gardeshban.ir

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی مرودشت از کشف دو سفال ۳ هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) در روستای گلمکان شهرستان مرودشت، خبر داد.
کد خبر: ۵۴۹۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف سفال‌های ۳ هزار ساله


 محمدتقی قلعه‌نوییاز از کشف دو سفال 3هزار ساله مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) در روستای گلمکان شهرستان مرودشت، خبر داد و گفت: دو ظرف سفالی مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشف شد.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مرودشت ادامه داد: بر اساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف دو شی‌ء سفالی در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان مرودشت قرار گرفت که پس از بررسی و انجام صورتجلسه، این سفال‌ها به پایگاه میراث جهانی تخت جمشید منتقل شد.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی کارشناسان، اشیای کشف‌شده مربوط به دوره عیلام قدیم (بانش) هستند، تصریح کرد: این اشیاء شامل یک‌ کاسه سفالی با نقوش هندسی به‌ صورت مثلث بر روی لبه سفال با ارتفاع حدود 10 سانتی‌متر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمزرنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به دوره باستانی عیلام قدیم است که به‌احتمال فراوان در گذشته‌های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مطابق با صحبت‌های این مقام مسئول، شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره‌های مختلف به‌ویژه عیلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی و تاریخی در کشور به شمار می‌رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان‌رود، اشکفت گاوی و ده‌ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه‌های مختلف باستانی و تاریخی دارد.
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار