gardeshban.ir

خانه تقوی‌ گرگان یکی از خانه‌های تاریخی گرگان است که سابقه آن به عهد قاجار می‌رسد و شاخصه‌های معماری اقلیم شمال ایران را دارد.
کد خبر: ۵۴۹۴۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



گرگان از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌های آن نسبتا گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است. این شهر زیبا یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در میان مردم به خصوص در ایام تعطیلات و نوروز است. 

گرگان جاهای دیدنی بسیاری دارد که بدون شک باید حتما در سفر به این شهر زیبا و سرسبز از آنها دیدن کنید. یکی از مکان های تاریخی و دیدنی خانه تقوی هاست. برای آشنایی بیشتر با خانه تقوی ها در گرگان در ادامه با ما باشید.

گرگان یا استرآباد عهد قاجار، یکی از شهرهایی است که به واسطه حضور خاندان قاجاریه، یکی از شهرهای مهم و دارای موقعیت، در آن زمان محسوب می‌شد. موقعیت خاص گرگان در این دوران سبب می‌شد که بناها، کاخ‌ها، ساختمان‌های اداری و خانه‌های تاریخی بسیاری در این دوره در شهر، ساخته شود.

خانه تقوی‌ گرگان یکی از خانه‌های تاریخی گرگان است که سابقه آن به عهد قاجار می‌رسد و شاخصه‌های معماری اقلیم شمال ایران را دارد. این جاذبه توسط بازرگانی قدیمی و سرشناس که به حاج میرزا محمد تقی تقوی مخلص به تقی اف بوده است ساخته شد و در حال حاضر جزء میراث مهم گردشگری محسوب می‌شود.




ویژگی های خانه تقوی

خانه تقوی گرگان که به دوره قاجاریان می‌رسد، حدود 2000 متر را به خود اختصاص داده و 10 حیاط اصلی و فرعی را در میان خود جای داده است. هر یک از این حیاط‌ها که حوض‌های مختص به خود را دارد، دارای کارکردی جداگانه بوده‌اند، بدین گونه که بر اساس کارکردی که داشتند به همان نام هم، شناخته می‌شدند. از جمله این حیاط‌ها با نام‌های مختلف می‌توان به حیاط بیرونی اول و دوم، حیاط سرطویله، حیاط مطبخ، پشت حیاط‌ها، هشتی‌ها و غیره اشاره کرد.

ايوان هايي که "مهتابي” خوانده می شوند در داخل حياط های مجموعه ي تاريخي خانه تقوی های گرگان ساخته شده که به دلیل عدم تابش مستقيم نور خورشيد بر آن ها به عنوان محل نگهداري برخي آذوقه ها کاربرد داشتند. کنسولي در جلوي نماي ورودي ساختمان در طبقه ي بالا طراحی شده که نمای فوق العاده ای به این مجموعه تاریخی می بخشد وجالب است بدانید اصطلاحاً به اين گونه بناها کلاه فرنگي گفته مي شود.




معماری

ساختمان‌ خانه تقوی به صورت دو طبقه ساخته شده‌اند و کف طبقه دوم با چوب ساخته شده که سنگینی کمتری را برای سقف طبقه پایین، ایجاد کند. این ساختمان‌، یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته شده و زیر آن خالی گذاشته شده تا از این طریق، از نفوذ رطوبت در داخل بنا جلوگیری ‌شود.

هریک از حیاط‌های خانه تقوی‌های گرگان، دارای حوض‌های مختص به خود است. آبی که در حوض‌های حیاط خانه‌ها جریان داشته است، به‌وسیله جوی‌های روباز که در بیرون بنا قرار داشتند، به حیاط خانه و حوض وارد شده و آب حوض را تامین می‌کردند.

مصالح به کار رفته در خانه تقوی‌های گرگان، از گچ، خاک، آهک، آجر، خشت خام و چوب است. چوب‌های به کار رفته در ستون‌ها اغلب، چوب درخت سرخدار و چوب‌های به کار رفته در درها اغلب چوب درختان آزاد هستند. در جاهایی از ساختمان خانه تقوی‌های گرگان، چوب‌هایی در زیر سر شیرها قرار دارد که با نقوش اسلیمی کار شده‌اند. علاوه بر این آیاتی با خطوط نسخ و ابیاتی از اشعار فارسی نیز با خطوط نستعلیق بر روی بنا نگاشته شده که بر زیبایی بنا افزوده و در نظر بازدیدکنندگان نوعی تقدس به بنا بخشیده است.

آدرس خانه تقوی گرگان: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب 15، جنب امامزاده نور

ساعت بازدید: همه روزه 08:00 تا 14:30

هزینه بازدید: رایگان





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار