gardeshban.ir

در مرکز مریان حفره‌هایی وجود دارد که سیلابهای اطراف را در خود فرو می برد و شاید به همین دلیل مریان و ناوان به این نام شهرت پیدا کرده است .
کد خبر: ۵۵۳۲۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
ناوان در ییلاقات و کوهستان‌های شهرستان تالش گیلان واقع شد است، طبیعتی بکر و مناظری زیبای دارد. مناظر زیبای ییلاق محل سکونت صدها خانوار ناوانی است که بیشتر در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز، در آن زندگی می کنند. این منطقه دارای چشمه های پر آب و بسیار خنک از جمله باتمان بولاغ و هوای عالی است و دارای زمین هایی سرسبز و پوشیده از چمن می باشد.

ناوان با چشمه های گوارا و آبشاری دل انگیز و طبیعتی زیبا از بهترین مناطق گردشگری شهرستان تالش محسوب می شود. آق اِولَر یا مریان با کاخ های باستانی و ناوان با داشتن گورهای ۲۰۰۰ ساله از دیدنی ترین مناطق این شهرستان به شمار می روند.

ناوان؛ ییلاقی بهشتی در قلب گیلان+ عکس


معماری روستا

غیر از این گورستانها سه بنای معماری متعلق به دوران قاجار نیز در منطقه به چشم می خورند که یکی از آنها کاخ ییلاقی حاکم منطقه بوده و هم اکنون در حال مر مت است و بعنوان پایگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده است. حمام آق اولر نیز با معماری منحصر بفرد ساخته شده است.

این منطقه ییلاقی است و علیرغم تغییرات بافت سنتی در مرکز ناوان، هنوز صدها خانوار دامدار و عشایر بصورت سنتی و با حفظ فرهنگ بومی در سیاه چادرها (پوری) و خانه های کاهگلی در روستاهای اطراف ناوان به سوباتان زندگی می کنند و به شغل شریف دامداری مشغول هستند .

آب و هوای منطقه

در حالی که دمای شهرهای مختلف استان گیلان، به ندرت به کمتر از یک درجه بالای صفر می رسد، در ارتفاعات قاراگول (یکی از کوههای ناوان) که ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، حتی در تابستان نیز بقایای برف دیده می شود که به غار یخچالی معروف است و به همین دلیل اواخر پاییز ساکنین آن که اکثراً دامدار هستند به جنگل های دامنه البرز و سایر کوههای ناوان (مکش) کوچ می کنند و فقط ۳ خانوار در  ییلاق مکش باقی می مانند.

ناوان؛ ییلاقی بهشتی در قلب گیلان+ عکس


آداب و رسوم

مردم روستای ناوان به زبان‏‌های آذری و تالشی حرف می زنند و مسلمان هستند. اقتصاد بر پایه فعالیت‏‌های زراعی، باغداری، دامداری و صنایع دستی استوار است. زراعت عمده‌ی روستا، کشت دیم و گندم است. زردآلو، سیب، به و گلابی نیز از محصولات باغی آن هستند. محصولات مهم دامی آن عبارتند از گوشت تازه و انواع لبنیات، پرورش طیور خانگی مانند مرغ و بوقلمون نیز بین آنان رونق دارد.

نحوه دسترسی

شما میتوانید از تالش به این منطقه بیایید. انتهای این جاده آسفالت ٣٥ کیلومتری، روستای آق اولر است که کمی بالاتر هم روستای ناوان و مکش قرار دارند. برای گردش در این منطقه جیب یا نیسان بهتر از هر ماشین دیگری است.


ناوان؛ ییلاقی بهشتی در قلب گیلان+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار