gardeshban.ir

غار مغان (Moghan Cave) در 37 کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده‌ است.
کد خبر: ۵۵۱۴۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
مشهد و اطراف آن پر از ییلاق های خوش آب و هوا، باغ ها و روستاهای بکر و جاذبه های تاریخی و قدیمی است. اگر اهل طبیعت گردی ماجراجویانه و هیجان انگیز هستید، ما به شما بازدید از غار شگفت انگیز و معروف مغان در نزدیکی مشهد را پیشنهاد می دهیم.

غار مغان (Moghan Cave) در 37 کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده‌ است. قدمت آن را بر اساس مدارک موجود و اکتشاف فسیلهای حلزونی در مسیرهای منتهی به غار، می‌توان صد میلیون سال پیش یا دوره دوم زمین‌شناسی دانست. به علت وجود پرتگاه‌های خطرناک در غار ورود به داخل آن بدون راهنما و ابزار مورد نیاز می‌تواند خطرناک باشد.




ویژگی های غار مغان

این غار دارای دو دهانه‌ است. ارتفاع آن از دریا ۲۹۱۰ متر می‌باشد. درون غار آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چندین حلقه چاه وجود دارد که عمق یکی از این چاه‌ها ۲۵ متر می‌باشد. همچنین در این غار پرتگاهی به عرض ۳۵ متر و برکه آبی وجود دارد. این غار در سال ۱۳۲۴ توسط کوهنوردان شهر مشهد کشف شده‌ است.

این غار دارای دهلیزها و راه‌های پر پیچ و خم گوناگونی است که در صورت عدم آشنایی با محیط احتمال گم شدن زیاد است. از سقف این غار زیبا ستونهای استالاکتیت (Stalactite) و استالاگمیت (Stalagmite) که از جنس آهکی هستند آویزان است و منظره بسیار جالبی را به وجود آورده‌اند. در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه بر زلالی و گوارایی آن، بسیار سرد است. درون این غار چاه‌های مختلفی نیز وجود دارد که درون بعضی از آنها خفاش‌هایی نیز زندگی می‌کنند.

غار مغان ستون های آهکی فراوان و بزرگی دارد و همچنین دارای شیب پایین است یعنی هرچه به درون غار می رویم شیب آن بیشتر می شود. درون غار چشمه ها، چاه ها و راهروهای متعددی وجود دارد که در صورت عدم علامت گذاری و طناب کشی، منجر به گم شدن حتمی بازدید کنندگان می شود.



تالارهای مختلف غار

عرض یکی از ورودی های غار ۱۹ متر و ارتفاع آن ۴ متر می باشد، این ورودی ۱۲ متر طول دارد. با فاصله گرفتن حدود ۱۱۰ متر از ورودی غار به استلاکمیت دو قلو و تنگه ای به عرض ۴ متر می رسیم که زیبایی خیره کننده ای دارند.

در قسمت غربی غار دو تالار وجود دارد که نخستین تالار دارای ۲۴۶ متر طول و حدود ۱۱ الی ۳۳ متر عرض و ۹ متر ارتفاع می باشد و می توان گفت از بزرگترین تالارهای موجود در غارهای استان خراسان محسوب می شود. کانال دوم نیز با ۲۹ متر طول و ۱۰ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارای اشکال طبیعی و زیبایی های بسیاری است.



با عبور از این مناطق حفره هایی در مسیر غار وجود دارد که در انتها به تالار سوم منتهی می شوند. تالار سوم ۱۲ متر طول ، ۷ متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد که در مقابلش یک صخره ۵ متری دیده می شود. پس از آن به تالار چهارم می رسیم که ۲۳ متر طول ، ۸ متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد.

با عبور از تالارها و طی نمودن مسافتی حدود ۲۳ متر دوراهی بر سر مسیر شما وجود دارد که با عبور از آن ها وارد دنیای زیبایی خواهید شد که برکه ای زیبا با ابعاد ۵×۴ متر و عمق حدود 20 تا 40 سانتی متر در آن وجود دارد که دارای آب غیر قابل شرب می باشد. درون غار بوسیله چاه ها به سه طبقه تقسیم شده و ارتفاع بعضی از چاه ها تا ۲۵ متر می رسد.




روستای دیدنی مغان

روستای مغان یکی از روستاهای زیبا و دارای قابلیت‌های منحصربه‌فرد در زمینه گردشگری است. این روستا از جمله روستاهای کوهستانی بوده که دارای بناهای پلکانی است. کوههای مرتفع و سر به فلک کشیده آن در فصل بهار و تابستان مملو از گل‌ها و گیاهان دارویی است و رودی که سرچشمه آن از رشته کوه‌های بینالود می باشد از این روستا عبور می‌کند.

این روستا دارای باغ‌های میوه همچون آلبالو، گیلاس، سیب، گردو و آلو و… می‌باشد. اطراف روستای مغان ارتفاعات بسیار بلندی وجود دارد که به رشته کوه بینالود متصل و روستا را احاطه کرده است. از جمله قله‌های معروف آن می‌توان به قله چل غار، قله سنگ گیه و قله معروف به کوه سیاه و کوه پیش دق اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان برای بازدید از غار مغان، فصل بهار، تابستان و پاییز می باشد. برای رفتن به غار مغان از اواسط فروردین ماه تا اواخر مهر انتخاب مناسبی است. با سرد شدن هوا تقریبا رفتن به این غار غیر‌ممکن می‌شود. همچنین روزهای بارانی زمان مناسبی برای غارنوردی نیستند چرا که بارندگی یکی از عوامل بالا آمدن سطح آب درون غارها است.




نکات ایمنی برای بازدید از غار

همراه داشتن مقداری غذای خشک مانند بیسکوییت و آب آشامیدنی
همراه داشتن چراغ قوه، جعبه کمک های اولیه، فلاسک کوچک آب گرم
استفاده از کفش و لباس مناسب و ابزارهای لازم با راهنمایی لیدر باتجربه
اگر شخصی در غار احساس ضعف یا بی حالی داشت سعی کنید او را گرم نگه دارید.
هرگز از آب غیر شرب برکه های داخل غار استفاده نکنید.
از به جای گذاشتن زباله درون غار جدا خودداری کنید.

چطور به غار مغان برویم ؟

برای رسیدن به غار مغان باید از جاده کوهستانی پر پیچ و خمی که از منطقه سیدی در جنوب مشهد و کوه خلج شروع می شود عبور کرد و پس از گذشتن از روستاهای بسیار دیدنی منطقه مانند بالندر ، اردمه و خان رود به روستای مغان رسید. برای رفتن از روستای مغان به غار مغان باید حدود ۱ ساعت و نیم پیاده روی نمایید.

از روستای مغان پس از طی کوچه هایی به چشمه می رسیم که محل اتراق و ابتدای پیاده روی به سمت غار است. غار در انتهای روستا واقع شده است و همانطور که در ابتدا اشاره کردیم به علت وجود پرتگاه های خطرناک، دهلیزها، راه های پر پیچ و خم گوناگون در غار، ورود به داخل آن بدون راهنما و ابزار لازم خطرناک است.

آدرس: استان خراسان رضوی، جاده خلج، 35 کیلومتری مشهد، جنوب روستای مغان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار