gardeshban.ir

با پائین آمدن سطح رودخانه دانوب به دلیل موج کم‌سابقه گرما در قاره اروپا، بقایای چندین کشتی آلمانی متعلق به جنگ جهانی دوم نمایان شد.
کد خبر: ۵۵۱۱۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
بدترین خشکسالی اروپا در سال‌های اخیر، رودخانه بزرگ دانوب را به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در حدود یک قرن اخیر رسانده است و بقایای ده‌ها کشتی جنگی آلمان مملو از مواد منفجره که در طول جنگ جهانی دوم در نزدیکی شهر بندری «پراهوو» صربستان غرق شده‌ بودند، را آشکار کرده است.

این کشتی‌ها در میان صدها کشتی بودند که توسط ناوگان دریای سیاه آلمان نازی در سال ۱۹۴۴ در امتداد دانوب غرق شدند، در حالی‌که از پیشروی نیروهای شوروی عقب‌نشینی می‌کردند.

خشکسالی امسال که به عقیده دانشمندان به عنوان پیامد گرمایش زمین تلقی می‌شود موجب شده بقایای بیش از ۲۰ کشتی جنگی در قسمتی از رود دانوب در نزدیکی پراهوو در شرق صربستان نمایان شود؛ کشتی‌های جنگی که بسیاری از آن‌ها هنوز حاوی چندین تن مهمات و مواد منفجره هستند و خطرهایی را برای دیگر کشتی‌ها و کارگران صنعت ماهیگیری محلی بویژه اهالی رومانی که درست در آن سوی رودخانه قرار دارند، به همراه دارد.

ماه‌ها خشکسالی و دمای بی‌سابقه، ترافیک رودخانه‌ها را در شریان‌های حیاتی دیگر بخش‌های اروپا از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه مختل کرده است. در صربستان، مقامات برای باز نگه داشتن خطوط ناوبری در دانوب به لایروبی متوسل شده‌اند.

برخی از کشتی‌ها که در بستر رودخانه پراکنده شده‌اند، هنوز دارای برجک‌ها، پل‌های فرماندهی، دکل‌های شکسته و بدنه‌های پیچ‌خورده هستند، در حالی‌که برخی دیگر عمدتاً در زیر سواحل شنی غوطه‌ور هستند.

در ماه مارس، دولت صربستان یک مناقصه برای نجات این کشتی‌ها و حذف مهمات و مواد منفجره برگزار کرد و هزینه این عملیات ۲۹ میلیون یورو (۳۰ میلیون دلار) برآورد شد.

رود دانوب با ۲۸۵۰ کیلومتر، دومین رود طولانی اروپا پس از «ولگا» است و در مسیر خود از ۱۰ کشور آلمان، اتریش، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، صربستان، بلغارستان، رومانی، مولداوی و اوکراین می‌گذرد.


کشتی‌های جنگ جهانی دوم از آب درآمدند+ تصاویر

کشتی‌های جنگ جهانی دوم از آب درآمدند+ تصاویر

کشتی‌های جنگ جهانی دوم از آب درآمدند+ تصاویر

کشتی‌های جنگ جهانی دوم از آب درآمدند+ تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار