gardeshban.ir

رودخانه قزل اوزن (Ghezel Ozan River) از ارتفاعات خنک زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از مسیری پر پیچ و خم عبور کرده و نواحی مختلفی از ایران را آباد می‌کند.
کد خبر: ۵۴۸۵۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است. یکی از دیدنی های طبیعت زیبای این استان رودخانه قزل اوزن است.



رودخانه قزل اوزن (Ghezel Ozan River) از ارتفاعات خنک زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از مسیری پر پیچ و خم عبور کرده و نواحی مختلفی از ایران را آباد می‌کند.  رودخانه قزل اوزن را می‌توان یکی از طولانی‌ترین و زیباترین رود‌های تمام ایران دانست. این رود در مسیر طولانی خود، از کنار ماهنشان نیز عبور می‌کند.

قِزِل‌ اوزَن یکی از بلند‌ترین رودخانه‌های ایران است که از کوه‌های چهل چشمه میان سقز و دیواندره در استان کردستان و استان آذربایجان شرقی سرچشمه گرفته و پس از پیوستن هیرو رود، زنجان‌رود و شاهرود به آن، به دریای خزر می‌ریزد. این رود پر جوش و خروش در نهایت به رودخانه شاهرود ریخته و از این طریق با رودخانه بزرگ سفیدرود یکی می‌شود.

این رود از مسیر غرب، شمال غرب و شمال استان زنجان می‌گذرد، که در بخش‌هایی با استان های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان حدود مرزی پدید آورده است که حاشیه این رود یادآور تمدن باستانی آندیا است که یکی از تمدن‌های آغاز هزارهٔ اول پیش از میلاد می باشد.

طول خط سیر این رود حدود ۵۰۰ کیلومتر است که بیش از نیمی از آن در خاک استان زنجان جریان دارد. اما شاید بتوان گفت قزل اوزن خلخال نسبت به سایر نواحی دارای آب بیشتری است به طوری که حجم آب دریافتی از آن حدود 500 میلیون متر مکعب در سال تخمین زده شده است. به عبارتی اکثرا رودخانه ­قزل اوزن را به خلخال در استان اردبیل، بخش خورش رستم، شهر هشتجین نسبت داده ­اند.



معنی نام رودخانه چیست ؟

قزل اوزن نامی است ترکی و از دو جزء قزل و اوزن تشکیل شده‌ است. قزل به معنای طلا و طلایی می‌باشد. به‌طور کلی در زبان ترکی چهار کلمه آق، قرا، گوی و قزل صفت مطلق رنگهای سفید و سیاه و آبی و سرخ می‌باشند ولی معنی اصطلاحی آن‌ها متفاوت است.

در زبان ترکی صفت بر موصوف مقدم است و هرگاه هر یک از صفت‌های آغ، قرا، گوی و قزل با اسماء عام و عادی بکار روند رنگ آن اسم را بیان می‌کند؛ ولی هرگاه هر یک از صفت‌های مذکور مفهوم اسم عام را تغییر داده و از آن اسم خاص و اعلام درک شود آنگاه صفت مزبور به معانی بزرگ، عظیم، ارزشمند، شکوهمند، نیرومند، شریف، مقدس و پر شمار بوده و اسم مزبور را متمایز می‌نماید.

اوزن به معنای دره است. برابر تحقیقات شرق‌شناس لهستانی، تادئوش یان کوالسکی، کلمه اوز در ترکی قدیم به معنی آب فراوان یا رود بکار می‌رفته‌ است. بنابراین طبق توضیحات فوق کلمه قزل اوزن به معنی رودخانه بزرگ و شکوهمند می‌باشد.



رودخانه قزل اوزن کجاست ؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این رودخانه پرآب در مسیر خود از استان های متعددی می گذرد و شهرهای زیادی را آباد می کند. از جمله شهرهای مهمی که این رودخانه پشت سر می گذارد می توان به خلخال، میانه، طارم، ماهنشان، هشجین و… اشاره کرد.

آدرس: استان های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار