gardeshban.ir

این دریاچه کوهستانی در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحت آن ۱۵ هکتار است.
کد خبر: ۵۴۹۷۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد بعد از تهران دومین شهر پراهمیت، بزرگ و پرجمعیت کشور به شمار می رود و پایتخت معنوی و مذهبی ایران است. شهر مشهد تعداد بی شمار مکان های تفریحی و گردشگری و طبیعتی زیبا دارد. یکی از جاذبه های طبیعی بکر در نزدیکی مشهد طبیعت چشمه سبز است.



دریاچه چشمه سبز گلمکان (Spring Green) یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در ۴۰ کیلومتری غرب مشهد، در میان رشته کوه‌های بینالود است. این جاذبه طبیعی از لحاظ تاریخی نیز اهمیت خاصی دارد. نام این دریاچه تاریخی در کتاب‌ها و افسانه‌های مختلفی آمده و ردپای تاریخ و واقعیت در آن دیده می‌شود.

این دریاچه کوهستانی در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و مساحت آن ۱۵ هکتار است. دریاچه چشمه سبز در حدود ۲۰ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان که اخیرا تبدیل به شهر شده است قرار گرفته و مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان می‌باشد. از آنجایی که این دریاچه در ارتفاع بالا و در میان کوه‌های بینالود قرار گرفته دارای آب و هوای کوهستانی می‌باشد.




تاریخچه چشمه سبز گلمکان

درباره پیدایش این دریاچه تحقیقات چندانی صورت نگرفته و اطلاعات کاملی در دست نیست. اما طبق نظریه‌های مختلف تصور بر این است که دریاچه چشمه سبز حاصل میراث‌های اقلیمی عصر یخچالی کواترنر می‌باشد. همچنین برخی از زمین شناسان معتقدند در این محل گسلی وجود دارد و در چندین میلیون سال قبل که کوه‌های بینالود به عنوان چین خوردگی‌های زمین سربرآورده و پدید آمده اند، این دریاچه نیز تشکیل شده است.

شاید کمتر دریاچه‌ای در ایران وجود داشته باشد که مانند چشمه سبز گلمکان از لحاظ تاریخی اینچنین اهمیتی داشته باشد. طبق باور زرتشتیان آب این دریاچه مقدس و شفابخش بوده و از آن برای درمان استفاده می‌نمودند. در حدود ۱۶۰۰ پیش، یزدگرد اول از پادشاهان ساسانی در آخرین سفر زندگی‌اش راهی شرق ایران شده و برای درمان به سراغ این دریاچه می‌آید.



طبق روایتی سال‌ها بعد بخاطر بارش‌های فراوان باران و لبریز شدن آب دریاچه طلاها و گنج‌های بسیاری در این منطقه از دل خاک بیرون می‌آید و اهالی این منطقه از این طلاها برای امرار و معاش خود استفاده نمودند. مردم این چشمه را «چشمه سوز» می‌خوانند زیرا مردم منطقه خراسان عموما «سبز» را «سوز» تلفظ می‌کنند. در متون مختلف از این چشمه با نام «چشمه سو» نیز نام برده شده است و به نظر می‌رسد همان «چشمه سو» در شاهنامه باشد.

آب و هوای سرد و کوهستانی منطقه گلمکان، محل مناسبی برای رویش گیاهان دارویی همچون بادام کوهی، خارشتر، زیره، کاسنی و بابونه می‌باشد. این منطقه همچنین زیستگاه جانورانی چون بز کوهی، آهو، گراز، عقاب و کبک است. همچنین این دریاچه ماهی‌های بزرگ و کوچکی دارد، از این رو مکان مناسبی برای دوستداران ماهیگیری می‌باشد.



بهترین فصل بازدید

این منطقه، خنکی مطبوعی دارد که در ماه‌های سرد سال می‌تواند به سرمایی ناخوشایند تبدیل شود. پس چه بهتر زمانی را برای تفرج در آن انتخاب کنید که جزو مواقع گرم (فصل بهار و تابستان) به شمار آید.

مثلا وضعیت نامناسب جوی یا زمستان را به‌ هیچ‌وجه برای این سفر توصیه نمی‌کنیم، خصوصا که یخ‌زدگی یا پوشش برفی راه ناهموار شهر گلمکان به طرف چشمه سبز ممکن است برایتان دردسرساز شود. بها رو تابستان برای بازدید از چشمه عالی است. در زمستان، دریاچه یخ می‌زند و مسیر نیز بسیار پر از گل و لای می‌شود.




تفریحات در چشمه سبز

ماهیگیری
کوهنوردی
پیاده روی
عکاسی
شنا کردن ممنوع

ضروری است به این هشدار توجه کنید، هرگز وسوسه نشوید در دریاچه شنا کنید. کف این تالاب را لایه‌ای مانند ماسه‌ بادی پوشانده که احتمال گیر افتادن شناگر در آن زیاد است. اگر کسی در این وضعیت گرفتار شود، با توجه به نبود گروه‌های امداد در محیط بی‌تردید نمی تواند نجات یابد.

بنابراین از آب و هوای خوب، پیک نیک در کنار آب، ماهیگیری و لذت بردن از چشم انداز زیبای منطقه چشمه سبز لذت ببرید اما به هیچ عنوان برای شنا وارد دریاچه نشوید.

با توسعه گردشگری در این منطقه چشمه سبز به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اطراف مشهد معرفی شد. علاوه بر گردشگران، ساکنین مشهد نیز این منطقه را برای تفریح در ایام مختلف مخصوصا آخر هفته‌ها و تعطیلات انتخاب می‌کنند. برپایی کمپ و استراحت نمودن در اطراف دریاچه و تماشای مناظر و چشم اندازهای بی نظیر در فصول مختلف بویژه بهار و تابستان بسیار لذتبخش است.

در صورتی که ماشین آفرودی یا دو دیفرانسیل داشته باشید می‌توانید تا نزدیکی دریاچه بروید. در غیر این صورت بهتر است ماشین را در ابتدای جاده منتهی به دریاچه پارک نموده و پیاده ادامه مسیر دهید.

چطور به منطقه چشمه سبز برویم ؟

این دریاچه در حدود ۵۰ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است. ابتدا باید از مشهد به سمت گلمکان بروید. از مرکز شهر گلمکان تا چشمه سبز حدود ۲۰ کیلومتر راه پیش روی شماست که بسیار ناهموار است. ترجیحا با گروه‌های کوهنوردی همراه شوید تا با امنیت بیشتری به مقصد برسید.


آدرس: استان خراسان رضوی، ۵۰ کیلومتری غرب شهر مشهد و ۲۰ کیلومتری گلمکان
هزینه ورودی: رایگان

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار