gardeshban.ir

روستای بار (Bar) که هم اکنون تبدیل به شهر شده است، در شهرستان فیروزه (سابقا بخشی از شهرستان نیشابور تا سال 1386)، در استان خراسان رضوی است.
کد خبر: ۵۵۰۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
نیشابور در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد و دارای طبیعت بکر و تمدنی است که باعث می شود بسیاری از مسافران مشهد سرس به این شهر زیبا بزنند. این شهر علاوه بر طبیعت بکر و زیبا آرامگاه هنرمندان و شاعران فاخر کشورمان از جمله عطار نیشابوری و خیام است.



روستای بار (Bar) که هم اکنون تبدیل به شهر شده است، در شهرستان فیروزه (سابقا بخشی از شهرستان نیشابور تا سال 1386)، در استان خراسان رضوی است و در دره‌های رشته‌کوه بینالود، با فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار گرفته‌ است. روستای بار دارای رودخانه و همچنین آبشاری زیباست که در دل کوه و میان باغهای گردو قرار گرفته‌ است.

شهر بار از سطح دریا ۱۶۷۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن، معتدل و کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. آرامگاه‌های چندین امامزاده در داخل و اطراف شهر بار، پیدایش اشیاء قدیمی در درون این شهر و همچنین منابع مکتوب باقی مانده قبل از حمله مغول، به قدمت بیش از هزار سال این شهر اشاره دارد.



شهر بار در دامنه کوه استقرار یافته و پیرامون آن را ارتفاعات فراگرفته‌اند. این شهر، بافت مسکونی متراکم و فشرده‌ای دارد و از دو بافت سنتی و مدرن تشکیل شده‌است. معابر و کوچه‌های شهر، در قسمت قدیمی عموماً کم عرض و پیچ در پیچ، و در محله‌های جدید پهن با امکان تردد وسایل نقلیه موتوری است.

این شهر یکی از مراکز مهم تولید سیب قرمز در ایران و در منطقه جنوب غرب آسیاست؛ سالانه هزاران تن از سیب قرمز و سیب زرد این شهر، به کشور های همسایه ایران از جمله عراق و ارمنستان صادر می‌شود. از میوه‌های اصلی و وافر آن می‌توان به سیب، هلو، گردو، گلابی، زردآلو و آلو اشاره کرد.



سوغات و صنایع دستی

از صنایع دستی شهر بار می‌توان به قالی و قالیچه با طرح و نقش زیبا و خوش رنگ اشاره کرد. معروف‌ترین سوغات شهر بار، روغن حیوانی، نان محلی و خشکبار است. از غذاهای محلی و خوش‌طعم شهر بار می‌توان به انواع اشکنه، خورش کنگر، خوراک زْمَرُقْ (قارچ کوهی)، کشته جوش، زیرک جوش، بلغور شیر، حلوا، حلیم، حلوا برنج، فطیر مسکه (فطیر کره ای)انواع نان تافتون و کشک اشاره کرد.



چطور به شهر زیبای بار برویم ؟

همانطور که گفتیم این شهر در 55 کیلومتری شمال غربی نیشابور، در دره‌های رشته‌کوه بینالود واقع شده است. اگر از مشهد قصد رفتن به این منطقه زیبا را دارید باید به سمت جاده مشهد نیشابور بروید.

آدرس: استان خراسان رضوی، 55 کیلومتری شمال غربی نیشابور
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار