gardeshban.ir

گزارش/
آیت الله سعادت مصطفوی اولین رئیس کاخ نیاوران بود که به حکم امام خمینی (ره) مسئولیت نگهداری از این کاخ را در اوایل انقلاب به عهده گرفت. او ششم شهریور در سن ۸۶ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۵۵۲۱۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
نقش مهم آیت الله مصطفوی در حفظ کاخ نیاوران


آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی ریاست دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق (ع) را برعهده داشت و چهار سال نیز رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بود. همچنین مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) را بر عهده داشت و سال‌ها امام جماعت مسجد جامع نیاوران بود. اهالی منطقه نیاوران او را به خوبی می‌شناختند. کسی که سال‌های ابتدایی انقلاب، شش سال حراست کاخ نیاوران تهران را برعهده داشت.

نقش مهم آیت الله مصطفوی در حفظ کاخ نیاوران

در دوران انقلاب اسلامی، کاخ نیاوران به دست صاحبان اصلی آن یعنی مردم افتاد. مصطفوی به فرمان امام خمینی (ره) حکم سرپرستی کاخ را به عهده گرفت. این درحالی بود که کاخ‌های دیگر به دلیل هجوم مردم خالی از اثر شده بودند اما کسی به اموال کاخ نیاوران به دلیل حضور او دست نزد. این سخت‌گیری برای او و همراهی مردم نیاوران زیاد بود تا جایی که توانست اموال این کاخ از جمله سه خروار طلای خالص را به بانک مرکزی تحویل دهد.

نقش مهم آیت الله مصطفوی در حفظ کاخ نیاوران


آیت الله مصطفوی در آن دوره که طلاهای زیادی در کاخ وجود داشت را به بانک مرکزی تحویل داد از جمله کشتی معروف طلا که در دفتر شاه بود و ۶۰۰ سال قدمت داشت یا کلکسیون سکه‌های فرح از هزاره اول و دوم قبل از میلاد. همه اینها در جای امنی نگه داشته می‌شدند.

نقش مهم آیت الله مصطفوی در حفظ کاخ نیاوران


آیت الله مصطفوی درباره آن روزها گفته بود: کاخ نیاوران را جوانان نیاوران فتح کردند این جوانان هم مؤدب و موقر بودند بنابراین آن دوره معترض بودند که کاخ را آنها فتح کردند اما کسی دیگر عهده‌دار آن شده است، انوری هم از این سروصدا ترسیده بود و خواستار آمدن من شده بود. خلاصه من که رسیدم دو سمت نیروهای هوایی و بچه‌های نیاوران تیراندازی می‌کردند و خواستار ریاست من در کاخ بودند. آقای انوری هم گفتند که اینها فقط شما را قبول دارند، این سِمت را بپذیرید. خلاصه شبانه حکم ریاست کاخ به فرمان امام و دفتر نخست‌وزیری بازرگان صادر شد و من هم از فردا صبحش در کاخ حضور پیدا کردم. یکی از سیاست‌های من در کاخ این بود که کسی را برای بازدید راه نمی‌دادم، هر کس می‌آمد می‌گفتم یا باید مجوز بنیاد مستضعفان داشته باشند یا دولت. شش سال سرپرستی کاخ را بر عهده داشتم یک بار که آقای اشراقی از طرف امام به کاخ آمد متوجه شد که همه چیز سالم مانده است خیلی از شخصیت‌ها چون آیت‌الله محمدی گیلانی، شهید مفتح، آقای خلخالی، شهید مطهری، شهید قدوسی و … به آنجا می‌آمدند طوری من کاخ را سالم نگه داشته بودم که عده‌ای به من می‌گفتند آقای مصطفوی شما کاخ را برای شاه نگه داشتید که هیچکس را به داخل راه نمی‌دهید!

آیت الله مصطفوی سرانجام در ششم شهریور ماه پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار