gardeshban.ir

منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با مساحت ۱۵۳۲۴ هکتار در شمال غربی استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز و درفاصله ۱۰۰کیلومتری شهر مرودشت در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت واقع گردیده‌ است.
کد خبر: ۵۴۸۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
بهشت گمشده نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و در بخش کامفیروز است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده‌ است که اکنون به بهشت گم شده مشهور شده‌ است.

منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با مساحت ۱۵۳۲۴ هکتار در شمال غربی استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز و درفاصله ۱۰۰کیلومتری شهر مرودشت در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت واقع گردیده‌ است.

در گذشته مهم‌ترین سودمندی آن برای روستاه‌های پایین دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده‌ است و تا اواخر دهه ۵۰ برای شهرنشینان نامی ناآشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار گرفته‌ است.

اما از اوائل دهه ۶۰ این منطقه به‌تدریج توسط گروه‌های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند، بهشت گمشده نام‌گذاری گردید.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز و کوچه باغ‌ها مزارع و باغات اولین جاذبه‌ای است که گردشگران درسفر به بهشت گمشده تجربه می‌کنند منظره بدیع دریاچه سد درودزن در مسیر جاده، جنگل‌های انبوه بلوط، معماری روستاهای منطقه در کنار مزارع وسیع و شالیزارها ی سر سبز تا ورودی بهشت گمشده انسان را مشایعت می‌کند.

از این نقطه کوچه باغی نسبتا وسیع و رویایی در پیچ و تاب رودخانه‌ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می‌یابد. اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگه‌ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب یکی از شگفت‌انگیزترین چهره‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

شهرهای بیضا و کامفیروز از مشهور‌ترین مقصدهایی هستند که در طول مسیر از آن‌ها عبور خواهید کرد. تنگ بستانک یا بهشت گمشده در سال ۱۳۷۸ با مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده انتخاب شد تا از آسیب به اکوسیستم آن جلوگیری شود.

پوشش گیاهی این تنگه متنوع است. تا دلتان بخواهد درخت‌های بلوط، چنار، گردو، پسته و بادام کوهی در بهشت گمشده هست. زرشک، شیرخشت، خار شتر، آویش شیرازی، شیرین بیان و گون هم در این محدوده پیدا می‌شوند.

در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می‌کنند.

دسترسی

شاید بتوان مسیر منتهی به بیضا را بهترین راه دسترسی به تنگ بستانک دانست. این مسیر را می‌توانید در جاده‌ی شیراز-یاسوج، بعد از گویم بیابید. خوشبختانه در طول این مسیر تابلوهای راهننمایی نصب شده است که شما را به خوبی به این منطقه‌ی دوست داشتنی هدایت می‌کنند. پس از عبور از بیضا وارد منطقه‌ی کامفیروز خواهید شد.

جاذبه های دیدنی اطراف

یک ویژگی خوب این منطقه‌ ییلاقی نزدیکی‌اش به چند جاذبه‌ گردشگری مهم است. رود کر، بزرگترین رود استان فارس که در بهار خیلی تماشایی ست و سد درودزن هم در مسیرش قرار دارد، از جاذبه های نزدیک است. فاصله‌ تنگ بستانک تا تخت جمشید ۲ساعت، تا نقش رستم یک ساعت و ۵۰ دقیقه، تا آبشار مارگون دو ساعت و ۴۰ دقیقه، و تا تنگ براق یک ساعت و ربع است.











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار