gardeshban.ir

میراث فرهنگی کشور باز هم دچار آسیب شد. این بار سیلاب‌های پی در پی در شهرهایی مانند یزد، تهران، شیراز تخریب هایی را به دنبال داشت که در روزهای آینده میزان آن خسارت ها برآورد خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۹۰۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
خسارت به میراث فرهنگی در پی وقوع سیل


سیلاب روزهای اخیر در کشور به خصوص شهرهایی که دارای بناهای میراثی ناپایدار هستند، موجب شده تا خسارت‌های جبران ناپذیری به بناها وارد شود هر چند که هنوز برآورد نهایی این خسارت‌ها به دلیل تداوم بارش‌ها امکان پذیر نیست.

پس از سیل اخیری که در امامزاده داوود تهران رخ داد، بسیاری از بناها تخریب شدند اما هنوز مشخص نیست برآورد خسارت به بناهای قدیمی این منطقه از تهران چقدر بوده است در این باره پرهام جانفشان عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفته است: بعد از پایان لایروبی به سرعت کار بررسی بخش‌های آسیب دیده از سیل توسط کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام می‌شود. اعلام دقیق خسارت به بنای تاریخی امام‌زاده داوود تا پایان آواربرداری و لایروبی امکان‌پذیر نیست. همچنین تا اعلام شرایط جوی آرام با همکاری فرمانداری‌های استان از ورود به جاذبه گردشگری که در مسیر سیلاب قرار دارند جلوگیری می‌شود.

در استان تهران غیر از رودهن، فیروزکوه و امامزاده داوود، بسیاری از مناطق نیز آسیب دیده اند که برآورد آن به زمان نیاز دارد. به عنوان مثال شب گذشته بارندگی‌ها موجب آبگرفتگی زیادی در محل موزه نقاشی پشت شیشه شده است.

همچنین از آنجا که استان‌های گردشگری زیادی دچار خسران شده اند؛ معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داده هیأتی را برای پیگیری آخرین وضعیت اماکن تاریخی در استان‌های خسارت دیده از سیل اعزام می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور، از مدیران مراکز استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواست تا با توجه به سیل اخیر و خساراتی که در برخی ازاستان‌ها به بافت‌های تاریخی، بناها و اماکن وارد شده به سرعت گزارشی از میزان خسارات ارسال کنند.

فعلاً سفر نروید

وضعیت سفر به برخی شهرستانهای گردشگری کشور در حال حاضر دچار مشکل است. خبر رسید که طغیان طولانی و شدید رودخانه حبله رود در منطقه زرین دشت از توابع شهرستان فیروزکوه تهران؛ با وضعیت بحرانی رو به روست همچنین این طغیان باعث شده طی ۴۸ ساعت اخیر بخش مهمی از خانه‌های روستایی و تأسیسات روستایی دچار خسارت شود. با توجه به اینکه احتمالاً بارش‌ها تا دهم مرداد ماه ادامه داشته باشد، از مردم منطقه و گردشگران خواسته شده تا از حضور در معابر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

جاده دسترسی به کوه‌گل سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد مسدود شده است. علاوه بر مسدود شدن جاده دسترسی، سیاه‌چادرهای عشایری که برای اسکان گردشگران راه‌اندازی شده بود نیز جمع‌آوری‌شده است. تمام تأسیسات گردشگری در نقاط مختلف شهرستان دنا تا اطلاع ثانوی تعطیل است و هیچ‌گونه مسافر و گردشگری در این مناطق پذیرش نخواهد شد.

در استان قزوین اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داده با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارندگی و شدت بارش‌ها در روزهای آینده، گردشگران و هم استانی‌ها از تردد و توقف در برخی محورهای گردشگری استان با احتمال وقوع سیل جدا خودداری کنند.

محورهای شمالی کشور نیز دچار مشکل بودند ولی ساعاتی پیش سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از بازگشایی محور هزار و بارش باران در محورهای ۱۳ استان کشور خبر داد. اما محور چالوس و آزادراه تهران - شمال در هر دو مسیر رفت و برگشت همچنان و تا اطلاع بعدی مسدود است و در این مدت دو محور هزار و فیروزکوه به عنوان مسیر جایگزین قابل تردد است.

این وضعیت در بسیاری از شهرها نیز وجود دارد و به گردشگران هشدار داده شده تا به مناطق گردشگری درگیر سیل سفر نکنند یا اگر قصد سفر به استان‌های دیگر را دارند حتماً از قبل درباره وضعیت آن استان اطمینان حاصل کنند این هشدار را ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام کرده و نوشته است: شدت بارش‌ها در استان‌های یزد، فارس، کرمان و نیمه شرقی تهران بیشتر خواهد بود. احتمال وقوع سیل در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان وجود دارد. همچنین مسافرانی که قصد عزیمت به مشهد مقدس از محور شمالی را دارند ضمن کسب اطمینان از امکان تردد، از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

دعوت از نیروهای کمکی برای پایش آسیب‌ها

در پی وقوع بارش‌های شدید موسمی در ۱۸ استان کشور، استان یزد نیز از جمله مناطقی است که این روزها درگیر سیل و آبگرفتگی شده است. در حال حاضر گروههای مختلفی درصدد برآورد میزان خسارت‌ها هستند اما انجمن صنفی مرمت یزد به منظور تسهیل در امداد رسانی و کمک به نیروهای خادم میراث فرهنگی برای پایش محلات تاریخی یزد و برآورد کم و کیف آسیب‌ها و خسارات احتمالی از افراد متخصص دعوت شده تا در این اقدام مشارکت کنند.

چون در این واقعه؛ سیل خسارت زیادی به بناهای تاریخی این استان زده است. از جمله ویدئویی که وایرال شده نشان می‌دهد اداره میراث فرهنگی شهرستان تفت به طور کامل تخریب شده است بناهای دیگر نیز آسیب جدی دیده اند. این آسیب‌ها در یزد به حدی بوده که جلسه فوق العاده ای به منظور بررسی ابعاد و میزان خسارت و همچنین ارزیابی اقدامات پیشگیرانه در مقابله با سیل با حضور طاهره قیومی، دستیار ویژه سید عزت الله ضرغامی در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد برگزار شد.

در این جلسه در خصوص چگونگی اقدامات پیشگیرانه در مقابله با بروز سیلاب و ارزیابی میزان خسارات احتمالی وارد شده به بخش‌هایی از بافت تاریخی استان تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در استان سیستان و بلوچستان نیز بناهای تاریخی زیادی آسیب جدی دیدند این موضوع را رضا گنجعلی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تأیید کردو گفت: دیواره ضلع شمالی قلعه سرباز، سقف طبقه دوم موزه چابهار و دیواره ضلع غربی و بخش داخلی قلعه نیکشهر دچار آسیب شدند. «همچنین طوفان در ایرانشهر باعث سقوط درختان نخل بر روی ساختمان قدیم بهداشت شده که بخشی از دیواره ساختمان دچار ترک و ریزش شده است.

نکته قابل تأمل در میان تمام اخبار و تصاویر ناگواری که از تخریب بناهای تاریخی ناشی از سیل منتشر شده بود، نحوه هدایت آب در کانال‌های تاریخی مجموعه تخت جمشید بود. این کانال‌ها که در سالهای اخیر مرمت شده اند؛ این مجموعه تاریخی را از گزند آبگرفتگی های هر ساله نجات داد. این بار نیز نشان داد که هنوز بعد از سال‌ها کارکرد خود را برای هدایت آب دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار