gardeshban.ir

با وجود اینکه بسیاری از هتل‌ها در قوانین خود منع استعمال مواد مخدر و یا دخانیات را ذکر کرده‌اند باز با این حال به جهت جلوگیری از این اتافاق معمولا عدد 420 را بر روی اتاق نگذاشته و یا اسامی دیگری مانند 419+1 را برای شمارش اعداد در هتل انتخاب می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۷۶۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
اتاق 420 در هتل ها چه رازی دارد؟


اتاق 420 در هتل به عنوان اتاق منحوس شناخته می‌شود. در باور مردم بعضی از اعداد منحوس و یا بدشگون شناخته شدهو از این رو در فضاهای عمومی مانند هتل از این دسته از اعداد برای شمارش استفاده نمی‌شود. عدد 420 نیز جزو این دسته از اعداد منحوس شناخله شده اما داستان استفاده نشدن از این عدد در نامگذاری اتاق هتل‌ها داستان دیگری دارد.

در این مطلب داستان اتاق 420 در هتل ها و سایر اعداد منحوس و مرموز را بیان خواهیم کرد.

چرا هتل ها اتاق 420 ندارند؟

اگر بخوایم مستقیم سر اصل مطلب برویم باید این حقیقت را گفت که عدد 420 یک علامت جهانی برای مصرف مواد محرک و مخدری مانند ماریجوآنا است. به همین دلیل بعضی از هتل‌های از نامگذاری اتاق‌های خود با عدد 420 خودداری کرده و از روی این عدد رد میشوند.

با وجود اینکه بسیاری از هتل‌ها در قوانین خود منع استعمال مواد مخدر و یا دخانیات را ذکر کرده‌اند باز با این حال به جهت جلوگیری از این اتافاق معمولا عدد 420 را بر روی اتاق نگذاشته و یا اسامی دیگری مانند 419+1 را برای شمارش اعداد در هتل انتخاب می‌کنند.

این باور نخستین بار در کالیفرنیا آمریکا اتفاق افتاد. اولین بار دانشجویان در سال 1970 میلادی طبق قراری از قبل تعیین شده ساعت ۴:۲۰ دقیقه دور میدان لویی پاستور برای استعمال ماریجوآنا دور هم جمع شدند. آن‌ها عدد 420 را به عنوان رمزی بین خود قرار دادند تا اینکه این عدد به صورت بین المللی به این منظور فراگیر شد.

این موضوع به همین جا ختم نشد و با مشهور شدن این عدد به این نام وقایع دیگری در مکان‌هایی که با عدد 420 نامگذاری شده بودن نیز رخ داد. به طور مثال هتلی در کلرادو بارها شاهد این بود که عدد 420 روی اتاق به سرقت رفته است.

بنابراین اگر به یک هتل بین المللی مراجعه کردید و عدد 420 را بر روی درب اتاق هتل و یا راهنمای طبقات ندیدی تعجب نکنید؛ زیرا پس از این واقعه هتل‌ها از این عدد برای نامگذاری اتاق‌های خود استفاده نمی‌کنند.

اعداد منحوس در هتل ها

اعداد دیگری نیز قربانی این نادیده شدن به دلیل باورهای عمومی مردم در هتل‌ها هستند. معروف‌ترین این اعداد 13 است که تقریبا در همه کشورها به نحس بودن شناخته می‌شود. هتل‌ها نیز به دلیل این ترس عمومی مردم از این عدد چاره دیگری نداشتند و بدنی منظور از استفاده کردن عدد 13 برای نامگذاری شمارش اتاق‌ها و یا حتی در برد آسانسور خودداری می‌کنند.

نحس بودن عدد 13 از دیرباز وجود داشته و حتی ریشه در باورهای مذهبی دارد. به طور مثال در شام آخر حضرت عیسی تعداد نفرات حاضر 13 نفر بوده و یا به نقل از یکی از افسانه‌های اسکاندیناوی در شام 12 نفره خدایان این منطقه ناگهان لوکی، خدای سیزدهم حاضر شده و یکی از خدایان را به قتل می‌رساند.

البته این اعتقاد بیشتر در بین اروپایی‌ها و مردم غرب رواج داشته و فرهنگ شناسان ایرانی معتقدند نحس بودن عدد 13 در جامعه ایران چندان رواج نداشته و با نگاهی بر تاریخ و فرهنگمان این عدد حتی خوش یمن نیز بوده و نماد پیروزی و بهروزی مردم ایران است.

عدد 13

اعداد دیگری نیز سرنوشت مشابه با عدد 13 را داشته‌اند؛ به طور مثال در ژاپن عدد 4 در بین مردم نحس بوده و دلیل قانع کننده‌ای نیز برای آن وجود ندارد. عدد چهار در کشور ژاپن به دلیل اینکه تلفظ آن با کلمه مرگ مشابه است، از دید مردم این کشور عددی نحس شناخته می شوند و این اعتقاد باعث شده است که آن ها هرگز از آن استفاده نکنند. از این رو این عدد ممکن است بر هتل‌های ژاپنی دیده نشود.

باورهای جالب در هتل ها

اتافقات و باورهای عجیب و غربی تنها به اعداد محدود نشده و شامل چیدمان اتاق‌ها نیز می‌شود. به طور مثال برخی هتل ها هم به خاطر مشتریان خود مجبورند از نصب آینه روی دیوارها خوددای کرده یا حداقل آینه ها را رو به تختخواب هتل قرار ندهند.

در بعضی موارد ممکن است هتل‌ها به مهمانان بر بخورند که تنها به هتل مراجعه کرده که اتاق دوتخته رزرو کرده و باید مطمئن شوند که تخت خالی کنارشان پر شده باشد، حتی با وسائل خودشان. موضوعات این چنین در اغلب هتل‌هایی که در شهرهای توریستی فعالیت دارند دیده می‌شود و به نوعی جالب توجه نیز هستند.

باور های این چنین در اغلب کشورها و فرهنگهای مختلف وجود داشته و مراکز عمومی مانند هتل‌ها نیز به دلیل ایاجاد محیطی راحت برای مهمانان خود ناچار به پیروی از این عقاید هستند. داستان اتاق 420 در هتل نیز همانند سایر اعداد منحوس شامل این موضوع شده اما دلیل نبود آن شاید کمی عقلانی‌تر به نظر برسد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار