gardeshban.ir

اخیرا ویدیویی از بازدید رییس جمهور روسیه به همراه رییس جمهور کشورمان در حین بازدید از یک نمایشگاه فرش ایرانی منتشر شد. این بازدید که نشان‌دهنده تداوم اهمیت هنر ایرانی در بین مهمان‌های خارجی‌ است، در عین حال با اظهارات رییس مرکز ملی فرش ایران درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها بر بافنده‌های ایرانی همراه بود. اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و این بازدید به انتشار خبرهایی درباره اهدای فرشی از طلا به پوتین کشیده شد!
کد خبر: ۵۴۹۵۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



این چندمین نمایشگاهی است که هنگام حضور روسای جمهور دیگر کشورها در ایران، برگزار شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید که این نمایشگاه‌ها شرایط صادرات را برای فرش ایرانی کمی تکان داده و درخواست‌هایی برای برگزاری نمایشگاه فرش از خارج از کشور رسیده است. این موارد را که کنار بگذاریم، اما آخرین بازدید که به رییس جمهور روسیه مروبط بود، با حواشی قابل توجهی در فضای مجازی همراه شد. این حواشی بیشتر متوجه آن بود که فرشی از جنس طلا به رییس جمهور روسیه هدیه داده شده است.

اصل ماجرا به فرشی باز می‌گردد که در پایان این ویدیو تا می‌شود. برخی کاربران در فضای مجازی مدعی شده‌اند که فرشی نفیس با ۴.۵ کیلو طلا و نقره به پوتین اهدا شده است. ۳ کیلوگرم طلا و ۷۶۰ گرم نقره به ادعای کاربران در این فرش موجود بوده است.
برخی در انتقاد به این هدیه چنین نوشته بودند رسما باید اعلام شود رییس جمهور در سفر به مسکو چه هدیه‌ای از پوتین دریافت کرده که متقابلا در تهران مطابق پروتکل‌های تشریفات، فرش نفیس طلا و نقره و ابریشمی هدیه داده شده است.

برخی نیز با انتشار ویدیویی از آنچه رییس جمهور روسیه در سفر خود به ترکمنستان دریافت کرده، چنین هدیه‌ای را زیاده‌روی دانسته بودند.

رییس مرکز ملی فرش ایران در راستای خبرهایی از این دست، با انتشار ویدیویی، حواشی پیش آمده را در این زمینه تکذیب کرد. فرحناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران، می‌گوید: از این فضای مجازی دیدیم که نوشته شده سه و نیم کیلو طلا و نقره در فرش بوده است. این بسیار برای صاحبان اهل فن و کسانی که در این حوزه تخصص دارند، غیرقابل باور است. سوال من درواقع این است که آیا اصلا می‌شود با سه و نیم کیلو طلا فرش ۶ متری بافت؟»

او ادامه می‌دهد: اگر قرار است فرش ۶ متری با طلا بافته شود، حداقل باید ۲۰ تا ۳۰ کیلو طلا در آن استفاده شود و آیا فرش دستبافتی که از طلاست، اصلا قابل تا شدن است؟

گره صادرات فرش ایرانی باز می‌شود؟

رافع با اشاره به مزایای این دیدار دیپلماتیک از نمایشگاه فرش ایرانی اظهار می‌کند: آقای پوتین هم که آمد، باعث شد از اقصی نقاط دنیا رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی‌مان تماس بگیرند و مخصوصا بازارهای جدید توسعه پیدا کردند. به ما گفتند ما حاضر هستیم به شما جای بدهیم. برای مثال رایزن اقتصادی ما در ارمنستان گفت حاضر هستیم ۴۰۰ متر جای لاکچری به شما بدهیم. فقط شما بیایید و نمایشگاه برگزار کنید.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه می‌کند: ما هیچ فرشی نداریم که هدیه دهیم، چون بخشی از دولت هستیم و کار ما فقط سیاست‌گذاری و راهبری است. این فرش دستبافت را هم در حقیقت از جامعه خصوصی ما، یک تاجر صادرکننده با خود آورده بود و آن را هدیه هم نداد. دعوت می‌کنم از مردم عزیز ایران در ۲۹ امین نمایشگاه بین المللی فرش دستبافت که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود و ۶۰۰ تولیدکننده و صادرکننده حضور دارند، تشریف بیاورند و این فرش را از نزدیک ببینند و لمس کنند و قضاوت کنند.

او همچنین ادامه می‌دهد: پنج نمایشگاهی که برای رییس جمهورهای مختلف برگزار شد، برای بخش خصوصی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما از نقاط مختلف کشور بود. برای مثال وقتی امیر قطر آمد، ما فرش دستبافت قم و استان آذربایجان شرقی را به نمایش گذاشتیم که باعث شد مبادلات تجاری ما توسعه پیدا کند و ما الان انشاالله در بازی‌های جام جهانی قطر نمایشگاه خواهیم داشت. رییس جمهور ترکمنستان را داشتیم که برای او هم نمایشگاه برگزار کردیم. رییس جمهور تاجیکستان را داشتیم که وقتی فرش ۱۰۰ متری ابریشم دستبافت ایران را دید، گفت من مبهوت شدم.

رافع اظهار می‌کند: بعد از نفت، آمریکا در زمان ترامپ فرش را تحریم کرد. نه صرفا به‌خاطر صنعتی که ۵۰۰ میلیون دلار است، بلکه به دلیل ارزش زنجیره منابع انسانی.

با اظهارات رییس مرکز ملی فرش ایران مبنی بر نمایش دادن فرشی از جنس طلا که گفته می‌شود به رییس جمهور روسیه هدیه داده شده، چنین به نظر می‌رسد که دفتر حاشیه‌ها پیرامون این فرش حداقل تا زمان به نمایش گذاشتن آن در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران بسته شده باشد.



ایسنا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار