gardeshban.ir

روستای چلندر (Chalandar) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران است که دارای جاذبه‌های طبیعی‌ بسیار زیبایی است.
کد خبر: ۵۴۶۱۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱-1401 April 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
نوشهر یکی از شهرهای ساحلی، زیبا و توریستی استان مازندران است که دارای دو بخش مرکزی نوشهر و ییلاقی کجور می‌باشد. نوشهر یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین نقاط شمال کشور است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. در جاده ساحلی نوشهر به نور روستاهای زیادی وجود دارد که با چشم انداز کوه های جنگلی یکی از زیباترین مناظر را دارند. یکی از معروف ترین این روستاها روستای چلندر است.



روستای چلندر (Chalandar) روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران است که دارای جاذبه‌های طبیعی‌ بسیار زیبایی است. این روستا در ۱۸ کیلومتری نوشهر قرار دارد و با طبیعتی دل‌انگیز از شمال به دریا و از جنوب به کوه های پوشیده از درخت محدود می‌شود.

این روستا به دلیل مجاورت کنار جنگل های انبوه دارای آب و هوایی عالی و مطبوع است. فضای جنگلی و پوشش گیاهی روستا دیدنی است. در واقع مهم‌‌ترین جاذبه روستای چلندر نوشهر فضای جنگلی آن با پوشش گیاهی متنوع و درختان انبوه و سبز است.

در این روستای تاریخی، زراعت چای و برنج رواج بسیاری دارد. برنج چلندر در بین برنج‌‌های خطه شمال بسیار مشهور است. این روستای حاصلخیز، با وجود شالیزارهای پربار و شالیکارهای پرتوان و زحمتکش روستا، به یکی از دهکده‌های سرسبز شمال ایران در زمینه تولید برنج ایرانی تبدیل شده است. در شالیزارهای این روستا، عطر خوش برنج ایرانی به مشامتان خواهد رسید.

جنگل چلندر، با وجود پوشش گیاهی و جانوری مطلوب، آب‌وهوای دلچسب جنگلی و عطر برگ‎‌های باران‌زده، لحظاتی دل‌چسب از سفر به چلندر برایتان می‌سازد. از گونه‌های جانوری می‌توان به پلنگ، خرس، خوک، گوزن، آهو اشاره کرد. همچنین در این روستای جنگلی، گونه‌هایی از پرندگان نیز ساکن‌اند.



ارتفاعات کوهستانی و سرسبز جنگلی به این روستا جذابیت بسیاری بخشیده است. سفر به چلندر با جنگل‌نوردی و ماجراجویی در بهشتی زمردی همراه است. این روستا مجموعه‌ای از طبیعت سرسبز با چشمه‌ها و آبشار است که در بهار به بهشتی در خطه شمال تبدیل می‌شود. در حین جنگل‌نوردی، به آبشار چلندر خواهید رسید. این آبشار نگین روستای جنگلی چلندر نوشهر است.

آبشار چلندر کجاست ؟

آبشار چلندر یکی از جاهای دیدنی این روستاست. این آبشار در جنوب شرقی روستا واقع شده است. در ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، در میان جنگل بهشتی این روستا، به‌ سراغ آبشار چلندر بروید و از طبیعت زیبای آن بازدید کنید.

آبشار چلندر زیبایی جنگل با صفای این منطقه را دوچندان کرده و در آغوش درختان بلندقامت و گیاهان متنوع آن جا خوش کرده است. این آبشار در هوای گرم و مرطوب تابستانی، مثل معجزه‌ای در طبیعت است و شما را به خنکای مطبوع جنگلی دعوت می‌کند.

جاذبه های دیدنی اطراف

دریاچه سد آویدر

دریاچه سد آویدر یا آبیدر در منطقه ملاکلا نیز یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که در 25 کیلومتری شرق چلندر واقع شده است. این دریاچه به زیبایی و جذابیت جنگل اضافه کرده است. از جذابیت‌های خیره‌کننده دریاچه سد خاکی آویدر یا همان دریاچه صلاح الدین کلا وجود یک جزیره سبز و کوچک در میان آب‌های آن است.



دریاچه ارواح

دریاچه ممرز که به تالاب ارواح نیز مشهور است، در 33 کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. این دریاچه در میان جنگل انبوه پهن برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است. در میان این دریاچه، تنه‌های نصف‌ونیمه درختان وجود دارند که با کاهش حجم آب، مثل جسدهای سال‌ها مدفون‌شده سر از آب بیرون می‌آورند و لشگری از این تنه‌های خشکیده بر سطح آب تشکیل می‌شود. این ظاهر خاص و عجیب سبب شده که دریاچه ممرز نوشهر به تالاب ارواح معروف شود.

روستای چلک

از دیگر جاهای دیدنی اطراف روستای زیبای چلندر مناطق روستایی و سرسبز در این محدوده است که در بین آن‌ها می‌توان به روستای چلک نوشهر اشاره کرد. این روستا در غرب چلندر واقع شده است و پیمودن مسافت میان این دو منطقه روستایی نوشهر به ۱۱ کیلومتر رانندگی نیاز دارد.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل منطقه ای سرسبز است که در جنوب شرقی روستای چلندر واقع شده است. مسافت بین این دو منطقه حدود ۵۳ کیلومتر است. پارک جنگلی کشپل نور در دل جنگل های انبوهی قرار گرفته است که کیلومترها ادامه دارند.

اقامت در روستای چلندر

اگر می‌خواهید شب را در روستای چلندر بمانید، تنها گزینه برای شما اقامت در ویلاها و خانه‌های روستاییان است. اما راه دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید در نوشهر اقامت کنید و با یک برنامه ریزی به راحتی به چلندر رفته و شب را برگردید.



چطور به روستای چلندر برویم؟

همانطور که گفتیم این روستا در 18 کیلومتری نوشهر قرار گرفته است و فاصله تهران تا روستای چلندر تقریبا ۱۷۰ کیلومتر است. باید خودتان را به جاده نور به نوشهر برسانید. در قسمتی از این مسیر، یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به‌ سمت روستای چلندر نوشهر هدایت می‌کند. در این سفر، می‌توانید در هتل جهانگردی چلندر در حاشیه جاده نور به نوشهر اقامت داشته باشید.

آدرس: استان مازندران، نوشهر، جاده ساحلی، 18 کیلومتری نوشهر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار