gardeshban.ir

شاه آباد به ونیز ایران معروف است. زیرا که چشمه معروف شاه آباد (سراب شهوا) از میان شهر و کوچه‌های آن می‌گذرد.
کد خبر: ۵۵۰۷۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر خرم آباد بزرگترین شهر لُرنشین، سومین شهر پرجمعیت ایران، مرکز استان لُرستان و شهر چشمه های جوشان است. یکی از این جاذبه های دیدنی که مورد غفلت و کم لطفی گردشگران در این شهر قرار گرفته است محله ای است به نام شاه آباد که به ونیز ایران معروف است.

چشمه دیدنی شاه آباد از میان شهر و کوچه های آن می گذرد. قسمتی از آب این چشمه که در گذشته به آن سراب حسین خانی گفته می شد برای تامین آب شرب خرم آباد مورد استفاده قرار می گیرد. مابقی آن از داخل یک نهر باصفا و زیبا به شاه جو و گلال می ریزد.




شاه آباد به ونیز ایران معروف است. زیرا که چشمه معروف شاه آباد (سراب شهوا) از میان شهر و کوچه‌های آن می‌گذرد. میزان آب این چشمه که در گذشته به آن سراب "حسین‌خانی” می‌گفتند، ۹۶۴ لیتر در ثاینه می‌باشد. سال ۱۳۵۰ آب این چشمه برای مردم شاه آباد، کتیرایی، شاه بختی، مطهری کاملاً مجانی بود. اما امور آب، پس از مدتی اقدام به صدور قبض آبونمان کرد.




مردم محله شاه آباد با گذاشتن لوله در داخل این ۲ نهر که در قسمت جنوبی این چشمه قرار داشت، از طریق آن آب حوض حیاتشان را تامین می‌کردند، دهه ۷۰ این لوله گذاری‌ها نیز مسدود شدند و بخش شرقی نهر مسدود گردید و به یک کوچه تبدیل شد. به برکت این چشمه درختان مو، انجیر، گلابی، هلو و غیره در حیات این خانه‌ها یافت می‌شود.




سراب شاه آباد

در محله شاه آباد عبور آب از کوچه‌ها فضایی شاعرانه را در ذهن تداعی می‌کند. پل‌های آهنی که روی رودخانه ساخته شده است تردد اهالی محله را به کوچه‌های دیگر آسان كرده است. بسیاری از خانه‌های محله مطهری بافتی قدیمی و فرسوده دارند و کوچه‌ها متناسب با آن شرایط ساخته شده اند.

علت نامگذاری

در زمان صفویان، شاه عباس صفوی برای پیدا کردن شاهرودی خان به خرم آباد می‌آید و این منطقه خوش آب و هوا را پیدا می‌کند و دستور ساخت و ساز در این منطقه را می‌دهد.

محله شاه آباد کجاست؟

محله یا سراب شاه آباد در دل شهر و نزدیک مرکز شهر خرم آباد، در استان لرستان قرار دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار