gardeshban.ir

خانه سعادت یا موزه خاتم در محله سنگ سیاه شیراز، خانه ای قدیمی با حیاط مرکزی و اتاق های سه دری و پنج دری است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید.
کد خبر: ۵۵۱۹۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
شیراز یکی از شهرهای زیبا و کلان ایران و مرکز استان فارس می باشد که واسطه تاریخ پر فراز و نشیبش دارای مکان های دیدنی و تاریخی و فرهنگی زیادی که آوازه جهانی دارد سالانه پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است . این شهر در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و دارای آب و هوای معتدل می باشد. شیراز جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد و یکی از مقاصد برتر گردشگری در ایران است. در ادامه این مقاله خانه سعادت شیراز را به شما معرفی می کنیم.




خانه سعادت یا موزه خاتم در محله سنگ سیاه شیراز، خانه ای قدیمی با حیاط مرکزی و اتاق های سه دری و پنج دری است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید. از ویژگی های خاص این خانه قاجاری می توان به تزیینات بی نظیر آن مثل گچ‌بری ها و گره‌چینی های بسیار نفیس اشاره کرد که زیبایی و ظرافت خاصی به آن بخشیده است. فضاي بزرگ اين خانه و ارزش تاريخي و فرهنگي‌اش باعث شده اين عمارت به يكي از مهم‌ترين خانه‌ هاي تاريخي شيراز تبديل شود.

این خانه تاریخی شیراز دارای دو ورودی است که دسترسی یکی از ورودی‌ها از ضلع شرقی و دیگری از ضلع جنوبی است، ورودی دوم بنا در امتداد ورودی اول بوده که دسترسی آن به بنا ابتدا از اندرونی سپس از راهرویی که به زیرزمین هم دسترسی دارد در ضلع شرقی قرار دارد.




زمانی که شما وارد حياط خانه سعادت كه مي‌شويد رخ‌ بام خورشيدي آن شگفت‌زده‌تان مي‌كند. اين رخ‌ بام بي‌نظير چيزي شبيه مجسمه‌هاي سردر تخت جمشيد است كه در بالاي قسمت شاه‌نشين خانه ساخته شده است. در تزیين داخل خانه سعادت تنها از كاشي‌هاي رنگارنگ و پرنقش استفاده شده است.




سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس برای حفظ این بنای ارزشمند، در سال ۱۳۸۴ بخش هایی از آن را مرمت و سپس به موزه خاتم تبدیل کرد. این موزه به منظور شناساندن هنرهای سنتی و صنایع دستی اصیل ایرانی به عموم مردم احداث شده و در حال حاضر کارگاه خاتم و صنایع دستی در آن برپاست.



در پی این طرح اقدمات اجرایی انجام گرفته طی ماه جاری در خانه قدیمی سعادت (خانه خاتم) تعویض کف فرش و پوشش سقف طبقه هم کف ضلع های شمالی، غرب و جنوب، تعمیر و تقویت پی های ضلع جنوبی، تعویض کف فرش ضلع جنوبی و حیاط خلوت، تعمیر و تعویض پوشش پشت بام ضلع جنوبی و موریانه زدایی از قسمت های چوبی این بناست.



آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار دستغیب، گذر سنگ سیاه

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 18:00 (جمعه ها تعطیل است).

هزینه بازدید: هزینه بازدید رایگان می باشد.

شماره تماس: 071-۳۷۳۹۸۲۱۲

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار