gardeshban.ir

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) می‌گوید پروتکل‌های بازنگری شده این نهاد با سهولت بیشتری به مسائل مربوط به مناطق جنگی رسیدگی کند و می‌تواند منجر به اخراج روسیه از این سازمان شود.
کد خبر: ۵۵۲۰۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
روسیه در آستانه اخراج از شورای جهانی موزه‌ها


شورای بین‌المللی موزه‌ها (Icom) در بیانیه‌ای روسیه را به دلیل «تخریب عمدی میراث فرهنگی اوکراین»، در حالی که به تقویت منشور اخلاقی آن رأی می‌داد، محکوم کرد و از تصمیم جمعی هیأت اجرایی برای ایجاد یک پروتکل جدید اخلاقی برای این سازمان خبر داد.

ایکوم (Icom) که تنها سازمان تخصصی موزه‌ای و موزه‌داران در سطح جهانی است و روابط رسمی با یونسکو دارد، در جریان مجمع عمومی ایکوم در پراگ اعلام کرد که پروتکل اصلاح شده به سازمان اجازه می‌دهد تا با سهولت بیشتری به مناطق درگیری رسیدگی کند.

«آناستازیا چردنیچنکو»، نایب رییس ایکوم اوکراین، در جریان یک میزگرد در مجمع عمومی پراگ ادعا کرد که روسیه در اوکراین "نسل کشی فرهنگی" مرتکب شده است و ایکوم روسیه قوانین اخلاقی شورای بین‌المللی موزه‌ها را نقض کرده است.

ایکوم اوکراین در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «آلبرتو گارلاندینی» ـ رییس شورای بین‌المللی موزه‌ها (یکوم) ـ اعلام کرده که روسیه عمدا موزه‌های اوکراین را تخریب و غارت می‌کند و مجموعه‌های آن‌ها را به خاک روسیه منتقل می‌کند و در حالی اعضای روسی ایکوم در اقدامات دولت روسیه مشارکت دارند که بر خلاف اصول بنیادی شورای بین‌المللی موزه‌ها است. ایکوم اوکراین در ادامه گفته که اگر شورای بین‌المللی موزه‌ها اقداماتی را علیه ایکوم روسیه انجام ندهد، در این تخلفات شریک است.

در این نامه، نمایندگان ارشد وزارت فرهنگ اوکراین به رهبری «چردنیچنکو» خواستار اخراج روسیه از شورای بین‌المللی موزه‌ها به دلیل این تهاجمات شدند. این نامه می‌افزاید: «متاسفانه، قوانینی که توسط همه اعضای ایکوم تدوین و تصویب شده است، دیگر کارساز نیست. تماشای بی‌صدای اقدامات متجاوزانه یا صرفاً ابراز نگرانی کمکی نمی‌کند. علاوه‌بر این چراغ سبزی است به کسانی که ممکن است وسوسه شوند و قوانین را در آینده زیر پا بگذارند. بنابراین، ما درخواست می‌کنیم که عضویت روسیه در ایکوم خاتمه یابد.»

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۴۶، هرگز یک کمیته ملی را اخراج نکرده است.

این ادعا که تخریب میراث فرهنگی اوکراین «عمدی» است، موضوعی است که همچنان در قوانین بشردوستانه بین المللی مورد مناقشه و بحث است. روسیه به طور مداوم این ادعا را به چالش کشیده و بارها مدعی شده است که ساختمان‌های فرهنگی آسیب دیده توسط نیروهای اوکراینی به عنوان نقاط نظامی اشغال شده است و آن‌ها را به عنوان اهداف نظامی قانونی تبدیل کرده است. از طرفی، دولت اوکراین مدعی است که این مکان‌ها توسط روسیه در یک کمپین پاکسازی قومی هدف قرار می‌گیرند. هیچ مقام قانونی مستقلی هنوز هیچ یک از این دو ادعا را تأیید نکرده است.

ایکوم اوکراین مدعی است که ۴۵۰ بنای تاریخی فرهنگی توسط ارتش روسیه تخریب یا آسیب دیده‌اند که شامل ۳۴ موزه و مجموعه یادبود آسیب‌دیده یا تخریب‌شده، می‌شود.

با این حال، عفو بین‌الملل که یکی از معتبرترین و مورد اعتمادترین نهادهای کمک‌های بشردوستانه است در گزارشی که در تاریخ چهارم آگوست منتشر کرده گفته که ارتش اوکراین خودش قوانین بشردوستانه بین‌المللی را با تبدیل تأسیسات غیرنظامی از جمله مکان‌های میراث فرهنگی، مؤسسات فرهنگی و ساختمان‌های مذهبی به اهداف نظامی با ایجاد پادگان‌هایی برای دفاع از کشور در برابر پیشروی نیروهای روسیه، نقض می‌کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار