gardeshban.ir

گزارش/
شب های سفید، همانطور که از نامش مشخص است، به شب‌هایی گفته می‌شود که تاریک نیستند، به این معنا که پس از غروب آفتاب نیز روشنایی هوا تغییر چندانی نمی‌کند، تا حدی که می‌توانید با نور آسمان کتاب بخوانید.
کد خبر: ۵۴۸۲۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
از شب های سفید روسیه چه می دانید؟/ چرا گردشگران جذب این پدیده جذاب می شوند؟


اگر به کشور روسیه علاقه‌مند باشید قطعا در مورد شب های سفید آن چیزهایی شنیده‌اید. شب های سفید یکی از پدیده‌های جذاب روسیه است که هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به این کشور می‌کشاند. اگر شما نیز تصاویر آسمان شگفت‌انگیز شب های سفید روسیه را دیده و به فکر تجربه آن هستید، ممکن است از خود پرسیده باشید که این پدیده در کدام شهرهای روسیه اتفاق می‌افتد؟ دلیل علمی آن چیست؟ و چرا تا این حد بین گردشگران محبوبیت دارد؟

در این مطلب قرار است به تمام سوالاتی که در مورد شب های سفید روسیه دارید، پاسخ می‌دهیم و مهم‌ترین جاذبه‌ها و تفریحات این دوره از سال را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد دارید با تور روسیه از نزدیک شاهد این پدیده طبیعی باشید، با مطالعه این مطلب از تاریخ دقیق شب های سفید روسیه و برگزاری فستیوال های آن مطلع شوید.  

شب های سفید روسیه چیست؟

شب های سفید، همانطور که از نامش مشخص است، به شب‌هایی گفته می‌شود که تاریک نیستند، به این معنا که پس از غروب آفتاب نیز روشنایی هوا تغییر چندانی نمی‌کند، تا حدی که می‌توانید با نور آسمان کتاب بخوانید. البته ناگفته نماند که این رویداد در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ نمایان‌‌تر است و به مسافرانی که علاقه‌مند هستند از نزدیک آن را ببینند، توصیه می‌شود که یکی از این دو شهر را انتخاب کنند. عده‌ای گمان می‌کنند که در تمام مدت شب های سفید، هوا کاملا روشن است اما چنین نیست بلکه در مدت کوتاهی هوای شب ممکن است کمی تیره شود، اما این تیرگی در حدی نیست که هوا کاملا تاریک شود. به عبارتی هوا در تاریک‌ترین حالت ممکن، گرگ و میش است. بسیاری از کسانی که با تور روسیه سفر می‌کنند، هدفشان دیدن این شب‌هاست.

در کدام شهرهای روسیه، شب های سفید اتفاق میفتد؟

برخی از افراد معتقدند که پدیده شب های سفید فقط در سن پترزبورگ اتفاق می‌افتد، اما حقیقت این است که شب های سفید در مناطق نزدیک قطب‌ شمال امری کاملا رایج است، به همین دلیل علاوه بر کشور روسیه، برخی از شهرها در کشورهای فنلاند، نروژ و سودان نیز شاهد آن هستند. اما از آن‌جایی که در بین شهرهای روسیه، سن پترزبورگ مراسم و فستیوال‌های بسیاری در شب های سفید برگزار می‌کند، در این روز‌ها شهرت بیشتری دارد و گردشگران فراوانی را جذب می‌کند. به عبارت دیگر این شهر شمالی‌ترین شهریست که جمعیت آن بیش از 1 میلیون نفر است.

تاریخ دقیق شب های سفید روسیه

روسیه کشور پهناوری است به همین خاطر، دور از ذهن نیست که زمان دقیق رخداد شب های سفید در شهرهای مختلف آن کمی تغبیر کند. برای مثال در شهرهای یاکوتسک و یکاترینبورگ نیز می‌توانید شاهد شب های سفید باشید، اما به مرور زمان شب های سفید به جزئی از هویت شهر سن پترزبورگ تبدیل شده‌ است. بنابراین ما هم تاریخ شب های سفید را بر اساس این شهر بیان می‌کنیم.

شب های سفید در سن پترزبورگ حدوداً از 11 ژوئن تا 2 جولای (اواخر خرداد تا اواسط تیر) ادامه می‌یابد که در این بین چند شب نسبت به سایر شب‌ها روشنایی بسیار بیشتری دارند به طوری که حدوداً یک روز کامل با تاریکی بسیار کم را تجربه خواهید کرد. به طور معمول روزهای این ایام بیشتر از 19 ساعت طول می‌کشد و در روزهای 21 یا 22 ژوئن (31 خرداد یا 1 تیر) طولانی‌ترین شب اتّفاق می‌افتد.

از شب های سفید روسیه چه می دانید؟/ چرا گردشگران جذب این پدیده جذاب می شوند؟

علت نامگذاری شبهای سفید

همانطور که اشاره شد طی شب های سفید، آسمان کاملا تاریک نمی‌شود؛ به عبارت دقیق‌تر، غروب آفتاب دیرتر از حالت عادی رخ داده و از سوی دیگر طلوع خورشید زودتر اتفاق می‌افتد و همین موضوع باعث می‌شود که آسمان رنگی شبیه نارنجی به خود بگیرد و غروب آفتاب ادامه‌دار شود. برای نشان دادن تضاد بین شب و روز و روشن بودن شب، نام شب های سفید برای این پدیده‌ نادر انتخاب شده است. در فرانسه این شب‌ها به نام نویی بلانش شناخته می‌شوند که نام یک فستیوال هنری نیز است.

سفر به روسیه در شبهای سفید

بد نیست بدانید که همه ساله تورهای مسافرتی متعددی به مقصد روسیه طی شب های سفید برنامه‌ریزی می‌شود و این مدت به عنوان مهمترین رویداد طبیعی سرزمین تزارها شناخته شده است و به نوعی یک جاذبه‌ی گردشگری هم محسوب می‌شود. از دلایلی که گردشگران خارجی علاقه‌مند هستند در طول شب های سفید به روسیه و به ویژه سن پترزبورگ سفر کنند این است که این دیار مملو از بناهای دیدنی و معماری‌های شگرف است که با نورپردازی طبیعی، زیبایی آنها دوچندان می‌شود؛ همچنین آنان می‌توانند از برنامه‌های شبانه‌ روسیه هم در این مدت استفاده کنند که در ادامه به جزئیات مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

دلیل علمی پدیده شب های سفید

به صورت کلی کمی در رابطه با چرایی رخداد شب های سفید صحبت شد اما اگر بخواهیم جنبه‌ علمی آن را بیشتر بیان کنیم، باید بگوییم که دلیل بروز این پدیده موقعیت قرارگیری ماه، زمین و خورشید است. به این صورت که به خاطر وسعت زیاد مدار عرضی، غروب و طلوع خورشید به میزان زیادی به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در واقع خورشید به افق باز نمی‌گردد. به دلیل شباهت در تغییر ساعات روز، بسیاری از افراد پدیده شب های سفید را با روزهای طولانی قطبی اشتباه می‌گیرند، اما باید بدانید دلایل علمی به وجود آمدن این دو پدیده طبیعی کاملا از یکدیگر مجزا هستند.

تنظیم خواب در شب های سفید روسیه

وجود شب های سفید در شهرهایی مانند سن پترزبورگ باعث به وجود آمدن مشکلاتی چون کم خوابی یا بی‌خوابی شده است تا اندازه‌ای که بسیاری از ساکنان این دیار با استفاده از پرده‌های ضخیم و روش‌های گوناگون، سعی در تاریک کردن خانه‌های خود دارند تا در طول روز دچار خشکی چشم، کم حوصلگی یا کم خوابی نشوند. با این حال برای افراد محلی این شهر مشکلاتی همچون اختلالات خواب در سفر وجود ندارد و کارشان راحت‌تر است؛ زیرا مسافران علاوه بر تجربه جت لگ و اختلالات خواب در سفر، با روزهای طولانی و پرهیجان شب های سفید روسیه نیز مواجه می‌شوند و نظم خواب آن‌ها به کلی به هم می‌ریزد.

فستیوال‌های شب های سفید روسیه

پدیده جالب شب های سفید روسیه دلیلی برای بسیاری از جشن‌های مردم این کشور است. شب های سفید این جرقه را در ذهن مردم زده است که از این روشنایی برای برگزاری انواع فستیوال موسیقی و هنر استفاده کنند. به هنگام برگزاری این جشن‌ها بیش از 500 هزار گردشگر از شهرهایی که شب های سفید در آن‌ها رخ می‌دهد دیدن می‌کنند محتوای این فستیوال‌ها فقط به موسیقی و هنر مربوط نیست و جنبه‌های مختلفی از فرهنگ را شامل می‌شود. در ادامه به برخی از معروف‌ترین فستیوال‌های شب های سفید روسیه می‌پردازیم.

فستیوال بادبان‌های قرمز

فستیوال بادبان‌های قرمز یکی از مشهورترین فستیوال‌های شب های سفید روسیه است که برای دانش آموزان و گروهی که فارغ التحصیل می‌شوند، برگزار می‌شود. اما تقریباً هر کس از هر سن و سالی در آن شرکت می‌کند. این فستیوال شامل نمایش آتش بازی و کنسرت در فضای باز می‌شود. یکی از مراسم‌ جالب در این فستیوال، عبور یک قایق با بادبان‌های قرمز از رودخانه نوا است. بیش از یک میلیون نفر از مردم روسیه در این جشن شرکت می‌کنند. این مراسم از جنگ جهانی دوم تاکنون هر ساله در زمان شب های سفید روسیه برگزار می‌شود.

فستیوال ستاره‌های شب های سفید

فستیوال ستاره شب‌های سفید روسیه در تئاتر مارینسکی برگزار می‌شود. این فستیوال هنر فاخر و موسیقی کلاسیک روسیه را در بر می‌گیرد و در سال 1993 به عنوان یک هدیه موسیقیایی به سن پترزبورگ اهدا شد. فستیوال ستاره‌های شب‌ های سفید هنرهای اجرایی بسیاری را شامل می‌شود که از آن‌ها به اجرای رقص‌های باله، اپرا و موسیقی کلاسیک اشاره کنیم که هر سه‌ مورد آن‌ها آثار برجسته تمام جهان را در بر می‌گیرد. در این فستیوال شما با شاهکارهای موسیقی کلاسیک بسیاری آشنا خواهید شد.

از شب های سفید روسیه چه می دانید؟/ چرا گردشگران جذب این پدیده جذاب می شوند؟

کارناوال‌های شب های سفید در روسیه

در طول شب های سفید، کارناوال‌های بسیاری را در خیابان‌های سن پترزبورگ مشاهده خواهید کرد. این کارناوال‌ها بیشتر در منطقه پیترهورف به چشم می‌خورند. همچنین کارناوال‌های کاخ کاترین و منطقه پاولوفسک نیز در شب‌ های سفید روسیه شهرت بسیاری دارند؛ زیرا در آن‌ها وقایع تاریخی به شکل کاملاً هنرمندانه‌ای بازسازی می‌شوند. در این مراسم بازیگران با استفاده از وسایل قدیمی همچون انواع کالسکه و لباس‌های محلی، برخی از صحنه‌های تاریخی روسیه را بازسازی می‌کنند.

 ماراتن شب های سفید در روسیه

همه‌ مراسم شب های سفید روسیه موسیقی و مهمانی محدود نمی‌شود. برای مثال، هوای خوب در ایام شب های سفید این کشور، بهانه خوبی برای ورزش دوندگان در خیابان‌های زیبای سن پترزبورگ می‌شود. ماراتن شب های سفید سن پترزبورگ یک فستیوال بین المللی در این کشور است که در سطح جهان به خوبی شناخته شده است. این فستیوال اولین بار در سال 1990 برگزار شد. 
 
فعالیت‌های محبوب در شب های سفید روسیه

افراد محلی روسیه در کنار فستیوال‌ها و جشن‌های گوناگون خود، ایده‌های بسیاری برای لذت بردن از شب های سفید کشورشان دارند. اگرچه سن پترزبورگ تنها شهر روسی نیست که از شب های سفید برخوردار است، اما در بین سایر شهرها، بیشترین مراسم و شور و هیجان شب های سفید را به خود اختصاص می‌دهد.

پیاده‌روی در خیابان‌ها

سن پترزبورگ در طول شب های سفید تمام ویژگی‌های زمستانی خود را کنار می‌گذارد و با هوایی تازه و دلپذیر از مهمانانش پذیرایی می‌کند. یکی از الماس‌های درخشان این ایام، جزیره نیوهلند در قلب شهر است. در تمام نواحی، برنامه‌های تفریحی مانند سینما در فضای باز، کنسرت تابستانی و یوگا در فضای باز برگزار می‌شود. همچنین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید بسیاری در گوشه و کنار شهر باز هستند که به هنگام پیاده روی و گشت و گذار می‌توانید سری به آن‌ها بزنید.

از شب های سفید روسیه چه می دانید؟/ چرا گردشگران جذب این پدیده جذاب می شوند؟

خوردن خوراکی‌های خنک روسی

بستنی خوردن روس‌ها یک سنت تابستانی نیست، بلکه خوراکی‌هایی خنک همچون موروژنو در سرد‌ترین روزهای سال نیز در سن پترزبورگ طرفدار دارند. با این حال یکی از رایج‌ترین کارهایی که افراد محلی و گردشگران در طول شب های سفید سن پترزبورگ انجام می‌دهند، خوردن بستنی به هنگام پیاده‌روی در اطراف رودخانه شهر و تماشای فستیوال‌های آن است. البته این مورد ممکن است شما را کمی تشنه کند به همین دلیل سعی کنید خرید نوشیدنی را نیز فراموش نکنید، زیرا خوردن مایعات کافی از اختلال خواب نیز جلوگیری می‌کند.

از شب های سفید روسیه چه می دانید؟/ چرا گردشگران جذب این پدیده جذاب می شوند؟

شنا در آب‌های سن پترزبورگ

دریاچه لادوگا فاصله کمی با سن پترزبورگ دارد و با قطار به سادگی در دسترس است. این دریاچه یکی از جاذبه‌های تابستانی این شهر است که افراد زیادی برای قایق سواری و شنا به آن مراجعه می‌کنند. لازم به ذکر است شنا کردن از فعالیت‌هایی نیست که بتوان در رود نوا تجربه کرد. و تنها قایق سواری در این رود امکان پذیر است. بنابراین بیشتر افرادی که می خواهند در شب های سفید شنا کنند به دریاچه لادوگا می‌روند. علاوه بر آن استخرهای شهر نیز به طور معمول در شب های سفید باز هستند.

تماشای موزه‌های روسیه

در طول شب های سفید سن پترزبورگ روسیه، بسیاری از موزه‌ها بیش از حد معمول باز می‌مانند و جمعیت بیشماری از گردشگران علاوه بر شرکت در فستیوال‌ها از آن‌ها دیدن می‌کنند. از موزه‌هایی که به طور معمول در شب های سفید باز هستند می‌توانیم به موزه عروسک، موزه تاریخ سیاسی، موزه کاخ شرمتو اشاره کنیم. علاوه بر این‌ها دومین موزه بزرگ جهان که بیش از 3 میلیون اثر را در خود دارد به نام موزه هرمیتاژ شناخته می‌شود و در شب های سفید سن پترزبورگ ساعات بیشتری را خدمت رسانی می‌کند. 

سخن آخر

با سفر به روسیه هنگام شب های سفید سن پترزبورگ، نه تنها از یک پدیده طبیعی بسیار زیبا دیدن می‌کنید، بلکه در یک جشن بزرگ در این شهر شرکت خواهید کرد. فستیوال‌ها، آتش‌بازی و شور و هیجان مردم در این روزها خواب را از هر گردشگری می‌دزدد. به همین دلیل، مراقب اختلالات خواب در سفر باشید.



لست سکند
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار