gardeshban.ir

موزه بزرگ خراسان (Great Museum of Khorasan) در شهر مشهد واقع شده است، بیش از ۱۸۰۰۰ متر مربع زیر بنای دارد و اولین موزه استاندارد کشور است.
کد خبر: ۵۴۷۶۲
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه بزرگ خراسان (Great Museum of Khorasan) در شهر مشهد واقع شده است، بیش از ۱۸۰۰۰ متر مربع زیر بنای دارد و اولین موزه استاندارد کشور می‌باشد که بعد از انقلاب احداث گردیده‌ است. این موزه به‌ عنوان یکی از جالب‌ترین مکان های دیدنی مشهد، در مجموعه فرهنگی تفریحی پارک کوهسنگی واقع شده است.



طراحان موزه بزرگ خراسان رضوی با الهام از نقشه و طرح بنای هارونیه و عمارت خورشید ساختمان موزه بزرگ خراسان رضوی را آغاز کردند. ساختمان این موزه در ۱۲ طبقه ساخته شده است. موزه بزرگ خراسان دارای ۶ قسمت (سالن موزه، سالن نمایشگاهی و موزه‌ای، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و تزئینات تاریخی، مخزن نگهداری اشیای منقول تاریخی و تزیینات معماری) است.

طرح موزه به سال ۱۳۵۶ یعنی یکسال پیش از انقالاب اسلامی بر می‌گردد. ابتدا تصمیم بر اختصاص قطعه زمینی در پارک آریامهر (ملت فعلی) بود که به دلیل عدم هماهنگی عملا امکان تحویل زمین و آغاز عملیات اجرایی صورت نگرفت. انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق اجرای طرح موزه را به تعویق انداخت و در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ با تلاش مدیر وقت سازمان میراث فرهنگی خراسان احداث موزه در صدر برنامه‌های عمرانی قرار گرفت. در سال ۱۳۷۵ قرار شد طراحی موزه خراسان به مسابقه گذاشته و داورانی برای این مسابقه تعیین گردد. پس از تخصیص زمین در منطقه کوهسنگی مشهد، در سال ۱۳۸۲ عملیات اجرایی آغاز و در بهمن سال ۱۳۹۳ پایان یافت.

هدف از تأسیس موزه به نمایش گذاشتن و نشان دادن فرهنگ و تمدن مردمان ایران بزرگ که پهنای جغرافیایی آن از ماوراء نهر است که شامل کشورهایی چون تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان می‌شود.

معماری بنا

معمار موزه بزرگ خراسان، دکتر محمد امین میرفندرسکی است. نمای بیرونی برگرفته از بنای عمارت خورشید در کلات نادر است و معماری درون بنا تحت تاثیر لوئی کان است. معماری داخلی با استفاده از معماری ایرانی و اسلامی از جمله آثار آینه کاری بسیار پراکنده و الگوهایی در آثار سنگ کاری دارای حداقل سبک مدرن است. زیربنای ساختمان ۱۸۰۰۰ متر است و ۵۳ متر ارتفاع را در ۱۲ طبقه جای داده است، منتها در حال حاضر تنها سه طبقه از آن به عنوان موزه در معرض دید بازدیدکنندگان است.

از طریق لینک www.caoi.ir می توانید نقشه های کامل این مجموعه را مشاهده کنید. وبسایت معماری معاصر ایران تمامی پلان ها و مقاطع معماری این بنا را در وبسایت خود قرار داده است.



بخش های مختلف موزه

موزه بزرگ خراسان در برگیرنده بخش های ذیل می باشد؛

بخش عمومی

سالن موزه ای: در 3 طبقه (همکف، اول و دوم) و با مساحتی بالغ بر 4000 مترمربع می باشد، که در واقع هسته اصلی موزه بوده و اشیاء به نمایش درآمده در آن قسمت ها، اشیاء تاریخی مکشوفه از منطقه خراسان می باشد.

سالن نمایشگاهی و موزه ای: با مساحتی بالغ بر 2700 مترمربع جهت برپایی نمایشگاه های دوره ای و فصلی از آثار تاریخی و آثار هنری معاصر پیش بینی شده است.

بخش تخصصی

کتابخانه تخصصی (روانشاد مهندس سراج الدین کازرونی): با گنجایش بیش از 5000 جلد کتاب، اسناد و عکس های تخصصی و مکانی مناسب جهت مطالعه پژوهشگران و علاقه مندان می باشد.
مخزن نگهداری اشیاء منقول تاریخی و تزئینات معماری: این مکان مجهز به پیشرفته ترین امکانات امنیتی ضد حریق، ضد زلزله و آسیب های جنگی است.

آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و تزئینات تاریخی (روانشاد دکتر باقر آیت ا… زاده شیرازی): این مکان علاوه بر امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی حفاظت و مرمت، دارای بخش پژوهش، مستندسازی و مطالعات اشیاء تاریخی و تزئینات معماری نیز می باشد.

سالن اجتماعات (روانشاد دکتر محمدامین میرفندرسکی): مجهز به سیستم های سمعی و بصری بوده و ظرفیت حدود 140 نفر را داراست.




آثار تاریخی موزه

در این موزه آثار تاریخی بسیاری در معرض دید عموم قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان مجسمه سنگی هزاره سوم پیش از میلاد – نیشابور، عود سوز مفرغی دوره سلجوقی، آجر نقش‌برجسته دوره اشکانی – درگز، آجر برجسته دوره ایلخانی – شهر توس، صور فلکی دوره سلجوقی – نیشابور، دوات‌دان سفالی دوره سلجوقی – شهر توس، کاسه دخل دوره صفویه، قدح سفالی زرین‌فام دوره سلجوقی – نیشابور، سپر فولادی دوره افشاریه، جواهردان دوره مفرغ – نیشابور، سنگ قبر بودم‌بیکقرن هفتم هجری – شهر توس، جام میثاق دوره اشکانی – درگز، مرقع قرآنی (فاتحه‌الکتاب) دوره قاجاریه و کاشی دوره قاجاریه را نام برد.



چطور به موزه بزرگ خراسان برویم ؟

موزه بزرگ خراسان از موزه هایی است که به تازگی افتتاح شده است و هنوز برای بسیاری از افراد ناشناخته مانده است. این موزه در کناره پارک کوهسنگی از سوی بلوار شهید منتظری و نزدیکی میدان تلویزیون پیداست. بنابراین برای بازدید از این موزه ابتدا باید به بوستان کوهسنگی  بروید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار کوهسنگی، بوستان کوهسنگی، موزه بزرگ منطقه ای خراسان

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 09:00 الی 19:00

هزینه ورودی: هر نفر 5000 تومان (سال 99)

شماره تماس: 9502 3726 051

وبسایت مجموعه: khgm.razavichto.ir
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار