gardeshban.ir

کاخ وست مینستر، کاخی بزرگ و تماشایی در لندن است که از جاذبه‌های گردشگری معروف انگلیس به حساب می‌آید و آن را در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند.
کد خبر: ۵۵۲۷۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
«کاخ وست مینستر» (Palace of Westminster) که با نام «ساختمان پارلمان انگلیس» (Houses of Parliament) نیز شناخته می‌شود، در محله وست مینستر قرار دارد. این کاخ، محل ملاقات پارلمان بریتانیا، یعنی «مجلس عوام» و «مجلس اعیان» به حساب می‎آید. کاخ وست مینستر در لندن و در شمال رودخانه‌ی تیمز قرار گرفته و نامش را از «کلیسای وست مینستر» می‌گیرد که در نزدیک همین کاخ واقع شده است. 

این کاخ از سال 1987 میلادی به بعد در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. همچنین چندین رستوران، کافه تریا، سالن ورزش، میدان تیر و 3 ورودی جداگانه دارد که «ورودی پادشاه» (Sovereign's Entrance) آن مخصوص پادشاه و «ورودی اعضای مجلس» (Members' Entrance)، مخصوص اعضای مجلس است و بازدیدکنندگان معمولی از «ورودی سنت استفان» (St Stephen's Entrance) استفاده می‌کنند. برای بازدید از بخش‌های محدودی در این کاخ می‌توانید در روزهایی خاص، از تورهای رایگان آن کمک بگیرید.کاخ وست مینستر لندن

کاخ وست مینستر لندن


تاریخچه

قدمت کاخ وست مینستر به قرن 11 میلادی برمی‌گردد و مدت‌ها محل زندگی پادشاهان انگلیس به شمار می‎رفت؛ تا اینکه در سال 1512 گرفتار آتش شد و بعد از آن، از این کاخ به عنوان ساختمان پارلمان انگلیس استفاده کردند. در سال 1834، آتش‌سوزی دیگری در این کاخ ایجاد شد که بیشتر بخش‌های کاخ را به نابودی کشاند و فقط بعضی از قسمت‌های متعلق به قرون وسطیِ آن از جمله «کلیسای سنت استفان» (St Stephen's Chapel)، «سردابه‌ی سنت ماری» (St Mary Undercroft)، «برج جواهر» (Jewel Tower) و «تالار وست مینستر» (Westminster Hall) توانستند جان سالم به در ببرند. «هنری چهارم» به پارلمان پیشنهاد داد تا جلساتشان را در کاخ باکینگهام، «چرینگ کراس» (Charing Cross) یا «پارک سنت جیمز» (St James' Park) برگزار کنند. اما موقعیت این گزینه‌ها برای برگزاری جلسات مناسب نبود و آن‌ها این پیشنهاد را رد کردند.

تالار وست مینستر لندن


از آن طرف، شدت خرابی کاخ وست مینستر به حدی بود که می‎بایست آن را به طور کامل بازسازی می‌کردند. بنابراین طراحی ساختمان جدید این کاخ به «چارلز بری» (Charles Barry) واگذار شد که معماری گوتیک انگلیسی  را برای آن درنظر داشت. ساخت کاخ جدید را در سال 1840 شروع کردند و 30 سال طول کشید تا آن را به اتمام برسانند. «آگوستوس پوجین» (Augustus Pugin) طراحی داخل کاخ وست مینستر را برعهده داشت و تصمیم گرفته بودند آن را طوری بسازند که بخش‌های باقی‌مانده‌ی قدیمی کاخ، به جز برج جواهر نیز داخل آن قرار بگیرد. کاخ وست مینستر، یک بار دیگر نیز بعد از جنگ جهانی دوم بازسازی شد و تلاش کردند ساختمان آن را درمقابل آلودگی هوای انگلیس مقاوم‌تر کنند. این احتمال وجود دارد که کاخ در سال 2025 تخلیه شود تا دوباره به بازسازی آن بپردازند که احتمالاً 6 سال طول خواهد کشید.

نمای بیرونی

سبک گوتیک انگلیسی در قرن 15 معروف بود و سبک نئوگوتیک نیز در قرن 19 دوباره رواج پیدا کرد. چارلز بری در معماری کلاسیک تخصص داشت. به همین دلیل از آگوستوس پوجین هم کمک گرفت که معمار سبک گوتیک به حساب می‌آمد. چارلز بری تمام انگلستان را زیر پا گذاشت تا سنگ موردنظرش را پیدا کند. درنهایت از سنگ «آنستون» (Anston) برای نمای بیرونی این کاخ استفاده کرد که بعداً معلوم شد، این سنگ دربرابر آلودگی هوا مقاومت کافی ندارد. درنتیجه در سال 1981 آن‌ها را بازسازی و بعضی قسمت‌ها را با سنگ‌های بهتری جایگزین کردند. باغ‌های گوناگون کوچکی در اطراف این کاخ قرار گرفته‌اند که از این میان می‌توان به «باغ برج ویکتوریا» (Victoria Tower Gardens)، «باغ بِلَک راد» (Black Rod's Garden)، «کراموِل گرین» (Cromwell Green) و «کالج گرین» (College Green) اشاره کرد.

کاخ وست مینستر لندن

کاخ وست مینستر، 3 برج دارد که بلندترینِ آن‌ها «برج ویکتوریا» (Victoria Tower) است و ارتفاع آن به 98.5 متر می‎رسد. این برج در بخش جنوب غربی این کاخ قرار گرفته و ابتدا آن را «برج پادشاه» می‌نامیدند که طی آتش‌سوزی مهیب دوم کاخ، ویران شد و چارلز بری تصمیم گرفت برج جدید را به گونه‌ای بسازد که به خاطره‌انگیزترین و بارزترین قسمت این کاخ تبدیل شود. برج ویکتوریا بعد از اتمام ساختش در سال 1858، بلندترین برج زمان خود به شمار می‌رفت. «ورودی پادشاه» در این برج قرار دارد که برای رفت و آمد پادشاه استفاده می‌شد. ارتفاع تاق قوسی شکلِ گذرگاه این برج، 15 متر است و برای دکور آن از مجسمه‌ی «جرجیس» (Saint George)، «اندرو قدیس» (Saint Andrew)، «سنت پاتریک» (Saint Patrick) و مجسمه‌ی ملکه ویکتوریا کمک گرفتند.

برج ویکتوریا در کاخ وست مینستر لندن


معروف‌ترین برج این کاخ، «برج الیزابت» یا همان «برج ساعت» است که در بخش شمالی آن قرار دارد. این برج را بیشتر با نام «بیگ بن» می‌شناسند که ارتفاعش به 96 متر می‎رسد، اما نسبت به برج ویکتوریا باریک‌تر است. طراحی و ساخت ساعت بزرگ این برج را «ادموند بکت دنیسون» و «ادوارد دِنت» برعهده داشتند و کسی باورش نمی‌شد که بتوانند در ساخت ساعتی دقیق و به این بزرگی موفق شوند. 5 ناقوس بزرگ، بالای این برج قرار دارد و یک فانوس به نام «آیرتون لایت» (Ayrton Light) را نیز دربرمی‌گیرد که هنگام ملاقات‌های مجلس، چراغ آن را روشن می‌کنند. کوتاه‌ترین برج این کاخ، «برج مرکزی» (Central Tower) نام دارد که با 91 متر ارتفاع در مرکز این ساختمان قرار گرفته است.

برج ساعت بیگ بن در وست مینستر لندن


اتاق ها و طراحی داخلی

کاخ طراحی شده توسط چارلز بری، بسیار بزرگ‌تر از کاخ قبلی بود و 4 طبقه، 1،100 اتاق مجزا و 100 راه پله را دربرمی‌گرفت. طبقه‌ی هم‌کف آن چندین دفترخانه و اتاق غذاخوری را شامل می‌شود و اتاق‌های اصلی کاخ وست مینستر، یعنی اتاق مذاکرات، کتابخانه‌ها و لابی در طبقه‌ی اول قرار دارند. از 2 طبقه‌ی دیگر به عنوان اداره و اتاق‌های مجلس مشاوره استفاده می‌شود. «اتاق ردای ملکه» (Queen's Robing Room)، جایی است که ملکه قبل از رفتن به مجلس بریتانیا، تاج و لباس مخصوصش را به تن می‌کند. برای دکور این اتاق، از دیوارنگاری‌های مربوط به افسانه‌ی «کینگ آرتور» و پرتره‌ی ملکه ویکتوریا استفاده کرده‌اند و سقف نیز با نشان‌های سلطنتی تزئین شده است.

اتاق ردای ملکه در کاخ وست مینستر لندن

«رویال گالری» (Royal Gallery)، یکی از بزرگ‌ترین اتاق‌های کاخ به حساب می‌آید. هنگام بازگشایی رسمی پارلمان و سخنرانی ابتدایی ملکه، معمولاً اعضای هر دو مجلس حضور دارند و بر روی صندلی‌های موقت دو طرف آن می‌نشینند. دکور این اتاق، صحنه‌های مهمی از تاریخ نظامی انگلستان را به تصویر می‌کشد. از این میان می‌توان دو نقاشی بزرگ اثر «دنیل مکلیس» (Daniel Maclise)، یعنی نقاشی «مرگ نلسون» (The Death of Nelson) و «ملاقات ولینگتون و بلوشر» (The Meeting of Wellington and Blücher) را نام برد. «اتاق شاهزاده» (Prince's Chamber)، سالن انتظار کوچکی است که تم دکور آن به «خاندان تودور» (House of Tudor) اختصاص دارد و 28 نقاشی پرتره و مجسمه‌ی ملکه ویکتوریا را دربرمی‌گیرد که بر روی تخت سلطنت نشسته است. «اتاق لردها» (Lords Chamber) به جلسات اعضای مجلس اعیان اختصاص دارد و شامل چندین دیوارنگاری، پنجره‌های رنگی و نیمکت‌های قرمز رنگ می‌شود.

اتاق ردای ملکه در کاخ وست مینستر لندن


رویال گالری در کاخ وست مینستر لندن

تم دکور «لابی اشرافی» (Peers' Lobby) این کاخ مربوط به جنگ‌های داخلی انگلستان است و لردها در آن به طور غیررسمی درمورد مسائل مختلف به گفتگو می‌پردازند. «لابی مرکزی» (Central Lobby)، «اتاق مجلس عوام» (Commons Chamber) و «تالار وست مینستر» از دیگر بخش‌های این کاخ به شمار می‌روند. اعضای مجلس، اجازه‌ی سیگار کشیدن و استفاده از الفاظ نامناسب را در محیط داخل کاخ وست مینستر ندارند. همچنین به جز اسب‌های پلیس، سگ‌های اسنیفر و راهنما که اجازه‌ی ورود به زمین‌های کاخ را دارند، بازدیدکنندگان نمی‌توانند هیچ حیوان دیگری را با خود به داخل این کاخ بیاورند.


رویال گالری در کاخ وست مینستر لندن
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار