gardeshban.ir

رودخانه جاجرود (Jajrood River) که از ارتفاعات البرز و کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد و در دریاچه سد لتیان طغیان می‌کند.
کد خبر: ۵۵۰۳۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
منطقه حفاظت‌ شده جاجرود که پس از انتخاب شهر تهران به‌ عنوان پایتخت کشور (۱۱۳۳ خورشیدی) در زمان قاجاریه با نام‌های قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت، امروزه از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود. وجود آب و هوای بسیار خوب و زیست بوم بسیار عالی در این منطقه موجب شده است تا جاجرود به یکی از بی‌بدیل‌ترین نقاط ایران مبدل شود. این منطقه در 37 کیلومتری شرق تهران واقع شده است.



رودخانه جاجرود (Jajrood River) که از ارتفاعات البرز و کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد و در دریاچه سد لتیان طغیان می‌کند. سپس از میان شهر جاجرود عبور کرده و در جنوب تهران به رودخانه کرج می‌پیوندد. رودخانه جاجرود در نهایت به دریاچه نمک منتهی می‌شود. این رودخانه با ۱۴۰ کیلومتر طول و ۷۱۰ کیلومترمربع مساحت حوضه آبریز، دارای شیبی برابر با ۴٪ است و یک رودخانهٔ گراولی (سنگ‌ریزه‌ای) و ماسه‌ای بریده‌بریده است.

این رودخانه دارای چند سرشاخه است که مهم‌ترین آن‌ها از دامنه‌های جنوبی خرسنگ حرکت خود را آغاز می‌کند. شاخه مهم دیگر از دامنه‌های کلون بستک نشات می‌گیرد و پس از عبور از دربند، شمشک و میگون در ناحیه فشم با شاخه خرسنگ بهم پیوسته و رودخانه جاجرود را به‌ وجود می‌آورد. رودخانه آهار که از دامنه‌های شمالی توچال سرازیر می‌شود، در دهکده اوشان به این رودخانه می‌پیوندد و در پایین‌تر نیز شاخه امامه به آن متصل می‌شود.

شاخه‌های فرعی لوارک، کنده‌رود و افجه نیز مستقیما به دریاچه سد لتیان که از جاهای دیدنی تهران است، می‌ریزند. این رودخانه پس از عبور از سد لتیان و طی ۲۳ کیلومتر که قسمت اعظم آن از منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک ملی خجیر می‌گذرد، در منتهی الیه پارک‌ ملی خجیر با رودخانه دماوند تلاقی پیدا می‌کند.


رودخانه جاجرود از آن مناطقی است که هم به تهران‌نشینان نزدیک است و هم به دلش‌ که پناه می‌برید، هر آنچه از یک طبیعت بکر و زیبا انتظار دارید، به پایتان می‎‌ریزد. هرچه از آب و هوای مطبوع و فرح‎بخش منطقه جاجرود و سد لتیان بگوییم کم گفته‌ایم ولی زیبایی‌های این تفرجگاه طبیعی شمال تهران فقط به مناظر زیبای طبیعی و آب‌وهوای دلنشینش ختم نمی‌شود.

دیدنی ها و تفریحات منطقه جاجرود

دریاچه سد لتیان

دریاچه سد لتیان، سدی روی رودخانه‌ی جاجرود است که در 5 کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان قرار دارد. این سد تا تهران 10 کیلومتر فاصله دارد و در شمال شرقی آن واقع است؛ جایی که سد قرار دارد محل تلاقی دو رودخانه برگ جهان و جاجرود است و در میان کوه‌های جاجرود، بندک و آلون واقع است. سال‌ها پیش یعنی در سال ۱۳۴۶ برای تأمین آب آشامیدنی اهالی تهران، سدی عظیم و بتنی به نام لتیان در مسیر رودخانه جاجرود بنا شد. ساخت این سد باعث شد دریاچه زیبایی پشت آن ایجاد شود که کلی هم امکانات تفریحی دارد. نام این سد نیز از روستایی به همین نام گرفته شده است که با آبگیری سد به زیر آب رفت. تهرانی‎‌ها ۳۰ درصد از آب مصرفی خودشان را مدیون این سد زیبا و بزرگ هستند.



پارک جنگلی لتیان

از دیگر پارک‌های جنگلی در نزدیکی سد لتیان، پارک جنگلی لتیان است که به‌ همراه پارک تلو این سد را احاطه کرده‌اند و از نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به لتیان هستند. پارک جنگلی لتیان که یکی از مجموعه‌های بزرگ تفریحی شمال شرق تهران است، در جنوب سد لتیان قراد گرفته و حدود هزار هکتار وسعت دارد. این پارک جنگلی از جنوب به بزرگ‌راه شهید بابایی منتهی می‌شود.

پارک جنگلی تلو

برای تماشای منظره‌ی دریاچه و سد لتیان، پارک جنگلی تلو (پارک غزال) را پیشنهاد می‌دهیم؛ چرا که چشم‌انداز بی‌نظیری به سد لتیان و کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی البرز دادند. این پارک از لحاظ وسعت چهارمین پارک جنگلی تهران است و نسبت به سایر پارک‌های جنگلی کمتر شناخته شده است. تلو از دو بخش تلوی بالا و پایین تشکیل شده است و دسترسی به آن از طریق بزرگ‌راه شهید بابایی شرق و بزرگ‌راه شهید زین‌الدین میسر است.



روستای کمرد

آبشار و روستای کمرد که در 20 کیلومتری جاده رودهن واقع است از جاذبه‌های زیبای این منطقه است. آبشار کمرد بین جاجرود و شهر جدید پردیس و در روستای کمرد واقع شده است؛ این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه‌ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است. این مکان با اینکه در استان تهران و در نزدیکی جاجرود قرار گرفته اما منطقه کمتر شناخته شده‌ای است.

پل تاریخی شاه عباس

یکی از جاذبه‌های تاریخی و کهن این منطقه، پل شاه عباس است که روی رودخانه جاجرود و در روستای سعیدآباد بنا شده. این پل قدمتی 850 ساله دارد و به علت همجواری با رودخانه جاجرود و فضای سبز پارک ملی خجیر منطقه‌ای بسیار جذاب برای گردشگران است. این پل از آثار تاریخی دوران سلجوقی بوده که در دوره صفویه و قاجاریه مرمت و بازسازی شده است. این پل، ۱۲ متر طول و دو دهنه دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پل تاریخی شاه عباس را می‌توان از اصلی‌ترین بناهای تاریخی تهران دانست که بازدید از آن را به دوست‌داران تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.



قایقرانی و اسکی روی آب

گفتیم که بنای سد لتیان روی رودخانه جاجرود، دریاچه وسیع و زیبایی را در پشت این سد باعث شده و در این دریاچه پر از ماهی‌های پرورشی است و در فصولی از سال امکان ماهیگیری هم وجود دارد. همین‌طور اگر اهل قایقرانی و اسکی روی آب باشید، دریاچه سد لتیان می‌تواند حسابی شما را هیجان زده کند و خستگی یک هفته کار و تلاش را از تنتان درآورد.

پیک نیک

اطراف رودخانه جاجرود، سد و دریاچه لتیان مکانی مناسب برای داشتن پیک‌نیک و سپری کردن یک روز شاد و دل‌پذیر در کنار خانواده، دوستان و آشنایان است. آب و هوای عالی، این منطقه را به مکانی بی نظیر برای پیک نیک و طبیعت گردی تبدیل کرده است.



چطور به رودخانه جاجرود برویم ؟

جاجرود انقدر معروف است که از هر کسی بپرسید حدودش را به شما می گوید. کافی است به سمت شمال شرق تهران، حوالی شهر نوساز پردیس حرکت کنید. 30 کیلومتری باید به سمت شمال شرق بروید، یعنی اگر از تهرانپارس مسیر را شروع کنید، حدود 40 دقیقه در راه خواهید بود.  البته در تمام طول جاده، تابلوهایی وجود دارد که شما را به سمت جاجرود و سد لتیان هدایت می‎‌کنند.

برای رسیدن به جاجرود از تهران دو مسیر وجود دارد؛ از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند یک‎راست به سمت جاجرود بروید. اگر خواستید از سد لتیان هم دیدن کنید که باید بعد از پل جاجرود جاده سمت شمال را که موازی با رود جاجرود است ادامه دهید؛ بعد از طی حدود 5 کیلومتر در جاده‌ای آسفالت به ورودی سد لتیان می‌رسید.

علاوه بر این می‌توانید از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی به گردنه «قوچک» و بعد به سمت لواسان بروید. از انتهای لواسان بزرگ، جایی که جاده به 2 بخش تقسیم می‌شود، مسیر را به سمت جنوب شرقی، یعنی سمت راست‌تان ادامه دهید؛ این جاده برای دوچرخه‌سواران هم جذاب است و در روزهای تعطیل گروه‌های دوچرخه‌سواری در این جاده رکاب می‌زنند.



آدرس: استان تهران، ۳۰ کیلومتری شمال‌شرق تهران، منطقه حفاظت شده جاجرود
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار