gardeshban.ir

روستای دهسرخ (Deh Sorkh) روستایی تاریخی از توابع بخش احمدآباد در 45 کیلومتری مشهد در استان خراسان رضوی است.
کد خبر: ۵۴۷۵۸
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر است. اگر اهل طبیعت گردی هستید گزینه های زیادی برای لذت بردن از طبیعت خواهید داشت. یکی از روستاهای معروف و تاریخی اطراف مشهد، روستای دهسرخ در جاده مشهد به نیشابور می باشد.

روستای دهسرخ (Deh Sorkh) روستایی تاریخی از توابع بخش احمدآباد در 45 کیلومتری مشهد در استان خراسان رضوی است. علت شهرت این روستای تاریخی 2000 ساله واقع شدن آن در مسیر عبور امام رضا (ع) از نیشابور به سمت توس و معجزه جوشیدن چشمه زمزم روستا به دست مبارک ایشان می‌باشد. دهسرخ مشهد همان جایی است که به قدوم مبارک امام هشتم متبرک شده و در بین مردم بسیار محبوب است.

عکس از: Massol1360

این روستا در منطقه سردسیر واقع شده است. در بیشتر ماه های سال هوایی خنک دارد و ساکنین فقط در فصل تابستان از وسایل سرمایشی استفاده میکنند. در سال های دور میزان آب موجود در این روستا زیاد بود به طوری که دارای چشمه ای آب شرب متعددی بود اما در سالیان اخیر بخاطر خشکسالی های پی در پی تقریبا تمامی چشمه ها خشک شده و مقداری از باغات نیز از بین رفته است.

تاریخچه روستا

ده سرخ روستایی سردسیر و سرسبز است که بیش از دو هزار سال از حضورش سپری شده است. این روستای دل‌نواز توانست در ۱۲۰۰ سال پیش از امروز پذیرای قدم‌های امام رضا (ع) باشد. شیخ صدوق در مورد ماجرای ورود ایشان به روستای دهسرخ در سفری که مقصدش توس بوده است و آخرین سفر حضرت محسوب می‌شود اینگونه روایت کرده‌اند:

"کاروانیان وارد روستای قریه الحمراء شدند. به آن جناب عرض شد ظهر شده آیا نماز می‌خوانید؟ امام از مرکب فرود آمد و فرمود: «آبی برایم بیاورید.» گفتند: «یا ابن رسول‌ا… آبی با ما نیست.» حضرت با دست خویش زمین را بسود، آبی پدید آمد که خود و اصحابش که با او بودند، بدان وضو ساختند و در تخت‌گاهی کنار آن نماز گذاردند”.

در حال حاضر همین نقطه به عنوان زیارتگاهی باقی مانده است. این زیارتگاه میزبان اصلی مهمانان روستای دهسرخ به شمار می‌رود چون غیرممکن است گردشگران وارد این روستا بشوند و به سمت زیارتگاه رهسپار نشوند و به زیارت در آن نپردازند. قریة‌الحمراء که در نقل قول ذکر شده است به زبان فارسی به معنای دهسرخ است. این چشمه در آثار دیگری از سفرنامه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

از آن جمله می‌توانیم به سفرنامۀ ناصرالدین قاجار اشاره کنیم که در آن آمده است؛ "این چشمه، با نام چشمه رضا شناخته می‌شود و هشت زوج ملک را مشروب می‌نماید. آب‌چشمه‌اش زمستان و تابستان گرم است. مردم هر سال در آنجا قربانی‌ها می‌کنند و هر کس مرضی داشته باشد از برکت امام رضا (ع) شفا می‌یابد. رعیتش ۲۰ خانوار و املاکش هشت زوجست”.

روستای دهسرخ مشهد

خاک سرخ روستا

یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که باعث شده است این روستا دیدنی شود، وجود خاکی سرخ در سراسر روستاست. ویژگی نابی که شاید تنها در جزایری نظیر هرمز یا قشم مثل و مانندش را دیده باشیم.

افراد محلی در مورد سرخ‌بودن خاک در روستای دهسرخ از داستانی مربوط به قتل عام مردم این روستا به دست خوارج در دوره هرج و مرج تغییر حکومت از امویان به عباسیان صحبت می‌کنند. به عبارتی دیگر مردم محلی اعتقاد دارند خون ریخته شده بر سطح خاک سبب شده است این خاک پاک به رنگ سرخ تبدیل شود.

اما از لحاظ علم زمین‌شناسی وجود مواد معدنی سرخ از قبیل آهن و مس سبب سرخی خاک می‌شود. این خاک بسیار غنی است و سرشار است از مواد معدنی و نمک‌هایی خاص که به خاک رنگ سرخ بخشیده‌اند.



جاذبه های گردشگری روستا

چشمه های معدنی روستا

چشمه‌های معدنی که از دل زمین روستا می‌جوشند حاوی املاحی هستند که می‌توانند راهی برای درمان برخی از بیماری‌ها باشند. گرمای آب این چشمه ها می‌تواند دردهای عضلانی و استخوانی را التیام ببخشد. علاوه بر این، وجود مواد معدنی خاصی که سبب شده خاک این روستا به رنگ سرخ ظاهر شود احتمالا توانسته خواص نابی را برای آب این چشمه ها به ارمغان بیاورد تا قدرت شفابخشی بیابد. گرچه به دلیل خشکسالی اکثر آنها خشک شده اند.

چشمه زمزم رضوی

یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های روستا چشمه‌ زمزم رضوی است. هر ساله تعداد زیادی از مسافران برای برداشتن آب زلال و گوارای چشمه و شفای بیماران خود از این مکان بازدید می‌کنند. این آب متبرکه بسیاری از مریضان را شفا داده است.

روستای دهسرخ مشهد - عکس از: Seyed Mohammad Alerasoul

مصلای امام

مصلای امام، مکانی مقدس و متبرک در کنار چشمه‌ زمزم است. که طبق روایت گفته شده امام رضا و یارانش نماز ظهر را در این مکان خوانده‌اند. مصلای امام از سطح زمین یک متر بالاتر قرار گرفته است، که به اعتقاد مردم این منطقه این ارتفاع، یک معجزه از طرف خداوند است که متبرک شدن مصلا به قدم‌های مبارک امام رضا(ع) را به ما خبر دهد. این مصلا یک مکان زیارتی محبوب در بین گردشگران است.

مرقد امامزاده سید عبدالعزیز

در بالاترین قسمت روستا یک مقبره قرار گرفته که متعلق به امامزاده عبدالعزیز، یکی از نوادگان امام سجاد (ع) می باشد. مرقد مطهر امام زاده عبدالعزیز از چشمه‌ زمزم و مصلای امام 300 متر فاصله دارد. مسافران بسیاری به قصد زیارت این مرقد وارد روستای زیبا و دیدنی دهسرخ می‌شوند.

عکس از: Seyed Mohammad Alerasoul

کاروانسرای شریف آباد

کاروانسرای بزرگ و دیدنی شریف آباد از آثار تاریخیروستای دهسرخ محسوب می‌شود. این کروانسرا در فاصله  2 کیلومتری روستا قرار گرفته و همواره مورد توجه گردشگران بوده است. قدمت این جاذبه‌ی بی‌نظیر به دوران قاجار باز می‌گردد.

قلعه نو

در ارتفاعات بالاتر روستا آثاری از خانه های تاریخی و قدیمی که از آجر، خشت و گل ساخته شده‌اند، دیده می‌شود. این خانه‌های دیدنی متعلق به یک روستا با نام قلعه نو بوده‌اند. نمای بیرونی و معماری کهن این خانه‌ها، نشان می‌دهد که مربوط به دوره‌ صفویه هستند. اگر به این روستای بی‌نظیر سفر کردید حتما از این خانه‌های قدیمی دیدن کنید.

روستای دهسرخ مشهد

چطور به روستای ده سرخ برویم ؟

همانطور که گفتیم دهسرخ در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد به نیشابور واقع شده است و در واقع یکی از روستاهای اطراف شهر ملک‌آباد به شمار می‌رود. برای واردشدن به روستای دهسرخ لازم است ابتدا وارد شهر ملک‌آباد شوید، به میدان اصلی این شهر بروید و سپس از میدان اصلی شهر حدود ۱۷ کیلومتر در جهت شمال غرب شهر به مسیر خود ادامه دهید.

دهسرخ زیبا روستایی کوهستانی است که در دامنه کوه‌های بینالود واقع شده است. جاده‌ای که باید طی کنید به معنای واقعی کلمه یک جاده روستایی است. یعنی عرض کمی دارد و سرشار از پستی‌ها و همواری‌های یک جاده کوهستانی است. بنابراین در هنگام رانندگی بسیار مراقب باشید.

آدرس: ۴۵ کیلومتری جاده مشهد به نیشابور، ۱۷ کیلومتری شهر ملک آباد (انتهای آزاد راه مشهد-باغچه)
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار