gardeshban.ir

دره ارغوان (Arghawan Valley) یکی از تفریحگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد است که در 7 کیلومتری طرقبه قرار دارد.
کد خبر: ۵۵۱۳۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
طرقبه یکی از ییلاقات بسیار خوش آب و هوا و پرطرفدار در نزدیکی شهر مشهد است و کمتر کسی وجود دارد که آوازه این منطقه، طبیعت زیبای آن و کافه رستوران های مشهورش را نشنیده باشد. علاوه بر آن روستاهای طرقبه و طبیعت بکر و زیبای آنها نیز از پرطرفدارترین مقاصد مردم در آخر هفته هاست.




دره ارغوان (Arghawan Valley) یکی از تفریحگاه‌ها و جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد است که در 7 کیلومتری طرقبه قرار دارد. این دره زیبا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و آب و هوای خنک و دلپذیری دارد. به دلیل وجود درختچه‌های ارغوان که در فصل بهار گل‌های خوشرنگ آنها باز می‌شوند، به این مکان دره ارغوان می‌گویند.

دره ارغوان از زیباترین طبیعت های ایران در نزدیکی مشهد است که نام آن در فهرست میراث طبیعی ایران به چشم می‌خورد. این دره در شهرستان بینالود و در مسیر دسترسی به روستای کلاته آهن قرار دارد. همان طور که از نام این دره پیدا است، سراسر این منطقه زیبا را درختچه‌های بنفش ارغوان پوشانده‌اند.




این منطقه ییلاقی دارای چشمه‌ها و جویبارهای فراوانی است و رودخانه‌ای با آب زلال و خنک از میان آن می‌گذرد. وجود باغ‌های متعدد میوه و دامنه‌های سرسبز و برکه‌های کوچک نیز باعث زیبایی دوچندان دره ارغوان شده است. چشم‌انداز تماشایی ارغوانی رنگ در این دره گردشگران زیادی را در فصل بهار به‌ سمت دره ارغوان جذب می‌کند.

آب و هوای دشت ارغوان

دره ارغوان در ییلاقات اطراف مشهد واقع شده و این یعنی همیشه در طول سال این مکان سردتر از مشهد است. بنابراین هرگاه تصمیم به گردش در ارغوان را داشتید با توجه به آب و هوای مشهد، پوشش بیش تری را برای آنجا در نظر بگیرید و از آنجا که آب و هوای مشهد بسیار متغیر است، قبل از حرکت به وضعیت آب و هوای همان روز و روز آینده توجه کنید.




بهترین زمان بازدید

اوج زیبایی دشت بنفش‌ درختان عشق، به هنگام مرحله گل‌دهی کامل است. اغلب از شروع گل‌دهی تا گل‌دهی کامل ارغوان یک هفته فاصله است. درخت‌های ارغوان در شهر از اوایل تا اواسط فروردین گل‌دار می‌شوند که این تاریخ متفاوت است.

از آن‌جایی که آب و هوای ارغوان نیمه کوهستانی‌ست و اغلب درجاتی چند، سردتر از شهر مشهد است، می‌توان زمان گل دهی ارغوان‌های مشهد را مد نظر قرار داد. معمولا پس از یک تا دو هفته از گل دهی ارغوان در مشهد، زمان گل دهی درختان عشق دره ارغوان فرا می‌رسد. معمولا گل‌های ارغوان از اواخر فروردین می‌شکفند و تا اوایل خرداد هم باقی می‌مانند، اما بعد از آن بسته می‌شوند.




تفریحات دره ارغوان

پیاده‌روی و گشت‌وگذار
عکاسی از طبیعت
کوهنوردی
کمپینگ
گشت‌و‌گذار در روستاهای اطراف

جاهای دیدنی اطراف

منطقه ییلاقی طرقبه
منطقه ییلاقی شاندیز
روستای تاریخی کنگ (ماسوله خراسان)
مجموعه تفریحی چالیدره
بوستان سنگی کمر مقبولا

اقامت در دره ارغوان

برای اقامت در دره ارغوان به تجهیزات و گروه کمپینگ نیاز دارید، در این دره اقامتگاه یا هتل وجود ندارد. برای اقامت در نزدیکی دره هم می‌توانید برای رزرو هتل‌های طرقبه اقدام کنید.

چطور به دشت ارغوان برویم ؟

برای رسیدن به دره ارغوان ابتدا باید از هر نقطه ای در مشهد که هستید به‌ سمت جاده طرقبه بروید. پس از عبور از میدان دوم منطقه توریستی طرقبه به دو راهی دهبار، کلاته آهن خواهید رسید. مسیر سمت چپ به‌ سمت روستای کلاته آهن و دره ارغوان می‌رود.

جاده ورودی به دره ارغوان قبل از روستای کلاته آهن قرار دارد. تا بخش ورودی این دره را می‌توانید با وسیله نقلیه طی کنید و سپس با پای پیاده به دره ارغوان وارد شوید.

آدرس: مشهد، 7 کیلومتری طرقبه، جاده روستای کلاته آهن
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار