gardeshban.ir

خوردن غذا‌های تند در دوران بارداری بی‌خطر است. اما بهتر است در این دوره از خوردن آن اجتناب کنید.
کد خبر: ۵۵۴۹۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 30
گردشبان (gardeshban.ir) :




خوردن غذا‌های تند در دوران بارداری بی‌خطر است. اما بهتر است در این دوره از خوردن آن اجتناب کنید. هرچند خوردن غذا‌های تند بر رشد جنین در ۹ ماه هیچ تاثیری ندارد. اما اگر ادویه جات مختلف مصرف می‌کنید و میل به غذا‌های تند دارید بهتر است به مقدار کمتری از آن مصرف کنید. تا حدی که به طور کامل از خوردن چنین غذا‌هایی دست بردارید.
 
غذا‌های تند به طور کلی روی مادر یا جنین تاثیر نمی‌گذارد، اما ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را در مادر را افزایش دهد.

هرچند ممکن است برای جلوگیری از اختلال دستگاه گوارش یا هر نوع مشکل برای سیستم هاضمه، از غذا‌های تند خانگی به میزان کمتری مصرف کنید. اما ممکن است برای تقویت خلق و خو و اشتهای خود در دوران بارداری بیشتر به دنبال چنین غذا‌هایی باشید.

خوردن غذا‌های تند در دوران بارداری

هر زنی در دوران بارداری تمایل به خوردن غذا‌ها با طعم‌های خاص و مختلفی دارد، بعضی از زن‌ها به شیرینی ها، بعضی دیگر به غذا‌های تند و ترش رو می‌آورند.

اگرچه دلیل دقیق میل به خوردن غذا‌های تند نامعلوم است. اما تغییرات هورمونی و کمبود مواد معدنی ممکن است عوامل زمینه‌ای آن باشد. با این وجود، بارداری مرحله‌ای است که در آن نهایت احتیاط لازم است و طبیعی است که در مورد ایمنی مصرف ادویه جات نباید تعجب کنید. در این پست به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

آیا خوردن غذا‌های تند در دوران بارداری بی خطر است؟

بله، خوردن غذا‌های تند در دوران بارداری بی خطر است. اما بهتر است در این دوره از خوردن آن اجتناب کنید. هرچند خوردن غذا‌های تند بر رشد جنین در ۹ ماه هیچ تاثیری ندارد. اما اگر ادویه جات مختلف مصرف می‌کنید و میل به غذا‌های تند دارید بهتر است به مقدار کمتری از آن مصرف کنید. تا حدی که به طور کامل از خوردن چنین غذا‌هایی دست بردارید.

غذا‌های تند به طور ذاتی روی مادر یا جنین تاثیر نمی‌گذارد. با این وجود، ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های رایج در مادر را افزایش دهند مانند:

سوء هاضمه: یک ناراحتی شایع در بین زنان باردار، به ویژه در مراحل پایانی بارداری است. ادویه‌ها ممکن است سوء هاضمه را در زنانی که قبلا، این بیماری را تجربه کرده اند، تشدید کند.

تهوع صبحگاهی: ناراحتی دیگر دوران بارداری است که با حالت تهوع، استفراغ و بی میلی به غذا مشخص می‌شود. مصرف غذا‌های تند ممکن است حالت تهوع صبحگاهی را در بعضی از زنان باردار تشدید کند.

سوزش سر دل: بیشتر زنان باردار از سوزش سردل یا ریفلاکس در مراحل بعدی بارداری شکایت دارند. غذا‌های تند ممکن است اسید معده را تشدید کنند و شدت سوزش سر دل را افزایش دهند.

تشدید این مسائل به دلیل مصرف غذای تند ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله این که آیا مادر به مصرف غذا‌های تند عادت کرده است. یا تندی غذا‌ها را چند برابر کرده باشد. شاید هم در کنار ادویه‌های همیشگی از ادویه جات دیگری نیز مصرف می‌کند. همه این‌ها سبب تشدید ناراحتی‌های دستگاه گوارش و سیستم هاضمه می‌شود.

افسانه‌های رایج در مورد مصرف غذا‌های تند در دوران بارداری چیست؟

افسانه‌های زیادی در مورد مصرف غذا‌های تند در دوران بارداری وجود دارد. اما هیچ یک از آن‌ها به صورت علمی ثابت نشده است.

غذا‌های تند به دلیل تولید حرارت بالا در بدن سبب زایمان زودرس مادران می‌شوند.

همچنین غذا‌های تند می‌توانند سبب ناتوانی‌های مادرزادی یا حتی سقط جنین شوند.

غذا‌های تند می‌توانند باعث نابینایی نوزاد شود.

برخی از زنان به دلیل غذا‌های تند رحم تحریک پذیری دارند که سبب زایمان زودرس در آنان می‌شود.

برای القای زایمان می‌توانید غذا‌های تند مصرف کنید.

چگونه غذا‌های تند مصرف کنیم؟

اگر غذای تند در دوران بارداری شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانید آن را به روشی معمول خود مصرف کنید. با این حال، اگر با مصرف غذا‌های تند ناراحتی و اختلال دستگاه گوارش شما تشدید میابد، در دوران بارداری در مصرف آن دقت کنید.

از خوردن غذا‌های تند بیرون از خانه خودداری کنید. در عوض، در خانه غذا بپزید تا بتوانید میزان ادویه آن را کنترل کنید.

همیشه به لیست مواد تشکیل دهنده و تاریخ انقضا روی بسته بندی ادویه جات توجه کنید.

در صورت امکان ادویه جات کامل بخرید و خودتان آن‌ها را پودر کنید. پودر‌های از پیش بسته بندی شده ممکن است تقلبی باشند.

اگر غذا‌های تند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شما می‌شوند، خوردن آن را کاهش دهید. یا به طور کامل از آن مصرف آن اجتناب کنید.

اضافه کردن ادویه به غذا طعم آن را افزایش می‌دهد و از طرفی می‌تواند فوایدی نیز به همراه داشته باشد.

جوانه‌های چشایی کودک را تحریک می‌کند

یک مطالعه نشان می‌دهد که گیرنده‌های چشایی جنین ۳۰ هفته پس از لقاح رشد می‌کنند. جنین هر روز مقداری مایع آمنیوتیک را می‌بلعد. هنگامی که یک زن باردار غذای با طعم خاص می‌خورد، به داخل مایع نفوذ می‌کند و نوزاد متولد نشده را با مزه‌های جدید آشنا می‌کند.

بنابراین، غذا‌های تند در رژیم غذایی می‌تواند جنین را در معرض چشیدن طعم‌های مختلف قرار دهد؛ و به طور بالقوه به تحریک جوانه‌های چشایی جنین کمک کند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار