gardeshban.ir

اولان باتور پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مغولستان است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۸ میلادی، بیش از یک‌ میلیون نفر بوده‌ است.
کد خبر: ۵۵۲۳۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
اولان باتور پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مغولستان است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۸ میلادی، بیش از یک‌ میلیون نفر بوده‌ است. شهر اولان‌باتور به ۹ منطقه شهری باگانور، باگاخانگای، بایان‌گول، بایان‌زورخ، چینگل‌تی، خان اول، نالایخ، سونگینو خیرخان، و سوخ‌باتار تقسیم شده است.اولان باتور سردترین پایتخت در دنیا است ولی بعد از زمستانی بلند و دشوار، شهر غرق در حیات و جنب و جوش تابستانی می‌شود.

مردم اولان باتور خونگرم و مهمان نواز هستند. شهر به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخشی از جمعیت در بخش مدرن و آپارتمانی شهر زندگی می‌کنند که در مرکز اولان باتور قرار دارد و بخش اعظم جمعیت هم در منطقه‌ای زندگی می‌کنند که ناحیه‌ی گِر نامیده می‌شود. این ناحیه به شکل سنتی محل زندگی کارگران و کارمندان شهر است و اخیراً به خانه‌ای برای صحرانشینان سابق تبدیل شده که دام‌های خود را در یخبندان‌های زمستان از دست داده و برای پیدا کردن کار به شهر آمده‌اند.

مجسمه عظیم چنگیزخان

مجسمه‌ی ۴۰ متری چنگیزخان سوار بر اسب، در ابتدای رود تول و در شرق اولان باتور قرار دارد. درست در جایی که طبق افسانه‌ها، چنگیز شلاقی از جنس طلا پیدا کرد. مجسمه به شکل سمبولیک به شرق نگاه می‌کند، یعنی به سمت زادگاه چنگیزخان. مجسمه بر روی مجموعه‌ی جنگیزخان بنا شده که خودش ۱۰ متر است و مرکزی برای گردشگران به شمار می‌آید. این مجموعه ۳۶ ستون دارد که نمادی از ۳۶ خان مغول از زمان چنگیز تا لیگدان خان است.




پارک ملی ترلج اولان باتور

پارک ملی ترلج در فاصله‌ی ۶۶ کیلومتری اولان باتور قرار داشته و یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی اولان باتور است. سبزدشت‌های زیبا، سوارکاری بر اسب و شتر و دیدن گل‌های سپید گوهر (ادل‌وایز) از جمله جذابیت‌های این پارک طبیعی هستند.




یادبود زایسان اولان باتور

یادبود زایسان یکی از جاذبه های دیدنی اولان باتور است که بر روی یکی از تپه‌های جنوبی شهر جای دارد. روس‌ها این بنا را به عنوان یادبودی برای سربازان کشته شده در جنگ جهانی دوم ساخته‌اند. دیوار نمای زیبایی به سبک موزاییکی بر محیط داخلی یک حلقه‌ی بزرگ بتنی نقش بسته و این حلقه در ارتفاع ۵ متری از زمین قرار گرفته است. از محل یادبود زایسان می‌توانید نمایی پانورامیک از پایتخت مغولستان ببینید.




برای رسیدن به یادبود زایسان باید از یک تپه کم شیب بالا برویم و چند ۱۰۰ پله‌ای را طی کنیم که حدود ۲۰ دقیقه‌ای طول می‌کشد. دیوار نمای موزاییکی یادبود زایسان به سبک رئالیسم سوسیالیستی طراحی شده و تسلیم شدن سربازان ژاپنی و نازی‌های آلمانی را در برابر سربازان شوروی نشان می‌دهد.




موزه بُغد خان اولان باتور

کاخ زمستانی بغد خان یا کاخ موزه بغد خان، قدیمی‌ترین موزه‌ی مغولستان است که بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آثار و اشیای دیدنی‌ را در بین موزه‌های این کشور به خود اختصاص داده. این کاخ در واقع یکی از چهار اقامتگاه بغد خان (آخرین امپراتور مغولستان) تا پیش از انقلاب سال ۱۹۲۱ بوده است. کاخ سبز (نام دیگر این عمارت) بین سال‌های ۱۸۹۳ تا ۱۹۰۳ به سبک چینی ساخته شده و احتمالاً مشاهده عکس کاخ گمان خواهید کرد که این بنا جایی در چین قرار دارد. این مجموعه‌ به طور کلی از ۲۰ ساختمان و خانه تشکیل شده است. حدود ۸۶۰۰ شیء در موزه نگه‌داری می‌شود و سالانه ۴۰ هزار نفر بازدید کننده دارد.




پارک بودا

پارک و مجسمه‌ی عظیم بودا در نزدیکی یادبود زایسان قرار دارد. تا قرن ۱۶، دین اصلی مغول‌ها شامانیسم بود و سپس آیین بودایی در این کشور رایج شد. پارک بودا به دلیل ساختمان‌های مسکونی و تجاری که امروزه در اطرافش ساخته شده، کمی از تک و تا افتاده ولی دیدنش خالی از لطف نیست. در پایین مجسمه‌ی طلایی رنگ گوتاما بودا (بنیان‌گذار آیین بودایی) اتاقکی وجود دارد که در آن نقاشی‌های بودایی که به تانگ‌کا معروف‌اند، چندین سوترا و شمایلی از بودا قرار داده‌اند.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار