسیحی بین قرون 6_8 در بالای یک صخره بلند ساخته شد تا در آن جا به نیایش با خدا بپردازند. کلیسای کاتسخی در اکنون برای اهالی این کشور نمادی از زندگی به شمار می رود و مردم معتقد هستند که برخی از قطعه های صلیب اصلی مسیح در آن جا قرار دارد.

هیچکس نمی داند که راهبان چگونه از ستون ، بالا رفته اند یا چگونه مصالح ساختمانی را به بالای ستون حمل کرده اند ، چرا که انجام این کار در حال حاضر دشوار است ، چه رسد به بیش از هزار سال پیش انجام پذیرفته باشد. از زمان ترمیم بنا، یک راهب گرجی کلیسای ارتدوکس، در بالای این اثر تاریخی، زندگی می کند. همه ی افراد به جز خانم ها می توانند از این مکان، بازدید کنند. چرا که طبق سنت خانم ها مجاز به بالا رفتن از این ستون و یا بازدید از کلیسا، نیستند.

ابعاد سالن این کلیسا تقریبا ۴.۵ × ۳.۵ متر است که از سنگ ساخته شده است و می توان گفت معماری آن بر اساس قرون وسطایی می باشد.  امروزه، ستون کاتسخی همچنان به‌عنوان یکی از مقدس‌ترین نقاط روی زمین، گرامی داشته می‌شود.

حرکت از صومعه‌ی پایین ستون به‌ سمت کلیسای بالای آن، یک زیارت روزانه است راهب ها اینطور معتقدند که، بهترین راه برای پیشکش کردن خود نزد خداوند همین است. به این ترتیب، فقط مردانی  که دارای رتبه‌ی مذهبی بالایی باشند می‌توانند این صعود را انجام دهند. متاسفانه در طول تاریخ به هیچ زنی اجازه‌ی چنین کاری داده نشده است. رئیس صومعه اعتقاد دارد، بر اساس حکم ایلیای دوم، رهبر معنوی کلیسای ارتدکس گرجستان، صعود از این ستون برای بازدید از کلیسا از سال ۲۰۱۸ ممنوع است.

او همچنین در اینباره ادامه می‌دهد: ایلیای دوم، دستوری صادر کردند که طبق آن، فقط راهب‌ها مجاز بودند به کلیسای بالای ستون وارد بشوند. تا زمانی که ایشان، دستور صادره را لغو نکند، امکان بازدید از کلیسا برای گردشگران وجود نخواهد داشت. با این وجود، این جاذبه‌ی محلی باعث افتخار مردم بومی آن منطقه است، سازه‌ای که در دنیا به‌عنوان «ستون زندگی» و «نمادی از صلیب واقعی» شناخته شده و مورد احترام است.



کلیسای  Simeon Stylites، نمازخانه‌ی کوچک و متفاوتی با آثار مذهبی و هنرهای تزیینی است که در روی زمین کنار ستون بنا نهاده شده است. این ساختمان با محیطی آرام‌بخش و بسیار ارام برای نیایش بازدیدکنندگان فراهم شده است و در داخل آن مجموعه‌ای از نقاشی‌های خیره‌کننده، محرابی کوچک و فضای عبادت با محدوده‌ای برای روشن‌کردن شمع نمایان است.

بازدیدکنندگان در زمان خروج از این کلیسا میتوانند شاهد چشم‌اندازی فوق‌العاده از اطراف‌شان باشند، ضمن اینکه ستون کاتسخی درست در سمت راست‌شان قرارگرفته است. از طریق دروازه‌ای که در سمت راست کلیسا قرار گرفته است، شما  قادر هستید ساختمان صومعه را ببینید و با اینکه امکان بازدید عموم مردم از آن نیست، اما لیدر ایلاریون و سایر راهب‌ها با روی خوش در گوشه‌وکنار این مجتمع در حال قدم هستند، آنها همواره با بازدیدکنندگان صحبت میکندد و دانش و درایت خود را به افراد مشتاق منتقل می‌کنند.

دسترسی

می توان از پایتخت گرجستان ( تفلیس) با یک وسیله نقلیه عمومی به استان ایمرتی رفت و سپس از شهر چیاترا در این استان به اندازه ۵ کیلومتر تا روستای کاتسخی فاصله است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار