gardeshban.ir

تداوم رشد سودآوری
شرکت نفت ایرانول با جهش 49 درصدی سود خالص و برنامه توسعه‌ای تولید در این شرکت، نوید افزایش سهم بازار «شرانل» در سال جاری را می‌دهد.
کد خبر: ۵۴۵۶۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱-1401 April 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
حرکت به سمت تولید محصولات با فناوری برتر در ایرانول

به گزارش گردشبان، روز سه ­شنبه 14 تیر­ماه، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت نفت ایرانول با حضور ٨7 درصدی سهامداران در محل سالن تلاش برگزار شد.

مجمع با حضور نماینده تاپیکو، شرکت صبا تامین، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت نفت ایرانول و نمایندگان حسابرسی و سازمان بورس آغاز به کار کرد.

راهکارهای تقویت جایگاه ایرانول در صنعت روانکار

در ابتدای این جلسه، حسینی مدیرعامل «ایرانول» در خصوص تلاش روزافزون مدیریت این شرکت به منظور کسب جایگاه برتر در بازار روانکار گفت: نگاه کلان مدیریت شرکت افزایش تولید و فروش محصولات نهایی به موازات افزایش کیفیت و تکمیل سبد محصولات است.

وی در ادامه افزود: هرچند خام فروشی در شرایط مقطعی ممکن است سود بیشتری عاید شرکت کند اما تمرکز اصلی ما در ایرانول علاوه بر کسب سود بیشتر در کوتاه مدت از طریق خام‌فروشی، دستیابی به سود پایدار و افزایش سهم بازار خواهد بود.

امکان سنجی، طراحی و ساخت طرح‌های توسعه‌ای فاز 1 و 2 روغن‌زدایی از اسلک‌وکس که به ترتیب در سال‌ جاری و سال 1402 برای افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات به بهره‌برداری خواهند رسید، گواه اراده راسخ شرکت در دستیابی به سهم بازار بیشتر و سودآوری در آینده دارد.


تولید محصولات با فناوری برتر و تکنولوژی پیشرفته (high-tech) و کسب سهم بازارهای جهانی

مدیر عامل ایرانول در ادامه گفت: آنچه بقاء و پیشرفت شرکت را در آینده تضمین می‌کند، تدوین برنامه راهبردی با در نظر گرفتن شرایط و تهدیدهای داخلی و خارجی است. از جمله این تهدیدها می‌توان به حرکت جهانی به سمت خودروهای برقی و تغییر تکنولوژی صنعت خودرو و همچنین شکل‌گیری رقبای جدید در بازار داخل (دولتی و خصوصی) طی سال‌های آینده اشاره کرد و همین عوامل باعث خواهد شد فضای آینده بازار فضایی رقابتی‌تر و پرچالش‌تر باشد، از این‌رو مدیریت شرکت برای فائق آمدن بر این رقابت سنگین، تصمیم به ارتقاء کیفیت محصولات و تولید محصولات با فناوری برتر و تکنولوژی پیشرفته (high-tech) و کسب سهم بازارهای منطقه‌ای می‌باشد.

تغییر رویکرد نسبت به تولید روانکارها در شرکت نفت ایرانول

با توجه به تحولات داخلی و جهانی صنعت تولید روانکار، با درک شرایط و برنامه‌ریزی حساب شده باید در سال مالی ۱۴۰۱ و سال‌های بعد رویکرد خود نسبت به تولید روانکارها را متناسب با شرایط صنعت تغییر دهیم.

یکی از برنامه‌های تدوین شده برای امسال، پروژه اورهال و تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان است که به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی و دستگاه­ها در حال حاضر بازدهی مناسبی ندارد. همچنین می­توانیم با سرمایه‌گذاری مناسب علاوه بر تولید روغن پایه گروه 2 و 3 که تمام تولیدکننده­ها از جمله ایرانول به آن وابسته هستند، کیفیت سبد محصولات خود را افزایش دهیم.

اجرای پروژه فاز یک واحد موم‌گیری پالایشگاه روغن‌سازی تهران با 50 درصد پیشرفت فیزیکی

طبق گفته‌های حسینی، یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام ایرانول، پروژه واحد موم‌گیری پالایشگاه روغن‌سازی تهران است. محصول جانبی این واحد اسلک‌وکس می­باشد که یکی از شاخص‌های اختصاصی آن OIL CONTENT یا میزان روغن موجود در وکس است که با پایین آمدن میزان روغن در وکس علاوه بر افزایش کیفیت و قیمت محصول منجر به تولید بیشتر روغن پایه و رشد درآمد می‌شود.

با بهره‌برداری از این پروژه، سالانه حدود 10 درصد سود بیشتر عاید شرکت نفت ایرانول خواهد شد.

تداوم رشد سود عملیاتی با افزایش فروش صادراتی محصولات نهایی

از آنجاکه درآمد عملیاتی و سود حاصل از آن به جهت تکرارپذیر بودن همواره مورد توجه سهامداران بازار سرمایه است، جهش آن نیز می‌تواند نقش بسزایی در تداوم رشد سودآوری داشته باشد. گفتنی است شرکت نفت ایرانول با چابک‌سازی فرآیندهای فروش، عرضه محصولات با مناسب­ترین قیمت و کیفیت بالا به مصرف‌کنندگان نهایی، افزایش فروش صادراتی محصولات نهایی و عرضه مستقیم محصولات، توانسته جهش 59 درصدی سود عملیاتی را برای سال مالی 1400 به ثبت برساند.

در نتیجه این رشد سود عملیاتی، سود هر سهم شرکت نیز در پایان سال مالی گذشته روند صعودی بسیار چشمگیری را طی کرد و با صعود 43 درصدی به رقم 7650 ریال رسید.

رشد سود 8 درصدی  نصیب سهامداران«شرانل» شد

به گواه فعالان بازار سرمایه، سال‌های اخیر یکی از پُرچالش‌ترین سال‌ها برای این بازار بوده است. اما حرکت پیوسته و اصولی قیمت سهام ایرانول در تابلوی معاملات بورس سبب شد تا در مجموع سال 1400 با وجود ریزش‌های سنگین شاخص کل بورس در پایان سال، قیمت «شرانل» در نهایت رشد 8 درصدی قیمت سهام در بازار سرمایه از ابتدا تا پایان سال 1400 را شاهد باشد. که این درصد با احتساب سود نقدی واریز شده به میزان 22 درصد رسید.

اهم دستاوردهای ایرانول در سال 1400

از مهمترین دستاوردهای شرکت نفت ایرانول در سال 1400 می‌توان به پیشرفت 50 درصدی پروژه فاز یک واحد موم‌گیری پالایشگاه روغن‌سازی تهران، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در راستای ارزش‌گذاری به سرمایه انسانی و تولید 12 محصول جدید شامل روغن‌های موتوری، صنعتی و ضدیخ با مشخصات کیفی بهبود یافته و در بسته‌بندی متفاوت اشاره کرد.

از دیگر نکات قابل توجه عملکرد ایرانول رشد میزان رضایت‌مندی مشتریان است، رضایت مشتریان همچون سال‌های گذشته در وضعیت عالی قرار گرفت.

در سال 1400 میانگین زمان پاسخگویی به مطالبات و شکایات مشتریان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیر 155 درصدی داشته است.

رشد سودآوری ایرانول در سال جاری با اجرای پروژه‌های تعریف شده

حسینی در پایان این مجمع برنامه‌های ایرانول به منظور تداوم روند سودآوری را تشریح کرد. وی در خصوص مدیریت تولید گفت: درسال 1400 که به رهنمود رهبر معظم انقلاب به نام " تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" نام‌گذاری شده بود با تمرکز بر برنامه‌های استراتژیک، تلاش کردیم با بهره‌گیری از ظرفیت و تجارب شرکت‌های دانش‌بنیان و همت همیشگی کارکنان شرکت نفت ایرانول در جهت ارتقاء دانش فنی، نوآوری و افزایش ظرفیت و ایجاد ارزش افزوده بیشتر، گام‌های موثری برداریم.

از برنامه‌های در دستور اجرا برای سال جاری در این شرکت می‌توان به آغاز پروژه نوسازی و بهبود راندمان واحد موم‌گیری پالایشگاه روغن‌سازی آبادان و آغاز طراحی مهندسی پروژه یوتیلیتی پالایشگاه روغن‌سازی تهران اشاره کرد.

حسینی همچنین تصریح کرد در نظر داریم با سرمایه‌گذاری، تامین دانش فنی و اجرای طرح تولید روغن پایه گروه 2 و 3 برای اولین‌بار، تحولی مثبت، سازنده و دانش بنیان در صنعت روانکار کشور ایجاد کنیم.

تقسیم 90 درصدی در «شرانل»

در پایان این مجمع، سهامداران با پیشنهاد تقسیم 90 درصدی سود به مبلغ 7650ریال برای هر سهم از سوی هیئت ‌مدیره موافقت نموده که این سود از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد و بدین وسیله ایرانول سال 1400 را در بالاترین سطح رضایتمندی مشتریان و سهامداران به پایان رساند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار