gardeshban.ir

حج ۱۴۰۱ پس از ۲ سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی امسال با تراکم کمتری انجام شد و حدود ۴۰ هزار نفر از ایران که بیش از ۵۰۰۰ نفرشان از خراسان بودند، راهی سررزمین وحی شدند. اعزام زائران به عربستان در روزهایی انجام شد که کرونا در ایران فروکش کرده بود و نگرانی از احتمال ابتلا و انتقال بیماری‌هایی نظیر آبله میمونی و تب کریمه کنگو جای خود را به کرونا داده بود.
کد خبر: ۵۴۵۴۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱-1401 April 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
پروتکل‌های توصیه‌ای جواب می‌دهد؟


اما از اواخر خرداد ماه کرونا در کشورهای همجوار ایران و از ابتدای تیر ماه در ایران به شیب سرپایینی خود پایان داد و مجددا همانند سابق روند افزایشی در پیش گرفت؛ در حالی که مطابق اعلام دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ابتلا به این بیماری در روزهای اخیر در ایران به بیش از ۲۰۰۰ نفر و آمار بستری‌ها به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

با توجه به روند افزایشی کرونا در کشورهای همجوار و ازدحام حجاج در مناسک حج و مدینه احتمال گردش بیماری کرونا و انتقال آن به سایر نقاط را افزایش داده است.

پیش از اعزام حجاج ایرانی به عربستان به دلیل شرایط آرام کرونا در ایران خبری از کنترل سفت و سخت زائران در بازگشت آنان به کشور نبود اما در حال حاضر که کرونا در ایران اوج گرفته و آمار مبتلایان به بالاترین میزان خود از فروردین ماه رسیده است، نگرانی‌ها از انتقال و افزایش شدت سویه جدید کرونا به ایران بیشتر شده و انتظار می‌رود کنترل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ و برنامه‌های استقبال خانواده‌ها از حجاج به شکل جدی‌تری اعمال شود.

تمام حجاج تحت مراقبت سندرومیک قرار می‌گیرند

دکتر محمد پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تهمیدات سنجیده شده جهت جلوگیری از ورود بیماری‌های احتمالی به مشهد توسط زائران سرزمین وحی اظهار کرد: تمام کسانی که از مبادی هوایی وارد کشور شوند، تحت مراقبت سندرومیک قرار می‌گیرند؛ به این معنا که هر کسی هر گونه علائم ابتلا به بیماری‌های ویروسی داشته باشد، از بقیه جدا می‌شود تا از او تست گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به شدت گرفتن بیماری در کشورهای همجوار تیم‌های ثابتی از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد مستقر خواهند شد تا حجاج به محض ورود به فرودگاه مورد پایش قرار گیرند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون قرار بر انجام تست رپید از زائران در فرودگاه نبوده اما ممکن است تصمیم جدیدی در این خصوص اتخاذ شود. با توجه به دپوی کافی تست‌های PCR این آمادگی وجود دارد تا بلافاصله پس از اتخاد تصمیم‌گیری‌های جدید در فرودگاه از زائران تست گرفته شود.

پهلوان در خصوص اعمال برخی از محدودیت‌ها برای استقبال خانواده‌ها از عزیزان خود در فرودگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون دستوری در این خصوص ابلاغ شده است یا خیر، گفت: چند نکته را باید در نظر گرفت؛ در وهله نخست تاکید می‌کنم که کرونا تمام نشده است. کرونا در کشورهای همسایه به خصوص در ترکیه و امارت به شدت افزایش داشته است. گردش ویروس جدید سرایت بالایی دارد و به کشور وارد شده و تغییر رنگ کرونایی مشهد نیز موید همین نکته است که در مشهد نسبت به ۲ هفته گذشته بیماران بیشتری به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در فضاهای سربسته اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی چند برابر می‌شود. با آغاز موج بازگشت حجاج اگر قرار است از زائران در فرودگاه استقبال صورت گیرد، باید حتما پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و مردم در سالن فرودگاه حتما از ماسک استفاده کنند.

پهلوان در خصوص احتمال قرنطینه حجاج پس از بازگشت ایران عنوان کرد: در حال حاضر برنامه قرنطینه برای زائران وجود ندارد؛ تنها کسانی که دارای علائم هستند، باید خودشان رعایت بهداشت را داشته باشند. همچنین ممکن است کسانی که به استقبال حجاج می‌آیند، ناقل بیماری باشند که در این صورت بیماری در یک فضای سربسته به راحتی منتقل خواهد شد.

ورود گردشگران از ترکیه به ایران نسبت به عربستان خطرناک‌تر است

وی تصریح کرد: نگرانی‌ها از گردشگران و مسافران ورودی از ترکیه نسبت ورود حجاج از عربستان بیشتر است. گردشگرانی که از ترکیه به ایران باز می‌گردند، بیشتر می‌توانند خطرآفرین باشند چرا که حجاج سرزمین وحی یک گروه هستند که علائم آنان دائم تحت کنترل است و تیم‌های پزشکی در آنجا نیز فعالیت داشته و زائران به صورت روزانه پایش می‌شوند. علاوه بر این باید توجه داشت حج امسال با تراکم کمتری برگزار شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار