gardeshban.ir

تهیه این غذا بسیار ساده و کم هزینه است، فقط باید توجه داشته باشید که رشته پلویی علی رغم داشتن ترکیبات یکسان با رشته آش رشته فرق داشته و به خاطر سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد.
کد خبر: ۵۴۲۸۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱-1401 April 07
گردشبان (gardeshban.ir) :




همانطور که می‌دانید عید نوروز جشن و سنتی نمادین است و غذا‌هایی هم که به مناسبت این جشن باستانی خورده می‌شوند هر کدام نماینده مفهومی هستند. 

یکی از غذا‌های که شب عید خورده می‌شود رشته پلو است چرا که قدیمی‌ها اعتقاد داشتند رشته نمادی از رشته زندگی است و عقیده داشتند در همین ابتدای سال با خوردن این غذا سر رشته کار و زندگی دستشان می‌آید و به موفقیت دست پیدا می‌کنند. 

تهیه این غذا بسیار ساده و کم هزینه است، فقط باید توجه داشته باشید که رشته پلویی علی رغم داشتن ترکیبات یکسان با رشته آش رشته فرق داشته و به خاطر سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو زعفرانی و خوشمزه

برنج دو و نیم پیمانه
رشته پلویی خرد شده ۳۰ گرم
کره یا روغن گیاهی به مقدار لازم
زعفران دم کرده نصف قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
پیاز یک عدد بزرگ
کشمش طلایی یک سوم پیمانه
کشمش سیاه یک سوم پیمانه
خرما نصف پیمانه

طرز تهیه رشته پلو زعفرانی و خوشمزه

برای تهیه رشته پلو، این غذای اصیل ایرانی ابتدا باید برنج را بشویید. سپس درست مثل اینکه بخواهید برنج آبکشی تهیه کنید. برنج را در چهار پیمانه آب که دو تا سه قاشق غذاخوری نمک به آن افزوده اید چند ساعت بخیسانید. داخل یک قابلمه بزرگ پنج پیمانه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. آب برنج را خالی کرده و به آرامی آن را داخل قابلمه آب جوش بریزید. شعله را زیاد کنید تا آب و برنج به جوش بیایند.

رشته پلویی را به آب در حال جوش اضافه کرده و بگذارید تا حدودهفت تا ۱۰ دقیقه بجوشند. برنج را تست کنید که برای آبکش کردن آماده باشد. وسط برنج بایستی سفت و اطراف آن نرم باشد. رشته‌ها هم باید کمی نرم و کمی سفت باشند. سپس برنج را آبکشی کنید و با آب خنک شستشو دهید.

قابلمه را بشویید و روی شعله بگذارید، دو تا سه قاشق غذاخوری روغن یا کره و یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده داخل قابلمه بریزید. با استفاده از یک کف‌گیر بزرگ برنج را داخل قابلمه ریخته و به فرم هرم در بیاورید. برای خروج بهتر بخار از داخل برنج با ته کفکیر چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید.

بدون اینکه درب قابلمه را بگذارید، برنج را روی شعله تقریبا زیاد به مدت پنج تا هفت دقیقه قرار دهید تا وقتی که بخار شروع به خارج شدن کند، سپس یک فنجان آب دور برنج بریزید و درب قابلمه را گذاشته و شعله را کم کنید و اجازه دهید تا ۴۵ دقیقه دم بکشد. در همین حین در یک تابه متوسط پیاز ریز خرده شده را با روغن سرخ کنید تا طلایی شود.

سپس کشمش پاک کرده و شسته شده و خرمای پوست گرفته را اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید. بعد از اینکه برنج دم کشید، مقداری از زعفران دم کرده را با مقداری از برنج مخلوط کنید و کنار بگذارید. رشته پلو را داخل دیس بکشید و با برنج زعفرانی و کشمش و خرما روی آن را تزیین کنید. رشته پلو را می‌توانید با گوشت قلقلی یا مرغ هم میل کنید. نوش جان!
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار