gardeshban.ir

عضو هیات رییسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تلاش مضاعفی برای ارائه خدمات و تسهیل امور زائران حسینی به کار گرفته شده اما با توجه به حجم فوق‌العاده بالای زائران انتظار بود و هست که هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات به زائران افزایش یابد.
کد خبر: ۵۵۳۶۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
حجم زائران اربعین فوق العاده بالا است/ مسئولان بر تسهیل حمل و نقل بازگشت زائران تمرکز کنند


 روح الله نجابت با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسهیل اعزام زائران اربعین بیان کرد: اربعین امسال نسبت به سال‌های پیش از شیوع بیماری کرونا و بعد از آن، متفاوت است. از سوی دیگر اولین مراسم اربعینی است که با ترکیب جدید مدیران دولتی در دستگاه‌های مختلف اجرایی و با این حجم گسترده زائران برگزار می شود. هرچند که اقدامات خوبی برای تسهیل اعزام زائران اربعین صورت گرفته است و در جلسه‌ای که حدود سه هفته پیش نیز در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تشکیل شد، جزئیات اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان اجرایی با دقت مورد بررسی قرار گرفت، اما در برخی جزییات به ویژه هم ترازی ظرفیت‌های دو کشور ایران و عراق ابهاماتی وجود داشت که به نظر می‌رسد در یکی دو روز گذشته، زائران اربعین را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: تلاش دوستان در ستاد اربعین و همکاران آنها در دستگاه‌های اجرایی مضاعف بوده اما از ابتدای برنامه‌ریزی‌ها، اینکه میزان امکانات پاسخگوی حجم بالای زائران در سال جاری است یا خیر، مورد سوال بود. در خصوص میزان هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی تا حدی ابهام داشتیم. تقاضای ما از ابتدا هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مختلف اجرایی بود. تدابیری در خصوص افزایش و ارتقای بخشی از زیرساخت‌ها از قبل اندیشیده شده بود. بنده فکر می کنم آنچه که امسال اتفاق افتاده، ناشی از موج فزاینده مردمی برای حضور در این مراسم است. 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده بازدیدی از اداره گذرنامه استان فارس و پست مرکزی شیراز به عمل آوردم که دو نکته را در کنار هم دیدیم. هم تلاش فوق العاده مسئولان امر برای ارائه خدمات و دیگری حجم فوق‌العاده زیاد مراجعه کنندگان مشهود بود. که طبعا میزانی از گلایه مردمی را درون مجموعه  دیدیم. این امکان وجود داشت که تدابیر مقداری بهتر باشد. مثلا ما تقاضا کردیم آب خنک به مردم داده شود. از ظرفیت‌های شهری و استانی نیز در این راستا استفاده شد. ناهماهنگی‌هایی هم در حوزه تخصیص گذرنامه شاهد بودیم. به همه مراجعین برگ تردد موقت داده می‌شد به جز افرادی که قبلا برای دریافت گذرنامه اقدام کرده بودند اما به دست آنها نرسیده بود. کار این عده یا در اداره گذرنامه مرکزی  یا در واحدهای پستی معطل بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در این زمینه نیز هماهنگی لازم صورت گرفت تا امور مردم حل شود. در زمینه حمل و نقل زمینی و جاده‌ای، پیش‌بینی شده بود تمام توان به کار گرفته شود. منتهی برآورد عزیزان در وزارت راه و شهرسازی این بود که ممکن است تعداد اتوبوسها کافی نباشد که در عمل نیز اینگونه شد. تقاضا برای اتوبوس بالا بود. تلاش دوستان در وزارت راه و شهرسازی این بود که افراد متقاضی که در پایانه‌های اتوبوس‌رانی حضور پیدا می کنند، بدون بلیط باز نگردند. اما همچنان مقداری گلایه وجود داشت. از حق نباید گذشت که میزان مراجعه فوق العاده بالا است. گزارش‌ها از مرز نشان می‌دهد میزانی گلایه وجود دارد البته گلایه در مرزهای داخل کمتر بوده و بیشتر در مرزهای داخل عراق است. خوشبختانه وزیر کشور در مواقعی که لازم بوده در صحنه به موقع حضور یافته و در موضوع مدیریت زیارت اربعین نیز وزیر شخصا در مرزها حضور داشته و مشکلات را دنبال می کند.

وی در ادامه افزود: برخی از ناهماهنگی ها اکنون قابل حل است. بخشی دیگر باید از قبل تدبیر می‌شد و امروز چاره‌ای نیست. شاید مهمترین نیاز در حال حاضر مدیریت اطلاع‌رسانی دقیق و فراگیر است. در جلسه کمیسیون نیز اطلاع‌رسانی دقیق به مردم به صراحت مورد مطالبه نمایندگان بود. هم اکنون نیز می‌توان با تقویت اطلاع‌رسانی، اطلاعات دقیقی از فضا و شرایط مرزها در اختیار زائران قرار داد و مانع بسیاری از نارضایتی‌ها از این طریق شد. اولا یک خداقوت به همه دست‌اندرکاران می گویم. در ثانی به همه افرادی که عزم زیارت دارند چه کسانی که هنوز راه نیفتادند و چه کسانی که در مرزها معطل هستند و چه کسانی که مشرف شدند، زیارت قبول می گویم. شأن مردم و زوار امام حسین (ع) این است که تا جای ممکن کم‌ترین دغدغه را نسبت به زیرساخت‌ها، مسیر و امکانات داشته باشند تا زیارتی همراه با آرامش و آسایش فراهم گردد.

وی در پایان بیان کرد: انتظار ما این بود که شرایط بهتر از این باشد. ظرفیت خودروهای ارتش و شهرداری‌ها برای حمل و نقل زائران نیز اضافه شده و به نظر می رسد با همت مضاعف مسئولان، مدیریت بهتر شود. نگرانی ما برای بازگشت زائران است. خبرها از مرز نشان می‌دهد به آرامی زائران در حال گذر هستند اما حجم انبوه در زمان بازگشت طی مدت کوتاه نگرانی ایجاد می کند. استدعای ما از رئیس جمهور، وزیر کشور و سایر مسئولان این است که با یک دستور حاکمیتی تمام توان حمل و نقل کشور پای کار بیاید. قطعا ظرفیت دولتی که وزارت راه می تواند پای کار بیاورد کفایت نمی‌کند. تمرکز دوستان علاوه بر مدیریت 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار