gardeshban.ir

عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با بیان اینکه نرخ خدمات هتل‌ها هر ساله توسط وزارت میراث فرهنگی قیمت‌گذاری می‌شود، گفت: شاهد هستیم که در طول چند سال اخیر همواره این افزایش قیمت اعمال شده، بسیار کمتر از نرخ تورم حاکم بر جامعه بوده است.
کد خبر: ۵۴۶۴۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱-1401 April 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
گلایه از تعیین نرخ هتل‌ها کمتر از میزان هزینه‌ها و تورم سالیانه


عبدالحمید حرمتی در یک گفت‌وگوی رادیویی با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تعیین نرخ خدمات قابل ارائه توسط هتل‌ها، از عدم تناسب نرخ‌های تعیین شده با میزان تورم سالانه به‌ویژه در چند سال اخیر انتقاد کرد و با تأکید بر اینکه افزایش قیمت‌ها باعث افزایش هزینه تمام شده هتل‌ها شده است، خواستار دریافت هزینه اقامت در هتل برای گردشگران خارجی بر مبنای دلار شد.

وی با بیان اینکه نرخ خدمات هتل‌ها هر ساله توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین و در واقع قیمت‌گذاری می‌شود، گفت: شاهد هستیم که در طول چندسال اخیر همواره این افزایش قیمت اعمال شده بسیار کمتر از نرخ تورم حاکم بر جامعه بوده است.

عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با تأکید بر این مسئله که افزایش نرخ خدمات هتل‌ها در طول ادوار گذشته همواره کمتر از میزان تورم سالیانه بوده است، اما این موضوع به دلیل تورم بی‌رویه در سال‌های اخیر بسیار چشمگیرتر و محسوس‌تر بوده است، تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه مرتبط با این موضوع که از زمان تدوین آن چیزی بالغ بر حدود 16 سال گذشته است، هتل‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: بر اساس رویه و دستورالعمل مربوطه و لازم‌الاجرا، هتل‌هایی که استانداردسازی شدند می‌توانند نرخی را به رئیس تشکل استان مربوطه به‌ جهت انجام بررسی‌های بعدی پیشنهاد دهند اما این امکان برای هتل‌هایی که موفق به اخذ گواهی استاندارد نشده‌اند صادق نبوده و نرخ خدمات این هتل‌ها رأسا توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین می‌شود.

حرمتی با اشاره به افزایش فزاینده و بی‌رویه قیمت اقلام عمومی به‌ویژه انواع مواد شوینده‌ها و مواد غذایی مربوط به وعده غذایی صبحانه بیان کرد: یقیناً این افزایش قیمت‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث افزایش هزینه‌های تمام شده هتل‌ها می‌شود.

 وی همچنین توضیح داد: به دنبال طرح درخواست هتلداران از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با موضوع افزایش نرخ خدمات قابل ارائه، در نهایت صرفاً افزایشی 30 درصدی برای واحدهای فاقد گواهی استاندارد تعیین شد و برای واحدهای دارای گواهی استاندارد نیز مقرر شده است که تحت نظارت تشکل مربوطه در استان نرخ واحدی تعیین شود.

عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با اشاره به این مطلب که خدماتی که توسط هتل‌ها ارائه می‌شود در سطوح مختلف قابل ارزیابی و درجه‌بندی است، عنوان کرد: در این میان هتل‌های پنج ستاره که از بالاترین میزان هزینه نگهداری نیز برخوردارند، اصولاً توسط گردشگران بین‌المللی و اقشار پردرآمد استفاده می‌شود که معمولاً این افراد در پرداخت هزینه‌ها مشکلی ندارند، اما سایر هتل‌ها همچون هتل آپارتمان‌ها و هتل‌های دو یا سه ستاره غالباً توسط آحاد اقشار مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند و طبیعتاً نرخ چندان بالایی هم ندارند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با تأکید بر این مطلب که سقوط ارزش پایه پولی ریال در سال‌های اخیر باعث کاهش چشمگیر درآمد و سود دریافتی توسط هتلداران شده است، اذعان کرد: این موضوع در حالی است که هزینه نگهداری و حفاظت از تجهیزات هتل‌ها و تعمیرات و به‌روزرسانی این تجهیزات به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی به شدت افزایش پیدا کرده است.

حرمتی خاطرنشان کرد: مبنای محاسبه نرخ خدمات هتل‌ها در حال حاضر ریالی است و درخواست مشخص فعالان این حوزه این است که به جهت نزدیک کردن نسبی سطح هزینه‌ها با درآمد هتل‌ها، برای مهمانان خارجی هزینه‌ها بر مبنای دلار تعیین شده و دریافت شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار