gardeshban.ir

یکی از جاذبه های طبیعی در استان کرمان که مورد علاقه کوهنوردان است، کوه هزار می باشد. این کوه یکی از بزرگترین کوه های ایران است.
کد خبر: ۵۴۵۱۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱-1401 April 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است.



یکی از جاذبه های طبیعی در استان کرمان که مورد علاقه کوهنوردان است، کوه هزار می باشد. این کوه یکی از بزرگترین کوه های ایران است. در ادامه این قله مرتفع و زیبا را به شما معرفی می کنیم.



کوه هزار (Hezar-Hazar) یا هزاران، کوهی است در استان کرمان که در شهرستان بردسیر قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می‌باشد. ارتفاع آن ۴۵۰۱ متر برآورد شده است. وجه تسمیه نام کوه به دلیل فراواني وجود گياهان معطر و داروئي گوناگوني است كه قبلا به هزارگياه معروف بوده و همچنین وجود بلبلان خوش آواز در کوهپایه آن می باشد.

بسیاری کوه هزار را چهارمین قله مرتفع کشور میدانند، باید بدانید که اینطور نیست. کوه هزار چهارمین کوه بزرگ ایران از لحاظ مساحت است و ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. با نگاهی به جدول بلندترین قلل ایران درخواهیم یافت که قله هزار چهارمین قله ایران نیست زیرا قللی همچون قله تخت سلیمان (4659 متر)، قله چالون (4516 متر)، قله لنگری (4510 متر)، قله سیاه‌سنگ (4604 متر)، قله خرسان شمالی (4680 متر)، قله خرسان جنوبی (4669 متر)، قله مرجیکش (4580 متر) و قلل هفت‌خوان (4537 متر) در این میان از قله هزار مرتفع‌تر می‌باشند.



روستاهای دامنه کوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر و آبشار راین که در دل این کوه قرار دارد، در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی است. کوه هزار با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع، سرچشمه رودخانه ‌تهرود می‌باشد. در فاصله کمی از قله هزار زیارتگاهی وجود دارد که به صورت سنگ چینی مربعی شکل ساخته شده است و به زیارتگاه‌های الهه آناهیتا شباهت دارد.

همچنین مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران، روستای باب زنگی از توابع شهرستان راین است. ارتفاع روستای باب زنگی ۳۳۰۹ متر است که در کوه هزار قرار دارد. چندین خانوار در این روستا سکونت دارند.



مردم این روستا نذورات خود را در بالای کوه ادا می‌کنند. روستای باب زنگی را در زنگی هم می‌نامند. مردم  روستا در تمام فصول سال در روستا ساکن هستند و در فصل زمستان به دلیل بارش برف، راه ارتباطی آنها به شهر راین برای مدتی قطع می‌شود.



دسترسی

مسیر رایج برای صعود به قله هزار جبهه شمالی است که از آبشار راین و پناهگاه هزار عبور می‌کند. پناهگاه هزار در دامنه‌های شمالی قله ساخته شده است. ارتفاع پناهگاه هزار حدودا 3100 متر می‌باشد که از سنگ ساخته شده است و ظرفیت معمول آن 25 نفر و ظرفیت یک اتاق اختصاصی 8 نفر را دارد.

برای رسیدن به آبشار راین باید از شهر راین در جهت غرب و جنوب حدود 15 کیلومتر در جاده آسفالته طی مسیر نمود. آبشار راین شروع پیمایش خواهد بود. همچنین این قله از مسیرهای دیگری چون دره میرشادی ( دره امید )، دره باب زنگی و دره اردیکان نیز قابل صعود است.

آدرس کوه هزار کرمان: ایران، استان کرمان، راین، جنوب راین
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار