gardeshban.ir

یک اپیدمیولوژیست درباره ویروس جدیدی که به عنوان لانگیا در چین مطرح شده است، توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۵۵۱۱۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
همه چیز درباره


دکتر حمید سوری درباره ویروس جدیدی که به عنوان لانگیا مطرح شده است، گفت: ویروسی که اخیرا با نام لانگیا مطرح شده، از جمله ویروس‌هایی است که در شرایط تغییرات ژنتیکی و بیولوژیکی که رخ می‌دهد، اتفاق افتاده است. البته این ویروس هنوز یک الگوی جهانی پیدا نکرده است، اما از آنجایی که مقداری حساسیت نسبت به این ویروس‌ها و بیماری‌ها افزایش یافته، طبیعتا جامعه مقداری نسبت به موضوع حساس‌تر است. بنابراین لانگیا خیلی مساله حاد جهانی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

وی افزود: آنچه که به عنوان لانگیا در چین دیده شده، ویروسی است که احتمال می‌رود که در آینده به یک عامل بیماری‌زایی تبدیل شود که منجر به یک پاندمی شود. عملا لانگیا ویروس جدیدی محسوب می‌شود و الگوی آن را به خوبی نمی‌شناسیم. تاکنون طبق گزارشاتی که انجام شده، این ویروس ده‌ها نفر را مبتلا کرده و ۳۰ تا ۴۰ نفر هم ابتلای شدید داشته‌اند. البته تاکنون فوتی نداشته است.

منشاء لانگیا

سوری با بیان اینکه به نظر می‌رسد سرعت پخش آن بالاست و می‌تواند به اندازه کووید کشنده باشد، گفت: منشاء این ویروس از نوعی موش خاص است که نوعی حشره‌خوار بوده و به آن Shrew گفته می‌شود. البته در سایر حیوانات هم مانند بز، سگ و گربه و ... هم ممکن است با میزان کمتری دیده شود. به نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است و از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

هنوز انتقال انسان به انسان از لانگیا گزارش نشده است

وی با بیان اینکه هنوز انتقال انسان به انسان این ویروس گزارش نشده است، گفت: البته این هشدار وجود دارد که با گسترش بیماری در بین انسان‌ها انتقال انسان به انسان آن هم ایجاد شود. افرادی که تاکنون این بیماری در آن‌ها گزارش شده است، هیچ ارتباط مشترکی باهم نداشتند و اعضای خانواده‌شان هم مبتلا نشدند.

سوری ادامه داد: چین کشوری است که سرایت این بیماری‌ها در آن بالاست. یکی از دلایلش این است که در آنجا مصرف مواد مختلف و انواع حیوانات متداول است و بر همین اساس طبیعتا احتمال شکل‌گیری بیماری‌های خاصی در آنجا زیاد است. از طرفی هم گفته می‌شود که از برخی آزمایشگاه‌ها در چین که روی این ویروس‌ها کار می‌کنند، گاهی اوقات خواسته یا ناخواسته این ویروس‌ها به بیرون سرایت کرده و دردسر ایجاد می‌کنند.

علائم لانگیا

وی با بیان اینکه لانگیا از خانواده ویروس‌های RNA است و ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: خستگی، بی‌حالی، بی‌رمقی مهمترین ویژگی این بیماری است. در عین حال تب، سرفه، سردرد، دردهای عضلانی و ... نیز در مبتلایان دیده شده است. البته برخی از مبتلایان هم بدون علامت بودند. ویروس هم عملا درمان اختصاصی ندارد و عمدتا درمان علامتی خواهد بود.

عمده موارد لانگیا در چین و تایوان

سوری تاکید کرد: اکنون خیلی درباره این ویروس اطلاعات مبسوطی نداریم. عمدتا مواردی که دیده شده در چین و تایوان بوده است. تحقیقات هم به ویژه در تایوان و چین در حال انجام است. در کشور ما خوشبختانه تاکنون موردی نبوده، اما در این شرایط سیستم بهداشتی باید هوشیاری خودش را افزایش دهد. فعلا این ویروس در مرحله‌ای نیست که بخواهد در جامعه نگرانی ایجاد کند.

وی گفت: بعید به نظر می‌رسد که این بیماری ویژگی پاندمی مانند کووید ۱۹ را داشته باشد. بالاخره کرونا از طریق قطرات تنفسی و از انسان به انسان منتقل می‌شود، اما در این ویروس هنوز انسان به عنوان منبع انتقال شناخته نشده است و بیشتر از حیوان به انسان منتقل می‌شود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار