gardeshban.ir

آرامگاه دانیال نبی مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در خیابان امام خمینی شهر شوش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۵١ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۵۴۹۹۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
آرامگاه دانیال نبی مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در خیابان امام خمینی شهر شوش واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۵١ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



شهر شوش به قولی کهن‌ترین شهر جهان است، که در استان خوزستان قرار دارد و حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح (ع) به‌عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف ساخته شد. این شهر سال‌ها حیات پرفراز و نشیب و توام با روزهای پیروزی و شکست، رونق و رکورد و آبادانی و ویرانی را تجربه کرده است. با سقوط هخامنشی در سال ۳۳۲ ق.م به‌مرور در سراشیبی افول افتاد و در قرون میانه اسلامی رونق خود را به‌کل از دست داد و به روستای کوچکی گرداگرد آرامگاه دانیال نبی (ع) تبدیل شد.



دانیال نبی کیست؟

دانیال نبی(ع)، از پیامبران بنی اسراییل در قرن هفتم قبل از میلاد بود و نسل ایشان به داوود پیامبر(ع) می رسد که دارای کتاب آسمانی است. دانیال نبی (ع) به سبب داشتن هوش و استعداد فراوان مورد توجه بزرگان و پادشاهان بسیاری قرار گرفت. اولین واقعه‌ای که سبب نفوذ دانیال نبی گردید تعبیر خواب نبوکد نصر بود. وی پس از آن، ادعای پیغمبری کرد و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت. بعدتر، او به همراه عده‌ای از قوم کلیمیان به ایران مهاجرت کرد و در شوش ساکن شد و در آنجا درگذشت. آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد و دارای گنبدی خاص است.



معرفی آرامگاه دانیال نبی

در مجاور تپه های تاریخی شوش ساختمان زیارتگاه دانیال پیامبر بنی اسرائیل واقع شده است. آرامگاهی با دو حیاط که دور تا دور آن، ایوان ها و حجره هایی قرار دارد. گنبدی مخروطی به سبک اورچین (گنبد مخروطی پله ای شکل) که در دوره سلجوقی ساخته شده است. در جنوب ایران اغلب گنبدها به این شکل ساخته می شوند. ارتفاع گنبد این آرامگاه حدود۲۰ متر و قطر آن در حدود ۵ متر است. از تمام نقاط شهر گنبد به چشم می خورد.

گنبد اُورچین دو پوسته که پوستهء بیرونی از قسمت داخل صاف و مخروطی است و برای بست آن از چوب درخت کُنار،استفاده شده است. این پوسته از بیرون بصورت پله ای و با رنگ سفید از جنس ساروج می باشد. داخل بنا، در قسمت ضریح دیوارها مزین به آینه کاری و بقیه قسمتها کاشی کاری است. در وسط حیاط اصلی حوض و اطراف آن اتاقهایی برای استراحت زائران قرار دارد. دو مناره به بلندی ۱۰ متر در دو طرف ورودی آرامگاه دیده می شود که بر روی آن تاریخ ۱۳۳۰ هجری قمری و نام حاج ملاحسین معمارباشی حک شده است.

در سمت چپ آرامگاه پلکانی وجود دارد که در نهایت وارد اتاقی با سقف ضربی و گچ اندود به طول و عرض ۷ متر و ارتفاع ۱/۸۰،شده. اتاقی که در وسط آن سنگ قبری است با نام دانیال علیه السلام. به امر روحانی شیعه شیخ جعفر شوشتری، ساختمان آرامگاه دانیال نبی در سال ۱۲۴۹ ه خورشیدی به دست حاج ملاحسن معمار،پس از سیل ویرانگر همان سال که باعث تخریب بنای قبلی شده بود، بنا شده است.



معماری آرامگاه دانیال نبی

علت دو پوسته ساختن گنبد دانیال نبی معماری مقبرهء دانیال نبی به گونه ای است که گنبد آن به صورت دو پوسته ای ساخته شده است. این نوع معماری دلایلی دارد:  مردم واری و مقیاس انسانی بودن در پوسته داخلی یا آهیانه ،  تقسیم نیروها بوسیله آهیانه که در نهایت منجر به افزایش عمر گنبد می شد ، پوسته خارجی یا خود کارکرد شهری و نمادین دارد که از دور از تمام نقاط شهر و حتی خارج از شهر به چشم می خورد و همچون آفتابی تمام منطقه را از نظر دید می پوشاند.

پله ای بنا شدن گنبد آرامگاه دانیال نبی اینکه گنبد آرامگاه دانیال نبی به صورت پله ساخته شده شاید دلیل اعتقادی,زیباپسندانه و یا حتی بر اساس نیازهای اقلیمی منطقه بوده باشد اما با این حال این را هرگز از یاد نبرید که این آرامگاه از نظر معماری شباهت زیادی به زیگورات چغازنبیل دارد. گمان میرود در مورد طرح گنبدها را از ساقهء درخت خرما الهام گرفته باشند که از فراوان ترین درختهای منطقهء جنوب کشور است. نکتهء دیگری که در مورد این بنای تاریخی و با ارزش وجود دارد این است که گنبد دانیال نبی در دوره سلجوقی متولد می شود گر چه چغازنبیل در آن دوره زیرخاک بوده ولی در اندیشه مردم سبک معماری چغازنبیل قرار داشت.

نحوه دسترسی به آرامگاه دانیال نبی

برای دیدن آرامگاه دانیال نبی باید وارد خیابان امام خمینی شهر شوش در استان خوزستان شوید، هر دو طرف خیابان مغازه های است که فروشنده همه چیز هستند، غرب خیابان ورودی آرامگاه دانیال نبی است با کاشی کاری های ایرانی ، اسلامی که بر سر در آن نوشته شده آستانه متبرکه حضرت دانیال نبی.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار