gardeshban.ir

اشکنه عدس یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود.
کد خبر: ۵۵۴۲۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 24
گردشبان (gardeshban.ir) :




اشکنه عدس یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. 

همانطور که می دانید اشکنه از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود، یکی زا محبوب ترین دستورهای تهیه اشکنه همین اشکنه عدس است که شباهت زیادی هم به عدسی دارد و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارد. 

البته اشکنه عدس هم به یک دستور محدود نمی شود و با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در تهیه اشکنه عدس به دلخواه می توانیم از انواع سبزیجات استفاده کنیم.

مواد لازم برای 2 نفر

عدس1 پیمانه
پیاز1 عدد متوسط
سیب زمینی1 عدد
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
رشته پلویی1 لیوان
شنبلیله1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت اشکنه عدس 

مرحله اول

ابتدا عدس را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا به مدت حداقل 1 ساعت خیس بخورد. در این مدت در صورت امکان 2 مرتبه آب آن را تعویض کنیم تا نفخ عدس به طور کامل گرفته شود.
مرحله دوم

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم. قابلمه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و صبر می کنیم تا گرم شود  پیازها را داخل روغن می ریزیم.

مرحله سوم

سپس تفت می دهیم تا سبک شوند و اجازه می دهیم تا پیازها طلایی و سرخ شوند و آنوقت زردچوبه روی ان ها می پاشیم و تفت می دهیم و رب گوجه فرنگی را نیز اضافه می کنیم و به مدت 1 دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله سوم

بعد عدس را داخل آبکش می ریزیم و می شوییم و به مخلوط پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم و 3 دقیقه مواد را تفت می دهیم و آب روی مواد می ریزیم (از ابتدا آب به اندازه کافی بریزید تا نیاز نباشد مجددا به آن اضافه کنید).

مرحله چهارم

سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا با حرارت ملایم عدس ها بپزند. در ادامه سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و اواسط پخت عدسی به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه عدس پخته شده بود و سیب زمینی ها نیز تقریبا پخته شده بودند رشته ها را از وسط نصف می کنیم و به اشکنه اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم تا به مدت 15 دقیقه دیگر مواد بپزد و اشکنه جا بیفتد.

مرحله ششم

پس از اینکه رشته ها نیز نرم و پخته شد، اکنه تقریبا اماده است. پس از اینکه اشکنه عدس ما آماده شد آنرا درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و سرو می کنیم. این غذا را باید با آب سرو کنیم چون معمولا با نان ترید می شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار