gardeshban.ir

برنامه‌های رویداد "اردبیل ۲۰۲۳" یعنی معرفی این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو در این سال میلادی، از اواخر آذرماه امسال آغاز خواهد شد و بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی و گردشگری این اتفاق مبارک، می‌تواند پیشرانی برای توسعه و پیشرفت همه جانبه استان باشد.
کد خبر: ۵۵۳۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
رویداد



وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شد، شهر ساری را برای سال ۲۰۲۲ و اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند. براین اساس برنامه‌های رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از اواخر آذرماه و اوایل دی ماه امسال با آغاز سال نو میلادی و با حضور وزرای گردشگری و سفرا و مهمانان خارجی و داخلی دیگر در اردبیل شروع خواهد شد.

به خاطر داشته باشیم که همجواری اعضای اکو یکی از مهمترین شروط عضویت در این سازمان است و انتخاب اردبیل در میان شهرهای زیبا و گردشگرپذیر کشورهای عضو اکو بخصوص در میان ممالک واقع در حوزه قفقاز، اهمیت ظرفیت‌های گردشگری اردبیل را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

شهر تاریخی و مذهبی اردبیل از مواهب گردشگری طبیعی، دینی و اقتصادی متعددی برخوردار است. قرار گرفتن در دامان سومین قله مرتع ایران، جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر نظیر نیر و سرعین، بقاع متبرکه و مجموعه‌های دیدنی مانند شیخ صفی‌الدین اردبیلی، نزدیکی به دریای خزر و جنگل‌های هیرکانی، زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی (درحال تکمیل) اردبیل را در قیاس با سایر شهرهای قابل توجه گردشگران، یک سر و گردن فراتر جلوه می‌دهد.

بی شک با آغاز سال میلادی ۲۰۲۳ و توجه افکار عمومی کشورهای عضو اکو به پایتخت گردشگری این سازمان در سال جدید میلادی، سیل عظیمی از مسافران و گردشگران روانه اردبیل خواهد شد و بهره‌مندی اقتصادی و فرهنگی از این رخداد مهم و تاریخی، علاوه بر آمادگی بخش‌های دولتی، به آگاهی مردم و فعالان بخش‌های غیردولتی از آن بستگی دارد.

آگاهی و اشراف اطلاعاتی سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و تولیدکنندگان نسبت به انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری اکو، می‌تواند فرصت بهره‌برداری اقتصادی آنان از ورود میلیونی گردشگران خارجی و داخلی به اردبیل را فراهم کند و در این راستا طراحی و ترویج برند و آرم برای محصولات و تولیدات بومی و منطقه‌ای، علاوه بر معرفی توانمندی تولید داخلی، در شکوفایی قابلیت‌های اقتصادی استان و تداوم صادرات به خارج از کشور نیز موثر خواهد بود.

نکته دیگری که نباید در رابطه با رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فراموش شود، قرار گرفتن این شهر زیبا در مسیر بزرگراه قفقاز و کشورهای عضو این منطقه است که آئین‌های رویداد جهانی اردبیل ۲۰۲۳ می‌تواند در معرفی داشته‌ها و فرصت‌های اقتصادی و گردشگری استان اردبیل به مردم منطقه بویژه در آسیای میانه و قفقاز موثر باشد و دولت‌های آن کشورها را به بسترسازی برای توسعه حمل و نقل و مناسبات و مرودات اقتصادی بیشتر با اردبیل ترغیب کند.

حسن همجواری ایران با جمهوری آذربایجان، وجود دو فرودگاه اردبیل و پارس آباد و راه آهن اردبیل که در آینده به مغان متصل خواهد شد، به یقین در انگیزش تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی اعضای اکو برای داد و ستد و صادرات و واردات با استان اردبیل تاثیرگذار خواهد بود و از این محل، نفع کثیری برای استان و کشور می‌توان حاصل کرد.

برابر اعلام کارشناسان، گردشگری نسبت به تجارت جهانی پیشرو است و صنعت گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۳۳۰ میلیون شغل در جهان ایجاد کرده است و بخصوص در دوره پساکرونا که عطش سیر و سفر، وجود سیاحان، طبیعت‌گردان و جهانگردان را فراگرفته است، اردبیل زیبا و گردشگرپسند می‌تواند به شرط وجود برنامه‌ جامع و منسجم از ناحیه مسئولان، به عنوان پایتخت گردشگری اکو، بیشتر در مسیر توسعه قرار گیرد.

موضوع دیگر در برگزاری رویداد مبارک و جهانی اردبیل ۲۰۲۳، احیا و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی در اردبیل است که می‌تواند به فراخور موقعیت‌های جغرافیایی و نزدیکی به زیرساخت‌های ارتباطی، نظر سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را حتی در جای جای استان برانگیزد و آنها را برای کار اقتصادی و آوردن ثروت و سرمایه به استان تشویق کند.

فرصت معرفی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شاید تکرار نشود یا بعد از سال‌های دیگر و معرفی شهرهای سایر کشورهای عضو، بار دیگر نوبت به اردبیل برسد، بنابراین باید از این فرصت مغتنم، بیشترین استفاده را برای نمایش داشته‌ها و استعدادهای گردشگری و اقتصادی استان ببریم و برای تحقق این امر، نقش‌آفرینی همه بخش‌های دولتی و خصوصی و توجه به امکانات پنهان و پیدای شهرها و حتی روستاهای گردشگرپذیر استان لازم است.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه حدود سه ماه با آغاز آئین‌ها و برنامه‌های این رویداد با اهمیت فاصله زمانی داریم، اما توجه عمومی مردم استان به این مهم به خوبی جلب نشده و لازم است رسانه های دیداری، نوشتاری و شنیداری با همت و غیرت برای اطلاع‌رسانی و اقناع و آگاهی عمومی تلاش کنند تا همه هر آنچه در توان دارند را برای بهره‌مندی از این موهبت به میدان آورند.

البته طبق اعلام مسئولان استان اردبیل ۶ کارگروه یا کمیته در قالب ستاد برنامه‌های رویداد اردبیل ۲۰۲۳ تشکیل و فعال شده است اما برآیند کار و فعالیت آنها تاکنون به خوبی به سمع و نظر مردم نرسیده است و گرچه اقدامات ارزشمند کمیته‌ها رفته رفته نمایان و متجلی خواهد شد اما باید عطش و علاقه به میزبانی عمومی از این رویداد و اتفاق مهم، از هم اکنون در شهروندان اردبیل و حتی سایر شهرستان‌های استان ایجاد شود.

اگر چنین عزم و همتی در استان به واسطه میدان‌داری مدیران و سعی رسانه‌ها شکل بگیرد، نتیجه حاصله در تحکیم وحدت ملی و ایجاد روحیه مساعدت و همکاری برای رتق و فتق امور و رفع مشکلات و موانع مختلف توسعه و عمران استان هم موثر خواهد بود و از این منظر نیز، همراهی و همگرایی جمعی برای برگزاری عزتمندانه برنامه‌های رویداد اردبیل ۲۰۲۳ می‌تواند منشا خیر و برکت باشد.

سازمان همکاری‌های اقتصادی که با مخفف نام انگلیسی آن "اکو" شناخته می‌شود، ابتدا در سال ۱۳۴۱ با عضویت ایران، پاکستان و ترکیه و با عنوان "آر سی دی" یعنی سازمان همکاری عمران منطقه‌ای شکل گرفت و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۳۷۲ با پیوستن کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان به آن، این سازمان با عنوان اکو شناخته شد.

این سازمان اکنون با ۱۰ عضو، نزدیک به نیم میلیارد نفر جمعیت و حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دبیرخانه سازمان در تهران است و هدف غایی سازمان اکو، توسعه پایدار اقتصادی و گردشگری برای بهبود زندگی و رفاه مردم اعضای آن است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار