gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ثبت شد.
کد خبر: ۵۴۹۹۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
مراسم روز عاشورای روستای «مرزان» در فهرست میراث فرهنگی ثبت شد


جواد موسوی اظهار کرد: مراسم روز عاشورای روستای مرزان شهرستان فیروزه به شماره ۲۶۱۰ تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۴۰۰ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ملی کشور ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تعزیه‎ خوانی یا آنچه بیشتر در خراسان متداول‌تر است، شبیه‎ خوانی از مهم‌ترین اجزای عزاداری سنتی عاشورایی بخش قابل توجه‎ ای از مناطق خراسان است.

وی ادامه داد: با وجود همه تغییرات اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از نقاط استان این پیوند هنوز به صورت معناداری حفظ شده است.

موسوی تصریح کرد: اهمیت عنصر تعزیه در نظامِ آئینی عاشورایی مردم خراسان به حدی بوده است که حول برگزاری آن در روستاهای همجوار یک دیگر نوعی از شبکه‌های آئینی شکل می‌گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: بدین ترتیب گروه‎ی از روستاها که سنتِ شبیه‎ خوانی در آن‌ها وجود نداشته به نزدیک‌ترین روستای در مجاورت خود که در این زمینه از جایگاه مطلوبی برخوردار بوده، مراجعه‎ می‌کرده‌اند.

وی اظهار کرد: این شبکه‌ها فارغ از کارکردهای آئینی و ارزشی‌شان کارکردهای قابل ملاحظه‎ ای در حوزۀ اجتماعی، اقتصادی و غیره در سطح مناطقِ استان دارد. به عبارتی دیگر این گروه از فعالیت‌های مشترک آئینی می‌تواند در کاهش تعارضات و افزایش هم‎گرایی محلی مؤثر باشد.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار