gardeshban.ir

بازار سرشور مشهد از آن دست مکان‌هایی است که به خوبی بخشی از فرهنگ مردم ایران را نشان می‌دهد. نقش این بازار در شهر مقدس مشهد بسیار مهم است.
کد خبر: ۵۴۹۷۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
محله سرشور یکی از محله های قدیمی مشهد است که در جنوب شرق محله سراب و غرب حرم مطهر واقع بوده و پس از محله سراب، اعیان‌نشین‌ترین محله شهر محسوب می‌شده است. راسته بازار اصلی مشهد از این محله شروع می‌شده و پس از قطع حرم مطهر رضوی به محله نوغان می‌رسیده است.



بازار سرشور مشهد از آن دست مکان‌هایی است که به خوبی بخشی از فرهنگ مردم ایران را نشان می‌دهد. نقش این بازار در شهر مقدس مشهد بسیار مهم است. این بازار علاوه بر این‌که مانند همه بازارهای جهان، مسئله اقتصاد را برای مردم هموار می‌کند، مکان خوبی برای بازدید از تاریخ و گذشته ما نیز به حساب می‌آید.

این بازار در سمت چپ خیابان خسروی نو قرار دارد. از آن جایی به این محله سرشور می گویند چون در آن مکان به حمام می رفتند. کاروان ها و زائرانی که از راه می رسیده اند در حمام آن منطقه سر و بدن خود را می شستند بعد به زیارت امام رضا مشرف می شدند.این بازار از قدیمی ترین بازارهای مشهد محسوب می شود.



همچنین هیئت های مذهبی که برای عزاداری به مشهد می آمدند و در مسیر قمه می زدند. قبل از تشریف به حرم در حمام ابتدای بازار خود را می شستند.بازار سرشور به صورت رو باز است.

یکی از حمام های معروف محله سرشور حمام مهدی قلی بیک است.بازار سرشور روباز است و در آن همه چیز از کیف و کفش و پوشاک ،پارچه، مواد غذایی، لیف و حوله و لنگ و مانند آن عرضه می شود‏.در این میان، چند خانه عیان نشین که سه تای آن‌ها شرایط ثبت دارد در کوچه‌ای معروف به آشتی کنان، شناسایی شده است.



خانه‌هایی بازمانده از اواخر قاجار و ابتدای پهلوی اول که در حیاط  و بنای خانه‌ها مداخله زیادی شده است.در قلب بازار سرشور، یک ساباط هم باقی مانده که آن هم به ثبت نرسیده است. خانه صاحب علم در حاشیه سرشور و خانه جواهری از بنا‌های باارزش در این راسته هستند. خانه دختر ملک، واقف معروف مشهدی هم هست که تنها اثر ثبت میراث در راسته سرشور است.

از جمله سوغاتی هایی که می توانید در این بازار خریداری کنید می توان به جانماز، زرشک، کیف، پارچه، زعفران و کفش اشاره کرد.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار