gardeshban.ir

«قطر آن‌طور که باید از ایرانی‌ها حمایت نمی‌کند. یک شرط برای کسی که بخواهد فعالیتی انجام دهد، مشخص شده و آن اینکه هرکسی که بخواهد وارد قطر شود، باید بلیط یکی از بازی‌ها را تهیه کند. حالا این بلیط چقدر است؟ ۲۵ میلیون تومان!»
کد خبر: ۵۴۶۸۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱-1401 April 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
سفر به جام‌جهانی با قالیچه پرنده+ عکس


جملات بالا بخشی از اظهارات مجید سلیمی، معاون صنایع دستی استان فارس است که در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی ایسنا مطرح شد.

این روزها در رسانه‌ها صحبت از گلیمی است که قرار شده در جام جهانی قطر از آن رونمایی شود. این گلیم که مربوط به استان فارس است، به مساحت ۱۰۵ متر مربع و با عنوان بزرگ‌ترین گلیم جهان به سفارش قطر ساخته شده است.

فارغ از این خبر خوش که قرار است محصولی مرتبط با صنایع دستی کشورمان در این رویداد بزرگ رونمایی شود، سوالاتی در این زمینه مطرح می‌شود. برای مثال این رونمایی چه دستاوردی برای وضعیت صنایع دستی خواهد داشت؟ معاونت صنایع دستی و در کنار آن کشور قطر چه حمایت‌هایی برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران ایرانی در نظر گرفته‌اند؟ و سوالاتی از این دست.

معاون صنایع دستی استان فارس در پاسخ به این سوال که رونمایی از این گلیم برای صنایع دستی کشورمان چه خواهد کرد؟ گفت: «تبلیغ. اولا باید بگویم بهتر است این سوال را یک متخصص رسانه، تبلیغات یا برندینگ جواب دهد. در حد سواد خودم باید بگویم که یک برند از مجموع یکسری عملیات برند می‌شود. برای مثال اگر خاتم شیراز درحال حاضر بر سر زبان‌ها است، به‌خاطر بازار داغ الان نیست. به‌خاطر این است که ۴۰ ـ ۵۰ سال پیش، کاخ مرمر با خاتم درست شده است یا اینکه زمانی سفارش خیلی زیادی برای عتبات عالیات از خاتم شیراز تعیین شده است. آن زمان این کار را انجام دادند و برند خاتم شیراز یک رشد و شکوفایی پیدا کرده است.» 

او ادامه داد: «امروزه نیز استان فارس در روستاهای دورافتاده برای برخی برندها گلیم تولید می‌کند، ولی اسمی از آن نیست. همه این امتیاز را آن برند به اسم خودش دریافت می‌کند. حالا شرایطی ایجاد شده که در یک رویداد بزرگ جهانی این گلیم رونمایی شود. بالاخره حضور در این رویداد می‌تواند به رشد و بالندگی بیشتر بافندگان کمک کند و یک جرقه در ذهن ایجاد می‌شود.»

سفر به جام‌جهانی با قالیچه پرنده+ عکس

سلیمی در ادامه درباره از دست دادن اغلب فرصت‌ها در اکسپوی دوبی و لزوم بهره‌گیری از فضای جام جهانی قطر برای تبلیغ صنایع دستی ایران، اظهار کرد: «موضوع اکسپو دوبی تکنولوژی‌های جدید است. تمام کشورها در این رویداد آخرین فناوری‌ها، آخرین تکنولوژی‌ها و اختراعاتشان را رونمایی می‌کنند و اینکه ایران در این رویداد خوش ندرخشیده، مجموعه‌ی عواملی بود که وارد بحث آن نمی‌شویم اما نباید فکر کنیم ایران در رویداد قطر نیز درحال انجام دادن یک عملیات فوق‌العاده است.»

او ادامه داد: «در بازار قطر یکی از محصولاتی که مشتری فراوانی دارد، در همین روستاهای اطراف فیروزآباد و قیروکارزین تولید می‌شود. این محصولات گلیم‌های بزرگ سایزی مانند همین گلیم که برای استفاده در خیمه‌های قطر استفاده می‌شود، هستند که یک بازار بسیار گرمی مخصوصا در استان فارس دارند. این فرصت پیش آمده تا در جام جهانی که یک زمین بزرگی وجود دارد، از این گلیم استفاده شود تا قطر نیز از قابلیت این گلیم استفاده کرده تا مقداری به جذابیت کار خودش بیفزاید. با پیگیری‌هایی که انجام شده، قطر شرایط خیلی سخت را برای حضور حداکثری ایرانیان قرار داده و به این ترتیب شرایط برای صنعتگران و فعالان کمی بسته شده است. در حال حاضر خیلی‌ها در این رویداد شرکت می‌کنند، اما اینگونه نیست که همه بتوانند حضور پیدا کنند.»

معاون صنایع دستی استان فارس همچنین مطرح کرد: «قطر آن حمایتی که باید از ایرانی‌ها نمی‌کند. یک شرطی که برای کسی که بخواهد فعالیت انجام دهد، مشخص شده، این است که هرکسی که بخواهد وارد قطر شود، باید بلیط یکی از بازی‌ها را تهیه کند. حالا این بلیط چقدر است؟ ۲۵ میلیون تومان! شرایط خیلی سخت است، اما با وجود این سختی برخی برنامه‌ریزی کرده و در آن شرکت می‌کنند.»

سلیمی درباره‌ی حمایت‌های معاونت صنایع دستی برای شرکت‌کنندگان گفت: «ما هر کاری که بتوانیم، انجام می‌دهیم. از حمایت‌های دیپلماتیک گرفته تا ارتباط دادن. امور بین الملل ما در این زمینه فعال است و هرکسی را که بخواهد شرکت کند، راهنمایی می‌کند. حتی تسهیلات نیز برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شدده است. شرایط سخت است اما با این وجود صنعتگران ما شرکت می‌کنند.»

او در آخر درباره‌ی جایِ خالی استان‌ها و رشته‌های دیگر نیز گفت: «من فکر نمی‌کنم استان‌های دیگر نیز بیکار نشسته باشند و از این فرصت استفاده خواهند کرد، اما اینکه الان در چه مرحله‌ای هستند اطلاعی ندارم. مزیت تولید صنایع دستی استان فارس انواع دستبافته‌های داری مانند گلیم است و این گروه از رشته‌های صنایع دستی جزو اولویت‌های برنامه‌های ما است. سایر رشته‌ها نیز می‌توانند فعالیت کنند اما جزو اولویت‌ها نیستند نه اینکه اهمیت نداشته باشند.»


سفر به جام‌جهانی با قالیچه پرنده+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار