gardeshban.ir

کوهسرخ که اخیرا به شهرستان تبدیل شده و از شهرستان کاشمر جدا و مستقل شده‌ است، یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب‌وهوای استان خراسان رضوی است.
کد خبر: ۵۵۱۳۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاشمر، در شرق ایران و جنوب غربی استان خراسان رضوی و در حدود ۲۴۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. این شهر یکی از شهر‌های باستانی ایران می‌باشد. وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی، صنایع دستی متنوع و میراث های معنوی غنی منجر شده تا کاشمر همواره مورد توجه گردشگران قرار گیرد. یکی از دیدنی های نزدیک کاشمر، منطقه ییلاقی کوهسرخ است.



کوهسرخ که اخیرا به شهرستان تبدیل شده و از شهرستان کاشمر جدا و مستقل شده‌ است، یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب‌وهوای استان خراسان رضوی است و به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، معادن فراوان و مهمی در آن وجود دارد. از جمله این معادن می‌توان به معادن طلا، مس، آهن، سنگ مرمر و… اشاره کرد. مرکز این شهرستان شهر ریوش می باشد.

کوهسرخ به علت قرارگرفتن در دامنه‌های کوه آریا و ارتفاعات جنوبی بینالود و برخورداری از آب‌وهوای معتدل، آب فراوان و باغ‌های وسیع و مناظر طبیعی دیدنی به عنوان یکی از کانون‌های عمده مسافران و گردشگران از شهر کاشمر و شهرهای مجاور است. کوه آریا در این منطقه به عنوان یکی از مستعدترین پیست‌های پروازی در استان معرفی شده‌ است.



همچنین این محدوده دارای روستاهای زیبا با بافت قدیمی و کوهپایه‌ای و پلکانی شکل نیز است که به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کاشمر، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

وجه تسمیه

از آنجا که در شهرستان کوهسرخ، به خصوص مسیر جاده کوهسرخ به نیشابور شاهد رخساره‌های خاکی با ترکیبات آهن‌دار هماتیتی هستیم و این رخساره‌ها در اغلب موارد، رنگ سرخ را از خود نشان می‌دهند؛ می‌توان گفت به این دلیل نام کوهسرخ را بر آن گذاشته اند.



بهترین زمان سفر

منطقه کوهسرخ دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های خنک است، بنابراین بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به این منطقه و روستاهای آن و گذراندن شبی در اقامتگاه های بوم گردی، کوهستانی و خانه های بومی و محلی است.

محصولات کشاورزی کوهسرخ

به دلیل جغرافیای خاص شهرستان کوهسرخ؛ بزرگترین بادامستان دیم کشور در این منطقه واقع شده‌ است و وسیع‌ترین و پهناورترین روستای آن، روستای ده‌میان می‌باشد. مهم‌ترین محصولات کشاورزی در شهرستان کوهسرخ خربزه، هندوانه، بادام، گردو، گیلاس، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل، گندم، جو، گوجه‌فرنگی، چغندر قند، شلغم، سنجد و… است.

همچنین از مهم‌ترین محصولات کوهی و دارویی در این شهرستان می‌توان ریواس، آنقوزه، ترنگبین، بنه، پیازچه کوهی، زیره کوهی، آویشن، بومادران، گل گاوزبان و کنگر را نام برد.




جاذبه های دیدنی و گردشگری

شهرستان کوهسرخ دارای شمار زیادی جاذبه های دیدنی تاریخی، طبیعی و نقاط بکر در روستاهای مختلف است. این جاذبه ها شامل موارد زیادی چون آبگرم ها، باغات، رودها، آبشارها و چشمه‌های فراوان در اطراف شهر ریوش، پارک جنگلی ریوش در ارتفاعات شمالی شهر ریوش، بافت قدیمی و خانه‌های پلکانی در تمام روستاها، آسیاب های قدیمی، آرامگاه ها، حمام ها و قلعه های تاریخی بسیار می باشد.

کجا اقامت کنیم ؟

از جمله اقامتگاه های شهر کوهسرخ می توان اقامتگاه های بوم گردی چشمه نقره و اقامتگاه بررود در روستای طرق، اقامتگاه بوم گردی بی بی لعبا و اقامتگاه بوم گردی باغدشت در ریوش، اقامتگاه بوم گردی بادام در روستای ایور و اقامتگاه بوم گردی اولنگ در روستای نامق را نام برد.

چطور به شهرستان کوهسرخ برویم ؟

فاصله مشهد تا کاشمر 244 کیلومتر است و فاصله کاشمر تا شهر ریوش، مرکز شهرستان کوهسرخ 34 کیلومتر می باشد. اگر از مشهد قصد سفر به کوهسرخ را دارید 2 راه پیش رو دارید؛ می توانید از جاده مشهد- تربت حیدریه به سمت کاشمر بروید و سپس 34 کیلومتر به سمت شمال طی کنید تا به منطقه ییلاقی کوهسرخ برسید.

یا اینکه می توانید مسیر جاده مشهد- نیشابور را انتخاب کنید و مستقیما به منطقه کوهسرخ بروید و وارد شهرستان کاشمر نشوید. این مسیر حدود نیم ساعت کوتاه تر از مسیر مشهد-کاشمر- کوهسرخ می باشد.

آدرس: استان خراسان رضوی، 34 کیلومتری شمال کاشمر، منطقه ییلاقی کوهسرخ
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار