gardeshban.ir

باغ ملی مشهد (Mashhad National Park) از جمله پارک‌های بسیار زیبا و قدیمی مشهد است. در ابتدا این بوستان متعلق به فردی به نام حاج حسین ملک بوده که در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شده است.
کد خبر: ۵۴۷۶۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌ است. همچنین این شهر مکان های تفریحی، موزه ها و بوستان های زیادی دارد. یکی از بوستان های زیبای این شهر باغ ملی است.



باغ ملی مشهد (Mashhad National Park) از جمله پارک‌های بسیار زیبا و قدیمی مشهد است. در ابتدا این بوستان متعلق به فردی به نام حاج حسین ملک بوده که در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شده است. این باغ از پارک‌های قدیمی و قدمت­ دار است که در مرکز شهر و در کنار یکی از خیابان های قدیمی واقع شده است. این خیابان در زمان های قدیم ارگ نام داشته و امروزه به نام امام خمینی (ره) شناخته می شود.

باغ ملی به عنوان اولین پارک تفریحی شهر مشهد شناخته می شود که در حاشیه خیابان امام خمینی و در کنار بازار جنت احداث شده است. این باغ یکی از مهم ترین مکان های گردشگری مردم مشهد در گذشته به شمار می رفت که در آن زمان به وسیله آب قنات رکن آباد آبیاری می شد. باغ ملی مشهد در سال 1335 در مساحتی برابر با 19550 متر احداث شده و در سال 1382 نیز، مرمت و بازسازی شده است.



تاریخچه باغ ملی

در مورد پیشینه باغ ملی مشهد، داستان‌های مختلفی نقل شده است. عده‌ای می‌گویند که حاج حسین ملک، صاحب این باغ، در سنین پیری این باغ را وقف کرده است. عده دیگری می‌گویند که شهرداری آن را به زور از وی گرفته است. اما طبق آنچه در تاریخ آمده است، این باغ را مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۰ ه.ش به حاج کاظم ملک التجار بخشیده است. سپس دست به دست گشته تا سرانجام در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شده است.

باغ ملی به دلیل نزدیکی با ارگ حکومتی مشهد و همچنین قرار گرفتن در مرکز شهر، در گذشته محل اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی بوده است. پس از آن و با توسعه و گسترش شهر و احداث پارک بزرگ و جدید، در حال حاضر باغ ملی به صورت یک پارک محلی درآمده، با این وجود به دلیل قدمت زیاد خود، همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است.



ویژگی های بوستان ملی

باغ ملی مشهد دارای فضایی دلنشین و زیبا است که توسط آب نما های قدیمی، مجسمه هایی از بزرگان ادب پارسی و گل و گیاه های گوناگون مثل چنار های قدیمی تزیین شده است. لازم به ذکر است داخل محوطه پارک، مجموعه ای برای بازی کودکان نیز تعبیه شده است. آب قنات رکن آباد، که از قنات های معروف و قدیمی مشهد است، از میان این بوستان می گذرد.

ابعاد باغ ملی مشهد خیلی بزرگ نبوده و به همین دلیل نسبت به دیگر پارک های شهر کمتر مورد استقبال اهالی مشهد یا زائران این شهر قرار می گیرد. این در حالی است که باغ ملی از نظر زیبایی چیزی کمتر از دیگر پارک ها ندارد، به ویژه اگر شما در مرکز شهر باشید و بخواهید از شلوغی و ازدحام محیط فرار کنید، هیچ جایی را بهتر و نزدیک تر از باغ ملی پیدا نخواهید کرد.

بخش های مختلف این پارک با انواع چنارهای قدیمی و درختان مختلف و گونه های گیاهی و گلکاری و چمن و فضای سبز تزیین شده و محل تفرج و تفریح و استراحت شهروندان مشهد می باشد.



استخر بوستان ملی و فواره هایش  

باغ ملی به خصوص بعد از مرمت و بازسازی های اخیر باید به آبنماها و فواره هایش بنازد. اگر چه که این آبنماها به پای پارک هایی مثل پارک کوهسنگی و پارک ملت مشهد نمی رسد ولی به جای خود ستودنی است. یکی از حوض های این بوستان حوضی دایره ای و کلاسیک است که حوضی کوچکتر در آن قرار گرفته و حوض طبقه سوم آن در واقع یک فواره است که آب را بیرون می ریزد و سر و صدای زیادی تولید می کند. این حوضچه با رنگ آبی فیروزه ای طراحی شده و در دل درخت های باغ به چشم می آید.

در ابتدای ورودی باغ از خیابان امام خمینی آب نمایی تقریبا مستطیلی ولی شکسته شکسته تا میانه باغ امتداد پیدا کرده که فواره هایی خطی نیز در میان آن ها قرار دارد. این فواره ها در اطراف خود موج هایی دایره وار پدید می آورند و استوانه هایی سفید در میان سبز آبی آب خلق می کنند.

چطور به باغ ملی مشهد برویم؟

این باغ در خیابان ارگ با نام امروزی خیابان امام خمینی و در مجاورت بازار معروف جنت قرار گرفته است که می توانید بعد از رفتن به باغ ملی، سری هم به این بازار قدیمی بزنید.

همچنین لازم به ذکر است که این بوستان تفریحی، در نزدیکی حرم امام رضا و در مسافت حدودا 2 کیلومتری آن واقع شده است و زائرین عزیز می توانند با طی مسافتی در حدود 30 دقیقه به صورت پیاده، به این بوستان برسند.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی (ارگ)، مجاور خیابان جنت

ساعت کاری: همه روزه 24 ساعته

هزینه ورودی: رایگان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار