gardeshban.ir

چشمه آب گرم هفت آباد در روستای گردشگری هفت‌ آباد، در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد و در دامنه سرسبز یک کوه آتشفشانی خاموش، در مجاورت رودخانه باراندوز چای واقع شده است.
کد خبر: ۵۴۴۷۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱-1401 April 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
آذربایجان غربی یکی از استان های مرزی ایران و مرکز آن شهر زیبای ارومیه است. استان آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با کشور ترکیه است. بخش جنوبی آن اغلب کردنشین بوده و به نام مکریان شناخته می‌شود. موقعیت این استان و هم جواری اش با کشور ترکیه باعث شده که این استان از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از جاذبه های طبیعی این استان، چشمه آب گرم هفت آباد است.



چشمه آب گرم هفت آباد در روستای گردشگری هفت‌ آباد، در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد و در دامنه سرسبز یک کوه آتشفشانی خاموش، در مجاورت رودخانه باراندوز چای واقع شده است. چشمه هفت آباد در بخش سیلوانه و در مجاورت روستایی قرار دارد که آن نیز هفت آباد نامیده می شود. خواص درمانی چشمه سبب شده تا همواره و بخصوص در فصول گرم سال گردشگران بسیاری برای استفاده از این خواص به روستای هفت آباد بروند.

ویژگی های چشمه

این چشمه آب گرم از سه چشمه مجزا تشکیل شده است. همانطور که گفتیم چشمه ها در مجاورت رودخانه مشهور باراندوز چایی قرار گرفته اند که خود جلوه زیبایی را بوجود آورده است. دمای آب چشمه هفت آباد همواره بین 32 تا 34 درجه سانتیگراد است و به عقیده مردم محلی آب آن برای درمان بیماری های استخوانی بسیار مفید است.



علاوه بر چشمه های اصلی چشمه های کوچکتر با مقدار آب کمتری نیز در کنار چشمه های بزرگتر به چشم می خورد که در کوشه و کنار رودخانه از دل زمین می جوشند. برخی از چشمه های کوچک نیز در داخل بستر رودخانه قرار گرفته اند.

این چشمه زیبا در دامنه یک کوه آتشفشانی که حالا سال هاست خاموش است قرار گرفته است و به هنگام خروج آب از دل زمین حباب های گازهای کربن دی اکسید از آن نیز به خوبی هویداست. چشمه هفت آباد در مجاورت تعداد زیادی گسل اصلی قرار گرفته است که بسیار مورد توجه زمین شناسان است.

بهترین زمان سفر 

با توجه به وضعیت جاده روستای هفت‌آباد، باید از سفر به این منطقه در فصول سرد سال چشم پوشید. از این رو بهترین زمان برای سفر، بهار و تابستان خواهد بود. در این زمان طبیعت منطقه نیز زیبایی دو چندانی یافته و امکان پیک‌نیک در کنار رودخانه باراندوز نیز مهیا است.

موارد استفاده آب چشمه‌های هفت ‌آباد

استخری که بر چشمه اصلی احداث شده، شنا کردن را برای گردشگران مقدور می‌سازد. گفته می‌شود آب این چشمه‌ها خواص درمانی داشته و برای رماتیسم، آرتروز، بیماری‌های استخوانی، تورم موضعی، تسکین اعصاب، بیماری‌های پوستی، دردهای مفصلی، درد کلیه، کاهش قند خون، کاهش وزن و بیماری‌های تنفسی مناسب است. آب چشمه حاوی بی‌کربنات و کلسیک است.

در طب سنتی ایرانی بهره‌گیری از آب‌های معدنی و گرم توصیه می‌شود. گرمای آب سبب عملکرد بهتر سلول‌های بدن شده و نشاط را به جسم باز می‌گرداند. البته در هر امری باید رعایت اعتدال را داشت. استفاده بیش از حد از آب گرم نیز می‌تواند مضر باشد. به ویژه دمای بالای 80 درجه ممکن است سبب آسیب به پوست شود. دمای آب چشمه هفت آباد از این نظر مناسب است.



جاذبه‌های اطراف

منطقه سیلوانا و رودخانه باراندوز از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شوند. همچنین جاذبه های زیر نیز در فاصله کمی با روستای هفت آباد قرار دارند؛

چطور به چشمه آبگرم هفت آباد برویم ؟

برای رسیدن به وستای هفت آباد باید مسیر جاده اصلی بند به زیوه را پیش رو بگیرید. قبل از رسیدن به راژان تابلویی قرار دارد که راه فرعی روستای هفت آباد و چند روستای دیگر را نشان می دهد.

مسئولین گردشگری شهر استان آذربایجان غربی طرح هایی را برای توسعه این چشمه آب گرم و همچنین بهبود مسیر دسترسی به این چشمه ارزشمند معدنی را داده اند تا گردشگران بیشتری بتوانند از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، بخش سیلوانا، روستای هفت آباد



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار