gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، گفت: قلعه محمدیه نائین که در زمان ساسانیان ساخته شده دژی دفاعی و مستحکم در برابر حملات راهزنان و بیگانگان بوده است.
کد خبر: ۵۵۱۷۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 03
گردشبان (gardeshban.ir) :



محمود مدنیان درباره قلعه محمدیه نائین، اظهار کرد: قلعه محمدیه که در محله محمدیه نائین قرار گرفته به عنوان یک قلعه نامنظم و دفاعی محسوب می‌شود که روی یک بلندی قرار گرفته است. قلعه‌های دفاعی در قدیم سد مستحکمی در برابر حمله بیگانگان و راهزنان محسوب می‌شدند و به همین دلیل این نوع از قلعه‌ها را روی بلندی احداث می‌کردند.

وی افزود: در شهر نائین و روستاهای اطراف آن معمولاً یک قلعه یا برج دفاعی وجود دارد که در گذشته در برابر حملات راهزنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و قلعه محمدیه این کاربرد مهم را داشته به طوری که هنگام حملات راهزنان مردم شهر به داخل آن پناه می‌بردند و برای هر یک از خانواده‌ها یک اتاق در داخل قلعه وجود داشته که آذوقه کافی از قبل در آن پیش‌بینی می‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، گفت: خارج از شهر نائین و در چند کیلومتری آن برج‌های دیدبانی وجود داشته که هنگام حملات دشمن، نگهبانان این برج‌ها با دود حمله بیگانگان را به مردم شهر خبر می‌دادند تا مردم فرصت پناه گرفتن در داخل قلعه محمدیه را داشته باشند. معمولاً در این قلعه‌ها یک راه مخفی متصل به قنات وجود داشته تا مردم در مدت زمان محاصره دشمن از آب کافی بهره‌مند باشند.

مدنیان تصریح کرد: تاریخ ساخت قلعه چند برجی محمدیه به دوره ساسانیان و ۱۵۰۰ سال قبل بر می‌گردد و در ارتفاع کافی برای تسلط بر دشمن ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه، خشت و چینه است و مساحت این بنای تاریخی بیش از هزار مترمربع است.




وی با بیان اینکه قلعه محمدیه به ثبت ملی رسیده است، افزود: مرمت این قلعه در سال‌های گذشته به شکل جزئی انجام شده و مشکل اصلی این قلعه نداشتن صاحب و مالک مشخص است که در تلاش هستیم با کمک اداره ثبت اسناد، مالکیتِ قلعه تحت اختیار اداره میراث فرهنگی درآید که در این صورت بهتر می‌توانیم اعتبارات دولتی برای مرمت قلعه جذب و حمایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز برای مرمت آن جلب کنیم. با توجه به موقعیت خوب این قلعه که در بافت قدیمی محله محمدیه قرار گرفته در صورت داشتن متولی، سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری روی قلعه محمدیه تشویق خواهند شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین، خاطرنشان کرد: قبل از کرونا شهرستان نائین بعد از شهرستان‌های اصفهان و کاشان بیشترین تعداد گردشگر را داشته است و در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه‌های تاریخی این شهر بازدید کردند.

مدنیان با بیان اینکه ارتفاع دیوارهای این قلعه در نقاط مختلف متفاوت و از ۵ متر تا ۸ متر متغیر است، افزود: اتاق‌های تخریب شده قلعه محمدیه و دیوارهای آن نیاز به مرمت و استحکام بخشی دارند و چون این قلعه روی بلندی قرار گرفته که در نتیجه مرمت آن را سخت‌تر می‌کند برای یک مرمت اصولی به اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار