gardeshban.ir

شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان که تا مرکز استان ( بوشهر ) 54 کیلومتر فاصله دارد و در موقعیت 51 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 27 درجه و 53 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 65 متر است.
کد خبر: ۵۴۸۳۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان که تا مرکز استان ( بوشهر ) 54 کیلومتر فاصله دارد و در موقعیت 51 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 27 درجه و 53 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 65 متر است.

تنگستان یکی از شهرستانهای استان بوشهر می باشد و مرکزیت شهر اهرم هست این شهر افراد نامور و معروفی همچون حاج سید محمدتقی هاشمی، زائرخضرخان اهرمی، آیت الله علم الهدی اهرمی، معتقد اهرمی و آیت الله جمی، میرزا حسین معتقد اهرمی، عباس محمدزاده و محمد سلیمانی در این شهر زیسته است.

امامزاده زین الشهدا اهرم

امامزاده زین الشهدا اهرم  که در ابتدای راه کوهستانی اهرم- خائیز قرار گرفته، همواره زائران بی شماری رو به خود جذب می کند.این امامزاده در بین مردم اهرم و روستاهای همجوار از قداست خاصی برخوردارد و از مناطق مهم گردشگری سیاحتی و زیارتی است.امامزاده زین الشهدا در سه کیلومتری شهر اهرم و در مسیر جاده اهرم به خاییز قرار گرفته، امامزاده سید زین الشهدا از نوادگان امام سجاد(ع) است. مساحت کلی این قلعه ۳۴۰۰ متر مربع می باشد، قلعه مشتمل بر چهار برج و بارو و قلعه میانی است و دارای تأسیسات خصوصی برای ساکنین قلعه می‌باشد، مصالح ساختمان قلعه از خشت خام و گل ساخته شده‌است.



قلعه کلات اهرم

تاریخچه قلعه کلات اهرم، ساخت این بنا به دوره حیات زائر خضر خان اهرمی ملقب به امیر اسلام حاکم منطقه تنگستان که در اواخر عهد قاجاریه می زیسته مربوط می شود، در جریان جنگ جهانی اول به عنوان پایگاه مجاهدین و مبارزین ضد استعماری و محل درگیری مبارزان جنوب با متجاوزین انگلیسی بوده است و جای اصابت گلوله توپ بر برج غربی آن هنوز هم باقی مانده‌است. همچنین در همین قلعه اسرای انگلیسی نگهداری می‌شده‌اند.



منطقه گردشگری خاییز

روستای خوش آب و هوای خاییز در جنوب شرق شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان بین دو کوه بیرمی و کوه سرخ قرار دارد. روستای خاییز با 42 هزار و 627 هکتار وسعت،یکی از روستاهای خوش آب و هوا و زیبا در استان بوشهر میباشد که در قدیم بعنوان اصلی ترین تامین کننده مرکبات و خرمای بوشهر،فارس و خوزستان بوده است.قرار گرفتن در بین دو کوه بنام بیرمی و کوه سرخ به این روستا نمایی زیبا بخشیده است. فاصله روستای خاییز با اهرم حدود 20 دقیقه است و پنج روستای بنیون، گشی، مخدان، یخ و آشی به ترتیب ابتدا و انتهای خاییز را تشکیل می دهند.



تنگ بنیون

این تنگ در جنوب روستایی به همین نام واقع است. شروع مسیر تنگ از کنار مسجدی، چند صد متر پایین تر از روستا است. تنگه بسیار سرسبز و پوشیده از درختان پده ،انار، بنه ، بادام وحشی (باسوره)، مركبات ، نخل ، كنار ، انجير ،درختچه هايي همچون گز  ، گون ، گل گندم و علفهايي مثل گاوزبان ، بارهنگ ، دم روباه ، است.در میان تنگه رودی جاری است که آب آن را چشمه های واقع در انتهای تنگ تامین می کنند. نیزارهای زیبایی اطراف رود را پوشانیده است. چشمه ها در کنار یکدیگر واقع شده اند و دو حوضچه به عمق حدوداً یک متر را تشکیل داده اند. البته چشمه سمت چپ را به یک منبع آب هدایت کرده اند که پس از پر شدن آن به درون حوضچه سرازیر میشود. دسترسی به این تنگ از طریق جاده ارتباطی شهرستان اهرم به روستای بنیون میسر است.



چشمه آب گرم اهرم

چشمه آبگرم اهرم (اوبا) در شهر اهرم در 60 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد، مظهر چشمه از شکاف سنگ‌هاى رسوبى مارنى و گچى از زمین خارج مى‌شود و آب آن در ردیف‌ آب‌هایى با بارهاى منفى و مثبت مختلف و گرم است. این چشمه دو استخر زنانه و مردانه دارد و آب گرم توسط یک کانال از سرچشمه به استخرها هدایت مى‌شود.




آبگرم قوچارک

این چشمه در مسیر جاده‌ بوشهر به بندرعباس در ۵ كیلومتری جنوب غربی اهرم از شكاف سنگ‌های آهك مارنی از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه در ردیف آب‌های سولفات كلسیم همراه با منیزیم زیاد و كلرور سدیم ولرم است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار