gardeshban.ir

دو قطعه از پرده خانه خدا به قدمت ۵۵ سال و مزین به آیاتی از سوره بقره و آل عمران در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۵۴۵۰۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱-1401 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :



یک قطعه از پرده خانه خدا به ابعاد ۲۸۵ در ۹۲ سانتی‌متر است که به آیه شریفه ۱۹۸ سوره بقره «لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ / بر شما گناهی نیست که [در ایام حج] از پروردگارتان [به وسیله تجارت و داد و ستد] فضل و روزی و منافع مادی بطلبید. و هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را در مشعر الحرام یاد کنید»، مزین شده در معرض نمایش عمومی است. 




قطعه دیگر هم به ابعاد ۲۷۰ در ۹۰ سانتی‌متر، مزین به آیه ۹۶ سوره آل‌عمران است که روی آن سال تولید پرده (۱۳۸۷ هجری‌) نقش بسته است. بنابراین، این پرده‌ها ۵۵ سال قدمت دارند. آیات طلانویس هستند و حاشیه آن‌ها، با نقره تزئین شده است.

هر دو قطعه از پرده خانه خدا در سال ١٣۴۶ به ایران اهدا شده و به عنوان مقدس‌ترین آثار تاریخی مجموعه فرهنگی-تاریخی در موزه پوشاک و در شرایط ویژه نگهداری می‌شود. 

پرده خانه خدا (کسوة الکعبة) هر ساله در نهم ذی‌الحجه - شب عرفه، که حاجیان در صحرای عرفات حضور دارند و مسجدالحرام خلوت است - تعویض می‌شود که البته امسال استثنائاً به روز نخست ماه محرم (هم‌زمان با سال جدید قمری ۱۴۴۴) موکول شده است.

برخی قطعات پرده قدیمی پس از تعویض و گذشت یک سال، به سران کشورها و اشراف عرب، هدیه یا فروخته می‌شود.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار