gardeshban.ir

درحالی‌که کشور روسیه از نامزدی اکسپو جامع جهانی ۲۰۳۰ انصراف داده است، ایالات متحده آمریکا بار دیگر برای میزبانی اکسپو تخصصی بین‌المللی در سال ۲۰۲۷ نامزد شده است.
کد خبر: ۵۴۸۹۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۷ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
انصراف روسیه از میزبانی «اکسپو» و نامزدی آمریکا


روسیه که تا پیش از جنگ اوکراین برای کسب میزبانی نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ خیلی مصمم به نظر می‌رسید، تصمیم خود را مبنی بر انصراف داوطلبانه از نامزدی میزبانی این نمایشگاه در مسکو، به دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE) اعلام کرده است.

میخاییل میشوستین - نخست وزیر فدراسیون روسیه - در نامه‌ای خطاب به دبیرکل BIE، دیمیتری اس کرکنتز، دلایل انصراف این کشور را از نامزدی اکسپو ۲۰۳۰ بیان و ابراز امیدواری کرده است که این کشور در آینده بار دیگر نامزد میزبانی اکسپو باشد.

میزبان هر دوره از اکسپوهای جامع جهانی معمولا هفت سال زودتر، از میان پنج نامزد نهایی انتخاب می‌شود. کشور میزبان نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰ نیز توسط ۱۷۰ کشور عضو BIE طی یکصد و هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۳ برگزار شود، انتخاب خواهد شد. نامزدهای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ تا ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ فرصت دارند تا پروژه اکسپو خود را در قالب یک پرونده توجیهی، برای حضور در این رای‌گیری ارایه کنند. سپس BIE از اوایل سال ۲۰۲۳ امکان سنجی و بررسی دوام هر پروژه نامزدی را ارزیابی می‌کند.

روسیه (برای مسکو)، در کنار کره جنوبی (برای بوسان)، ایتالیا (برای رم)، اوکراین (برای اودسا) و عربستان سعودی (برای ریاض) یکی از پنج نامزد میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ محسوب می‌شد. فعالیت جدی روس‌ها برای به‌دست آوردن این میزبانی، بویژه تبلیغات پاویون این کشور در اکسپو ۲۰۲۰ دبی (که به‌دلیل همه‌گیری بیماری کووید در ۶ ماه از سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برگزار شد)، به‌گونه‌ای بود که بسیاری تصور کردند پس از میزبانی ژاپن برای اکسپو ۲۰۲۵ (در شهر اوزاکا)، میزبانی روسیه (مسکو) برای اکسپو ۲۰۳۰ حتمی است. حالا اما با این انصراف مشخص شد که نه‌تنها این‌طور نیست، بلکه در رقابت میزبانی آن دوره از اکسپو که همانند میزبانی جام جهانی یا المپیک، با رای‌گیری رسمی از نمایندگان کشورها برگزار خواهد شد، روسیه اصلا دیگر حضور نخواهد داشت.

این درحالی‌ است که درباره انصراف یا تداوم نامزدی دیگر نامزد پنج‌گانه‌ی این دوره از اکسپو، یعنی اوکراین که درگیر جنگ با روسیه است، هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

از سوی دیگر، برای اکسپو تخصصی بین‌المللی (میان‌دوره‌ای) ۲۰۲۷ نیز که آن‌هم قرار است بنا بر شرایط جغرافیایی کشور برنده میزبانی، در ماه‌هایی از سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ برگزار شود، ایالات متحده آمریکا (برای مینه‌سوتا)، اسپانیا (برای مالاگا)، تایلند (برای پوکت)، صربستان (برای بلگراد)، و آرژانتین (برای باریلوچه) پرونده‌های نامزدی خود را به BIE ارایه کرده‌اند.

بنا بر اعلام، پرونده‌های نامزدی ایالات متحده با موضوع "افراد سالم، سیاره سالم: تندرستی و رفاه برای همه" ، تایلند با موضوع "آینده زندگی: زندگی در هماهنگی، به اشتراک‌گذاری رفاه"، صربستان با موضوع "بازی برای بشریت: ورزش و موسیقی برای همه"، اسپانیا با موضوع "عصر شهری: به‌سوی شهر پایدار"  و آرژانتین با موضوع "طبیعت + فناوری = انرژی پایدار" ارایه شده است.

در پایان مرحله بررسی پروژه‌ها، کشورهای عضو BIE، بر اساس اصل یک کشور یک رای، کشور میزبان این دوره از اکسپو را با رای مخفی، در طول یکصد و هفتاد و دومین مجمع عمومی BIE در ماه ژوئن آتی انتخاب خواهند کرد.

نامزدی آرژانتین برای این دوره از اکسپو تخصصی بین‌المللی در حالی است که پس از آخرین نمایشگاه اکسپو از این جنس در سال  ۲۰۱۷ و در شهر آستانه (نورسلطان) قزاقستان با موضوع «انرژی آینده»، قرار بود دور بعدی آن در سال ۲۰۲۳ در بوینوس آیرس آرژانتین برگزار شود. این کشور در رای‌گیری ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۷ برای میزبانی این دوره از اکسپو برنده شده بود. این برای نخستین‌بار بود که قرار بود نمایشگاه BIE در آرژانتین برگزار شود و همچنین برای نخستین‌بار در آمریکای لاتین از زمان تاسیس BIE. با این حال در اکتبر ۲۰۲۰ سال، آرژانتین در آغازین هفته‌های همه‌گیری COVID-۱۹ اعلام کرد که به‌دنبال این اتفاق و بحران مالی قابل پیش‌بینی متعاقب آن، برای این کشور مقدور نیست که اکسپو ۲۰۲۳ را طبق برنامه برگزار کند.

جالب است که در آن دوره از رقابت کسب میزبانی، آرژانتین برای میزبانی بوینوس آیرس، ایالات متحده آمریکا را برای میزبانی میناپولیس در ایالت مینه‌سوتا، به‌طور قاطع شکست داده بود. اما حالا آرژانتین برای کسب میزبانی در شهر دیگری از این کشور، باید دوباره با ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یکی از کشورهای نامزد میزبانی برای همان شهر انتخابی خود در چند سال پیش، رقابت کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار