gardeshban.ir

غارهای آجانتا در ۴۰ کیلومتری شهر جالگائون هندوستان قرار دارد. این محل دارای ۳۰ غار زیبا پر از نقاشیهای مذهبی است که بیشتر آنها درباره بودا می‌باشد. قدمت این غارها به ۲ قرن پیش از میلاد بر می‌گردد.
کد خبر: ۵۵۲۳۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
غارهای آجانتا در ۴۰ کیلومتری شهر جالگائون هندوستان قرار دارد. این محل دارای ۳۰ غار زیبا پر از نقاشیهای مذهبی است که بیشتر آنها درباره بودا می‌باشد. قدمت این غارها به ۲ قرن پیش از میلاد بر می‌گردد. 

در دوران گوپتا (قرن پنجم و ششم میلادی)، غارهای پر از نقش و نگار دیگری به غارهای پیشین اضافه شد. نقاشی‌ ها و مجسمه‌ های آجانتا در زمره شاهکارهای هنرِ مذهبی بودائی به شمار می‌آیند و تاثیر هنری به سزایی از خود بر جای گذاشته‌اند.




چگونگی کشف غارها

غارهای آجانتا هزاران سال زیر درختان انبوه جنگل پنهان بودند و به طور اتفاقی و توسط ماموران انگلیسی کشف شدند. در سال 1819 میلادی افسری انگلیسی به نام جان اسمیت برای شکار، به همراه چند نفر دیگر از ماموران، به این منطقه می آیند و به طور تصادفی با این غارها برخورد می کنند. غارهایی که در همان نگاه اول همه را شگفت زده کرده بود و حدس اینکه این غارها نوعی مدرسه و عبادتگاه بودایی بوده است چندان دشوار نبود.

خبر اکتشاف غارهای آجانتا در طول چند سال در همه جا پیچید و افراد سودجو و شکارچیان گنج بسیاری را از سراسر نقاط جهان به هند کشاند. اما این پس از مدتی توجه باستان شناسی به نام جیمز فرگوسن به این غارها جلب شد. این باستان شناس که به تاریخ معماری و عتیقه جات هندی علاقه مند بود، به تحقیق و مطالعه روی غارها پرداخت و کار خود را با شماره گذاری غارها آغاز کرد. این باستان شناس اقدامات ارزشمندی را در جهت نگهداری از غارهای آجانتا انجام داد که شامل بازسازی و احیای نقاشی های داخل غارها با کمک عکاس، نقاش و عتیقه شناسی به نام رابرت گیل می باشد.




معماری غار های آجانتا 

هر غار از قسمت های مختلفی تشکیل شده و دارای اتاق های دعا ، استراحت می باشند . تمامی 30 غار به هم راه دارند نهایت به مجسمه ی بودا که بزرگترین مجسمه در این مجموعه به حساب می آید می رسند . ارتفاع سقف ها متفاوت است و همین طور فاصله ی بین دیواره ها.

در هایی که ابتدا و بین راهرو های غار ها قرار دارند از جنس چوب و سنگ هستند و بر روی آن ها نیز می توان نقاشی و کنده کاری های زیبایی را دید . برای ورود به هر غار باید از دری با ارتفاع زیاد و مجلل عبور کرد و این نشانه ی احترام به کسانی بوده که به این غار ها می آمدند . بیشتر مساحت غار ها را سالن های عبادت پر کرده اند و در گذشته از آن ها بسیار استفاده می شده است.

دیگر بخش های غارهای آجانتا را راهروها بوجود آورده اند که به تمامی غارها راه دارند. در زمان قدیم و دوره های ابتدایی مجسمه ای از بودا در مرکز قرار داشته است و بسیار بزرگ بوده که متاسفانه امروزه یا نابود شده و یا شاید دزدیده شده است. ارتفاع سقف ها در هر غار متفاوت است و با توجه به میزان نور گیری و نوع استفاده ی آن ساخته شده است. غار های 1 تا 10 در زمان کوناه تری نسبت به دیگر غارها ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.




تاریخچه غارهای آجانتا

مجموعه غارهای آجانتا در دو مرحله ساخته شده‌اند. نخستین مرحله‌ به سده‌ی دوم پیش از میلاد و زمان حکومت سلسله‌ی ساتاوانا (قرن دوم پیش از میلاد- قرن ۲ میلادی) برمی‌گردد که غارهای ۸، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۳و A15 در این زمان احداث شدند. در این دوره، هینه‌یانه که از شاخه‌های دین بودا است، رواج داشت. فعالیت این بخش از آجانتا، تا قرن اول میلادی ادامه پیدا کرد.

مرحله‌ی بعدی در قرن‌های ۵ و ۶ میلادی و با حمایت حاکمان امپراتوری واکاتاکا (قرن ۳ تا ۶ میلادی)، و به طور خاص پادشاه هاریسنا (Harisena) انجام شد. در آن زمان، گرایش زیاد اندیشه‌های هند به اسطوره‌سازی سبب پیدایش شاخه‌ی جدیدی از دین بودا به نام مهایانه (Mahayana) شد که اعمال دینی سخت‌تری نسبت به هینه‌یانه داشت. مرگ ناگهانی هاریسنا باعث متوقف شدنِ ساخت آجانتا گردید.

ترکیب غارها

برخی از محققان معتقدند که ترکیب غار های آجانتا تصادفی نیست. در برخی از این غارها که به شکل استوپا ایجاد شده اند، مجسمه های بودا حجاری شده اند. محققان در رابطه با این موارد معتقدند دلیل این نوع ترکیب خاص، به منظور مطابقت با انقلابین بوده است. یکی از این غارها (غار شماره 19) به انقلابین زمستانی تمایل دارد. در این غار، با توجه به اینکه در روز انقلابین، خورشید در جلو غار قرا می گیرد، بخش پشتی استوپا را روشن می شود.

در مقابل غار شماره 26 به انقلابین تابستانی تمایل دارد. در غار شماره 26 نیز با توجه تمایل تابش نور خورشید در روز انقلابین تابستانی، داخل استوپا را روشن می شود.با در نظر گرفتن اینکه غارها در داخل صخره ها کنده شده اند، تنظیم صحیح محل غار نسبت به وضعیت انقلابین، قطعا نیازمند ابزارهای دقیق محاسباتی بوده است. این استوپا ها به نوعی طراحی شده اند که مسیر صعود بودا به بهشت را فراهم آورند.

در برخی موارد دید ه می شود که به ورودی این ااستوپا ها یک درب نیز اضافه شده است. برخی مدعی هستند که استوپاها به معنای واقعی کلمه ماشین پرواز بوده اند تا صعود به آسمان را میسر سازند. برخی دیگر بر این باورند که در ساخت شبکه غارها از نوعی فناوری خاص استفاده شده است. اما هم اکنون این موضوع به عنوان یک راز باقی است.




مسیر دسترسی به غارهای آجانتا

از طرق گوناگون می توان از غارهای شگفت انگیز آجانتا دیدن کرد:

هواپیما: فرودگاه اورنگ آباد، جزء نزدیکترین فرودگاه ها به غارهای آجانتا می باشد. از شهرهای بمبئی و دهلی خود را به اورنگ آباد برسانید و سپس از آن جا با طی کردن مسیری 333 کیلومتری با تاکسی خود را به آجانتا برسانید.

قطار: 56 کیلومتر از آجانتا تا ایستگاه جال گائون فاصله است. بنابراین از اکثر شهرهای بزرگ هند می توانید با استفاده از قطار به حال گایون بروید و از آنجا با تاکسی به غارهای آجانتا برسید.

اتوبوس: اگر در اورنگ آباد خطی منتهی به بوستان و باغ وحش سیدارت(Siddharth) را سوار شوید می توانید در ورودی مجموعه آجانتا پیاده شوید. البته باید قبل از همه به طریقی خود را به اورنگ آباد برسانید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار