gardeshban.ir

گزارش/
افرادی که قصد سفر با هواپیما به کشورهای دیگر را دارند باید مدارک مختلفی را برای انجام این کار آماده کنند که یکی از آن‌ها پاسپورت است.
کد خبر: ۵۵۵۱۷
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱-1401 July 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
صفر تا صد تهیه پاسپورت برای مسافرت با هواپیما



افرادی که قصد سفر با هواپیما به کشورهای دیگر را دارند باید مدارک مختلفی را برای انجام این کار آماده کنند که یکی از آن‌ها پاسپورت است. 

در واقع می‌توان گفت که پاسپورت برای مسافرت با هواپیما به خارج از کشور، مهم‌ترین مدرک است. پاسپورت یا گذرنامه، معتبرترین مدرک شناسایی افراد در دیگر کشورهاست. این مدرک نشان‌دهنده هویت و محل تولد فرد است و محدودیت‌های فرد در کشور مقصد را مشخص می‌کند. 

به عنوان مثال پاسپورت برای مسافرت با هواپیما اعتبار مشخصی دارد و افرادی که به دیگر کشورها سفر می‌کنند تا زمان اعتبار پاسپورت خود اجازه اقامت در آن کشور را دارند. پاسپورت البته فقط برای مسافرت هوایی نمی‌باشد و در مسافرت‌های زمینی با قطار، اتوبوس و خودروی شخصی به دیگر کشورها هم به آن نیاز است.

پاسپورت و تابعیت فرد همچنین سندی برای محافظت از شخص در دیگر کشورها هم می‌باشد. در صورت بروز هرگونه مشکل برای فرد مانند دیپورت شدن از یک کشور و… فرد به همان کشوری که پاسپورت آن را دارد، فرستاده می‌شود. هر پاسپورت دارای مشخصات اصلی دارنده آن مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، شهر محل تولد و…. است.

مدارک لازم برای پاسپورت – پاسپورت برای مسافرت با هواپیما

دریافت پاسپورت برای اولین بار یا تمدید آن بعد از تمام شدن اعتبار، نیاز به ارائه مدارکی دارد. این مدارک باید به پلیس +۱۰ ارائه شوند و در کنار آن‌ها فرم مخصوص پاسپورت و هزینه درخواست پاسپورت پرداخت شده تا فرآیند صدور یا تمدید پاسپورت برای متقاضی انجام شوند. به منظور دریافت پاسپورت برای مسافرت با هواپیما، متقاضیان باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشند:

اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی کامل از هر کدام

رضایت‌نامه همسر برای خانم‌ها

اصل گواهی پایان‌خدمت برای آقایان به همراه کپی آن یا مدرک رسمی معافیت

گواهی فوت همسر یا طلاق

عکس

همچنین در شرایط خاص مانند زیر ۱۸ سال بودن متقاضی گواهی اشتغال به تحصیل و رضایت محضری والدین و وثیقه مالی برای آقایان زیر ۱۸ سال هم نیاز است. همچنین افرادی که مشاغل خاص مانند مشاغل نظامی داشته یا بازنشسته این سازمان‌ها هستند، باید گواهی کتبی از سازمان را دریافت و در زمان اخذ پاسپورت برای مسافرت با هواپیما ارائه کنند.

نکته مهم درمورد مدارک پاسپورت

نکته مهم در مورد مدارک پاسپورت این است که شرایط هر کدام از این مدارک است. به عنوان مثال مطابق آخرین قوانین ۱۴۰۰ در مورد اخذ پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی باید هوشمند باشد و افرادی که مدارک قدیمی دارند قبل از درخواست برای پاسپورت باید برای هوشمندسازی شناسنامه خود تلاش کنند. همچنین هر عکسی برای پاسپورت قابل قبول نیست.

عکس پاسپورت معمولا در مرکز پلیس +۱۰ ثبت می‌شود و برای گرفتن آن شرایطی مانند نداشتن آرایش برای بانوان، عدم استفاده از شال و روسری و صرفا استفاده از مقنعه و نداشتن کراوات برای آقایان اشاره کرد. همچنین عکس پاسپورت برای مسافرت با هواپیما باید زمینه سفید داشته و تمام رخ باشد. این مدارک هم برای تمدید و هم برای اخذ پاسپورت جدید مورد نیاز است. بعد از تحویل تمام مدارک گفته شده به پلیس +۱۰ و پرداخت هزینه دریافت پاسپورت، ظرف ۱ تا ۳ هفته کاری پاسپورت متقاضی صادر شده و به وسیله پست به آدرس مشخص شده در فرم درخواست ارسال می‌شود.

اعتبار پاسپورت – پاسپورت برای مسافرت با هواپیما

همان‌طور که گفته شد پاسپورت برای مسافرت با هواپیما به منزله مدرک شناسایی افراد در دیگر کشورهاست که تابعیت و هویت آن‌ها را اثبات می‌کند اما یک تفاوت مهم میان پاسپورت و مدارک شناسایی مانند شناسنامه وجود دارد و آن مادام‌العمر نبودن پاسپورت است. به عبارت دیگر اعتبار پاسپورت مدت زمان مشخصی دارد و بعد از تمام شدن اعتبار آن تنها در صورتی قابل استفاده است که مجددا تمدید شود. اعتبار پاسپورت به مسائل مختلفی بستگی دارد, مانند کشور صادر کننده که بر این اساس پاسپورت‌های ایران ۵ سال اعتبار دارند. البته فقط این موضوع اعتبار پاسپورت را مشخص نمی‌کند.

یکی دیگر از مواردی که در تعیین اعتبار پاسپورت تاثیرگذار است تاهل در زنان است. زنانی که پاسپورت خود را در زمان مجردی دریافت می‌کنند، در صورتی‌که قبل از تمام شدن اعتبار پاسپورت ازدواج کنند پاسپورت آن‌ها از اعتبار ساقط شده و در صورتی‌که قصد سفر داشته باشند باید پاسپورتی جدید دریافت کنند. مسائل دیگری مانند تمام شدن صفحات پاسپورت و… هم در اعتبار پاسپورت تاثیر دارد.

نکته مهم در مورد اعتبار پاسپورت‌ ها

یک نکته مهم در مورد اعتبار پاسپورت‌ ها، امکانی است که پاسپورت هر کشور برای سفر بدون ویزا به دیگر کشورها فراهم می‌کند. در واقع اعتبار اصلی پاسپورت به این مسئله بستگی دارد و این موضوع است که پاسپورت یک کشور را در لیست معتبرترین پاسپورت‌ها قرار داده و پاسپورت کشوری دیگر را فاقد اعتبار یا کم اعتبار می‌کند. برای درک بهتر این موضوع کشور آلمان را مثال می‌زنیم. افرادی که پاسپورت آلمان را دارند امکان سفر بدون ویزا به ۱۷۷ کشور را دارند، در حالیکه در ایران این امکان تنها برای سفر به ۴۲ کشور وجود دارد. یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد اعتبار پاسپورت، تاثیر آن در صدور ویزاست. ویزای کشورهای خارجی برای متقاضیان زمانی صادر می‌شوند که اعتبار پاسپورت آن‌ها بیشتر از ۶ ماه باشد، در غیر اینصورت حتی اگر فرد به کشوری بدون ویزا سفر کند هم از ورود او به آن کشور جلوگیری می‌شود.

نوع پاسپورت – پاسپورت برای مسافرت با هواپیما

متقاضیان دریافت پاسپورت برای مسافرت با هواپیما، باید با انواع پاسپورت هم آشنایی داشته باشند. انواع پاسپورت بر اساس سیاست کشورها متفاوت است. در ایران سه نوع پاسپورت وجود دارد. پاسپورت سیاسی، پاسپورت خدمت و پاسپورت عادی که هر کدام برای گروهی خاص از افراد و با شرایط ویژه صادر می‌شوند. نحوه صدور هر کدام از این سه نوع پاسپورت و مدارک لازم برای دریافت آن‌ها متفاوت است که عبارتند از:

پاسپورت عادی

 پاسپورت عادی همان پاسپورت رایجی است که برای تمام متقاضیان سفرهای خارجی صادر می‌شود. در واقع تمام مردم عادی که قصد سفر به کشوری دیگر را داشته باشند باید این نوع پاسپورت را دریافت کنند. به پاسپورت یا گذرنامه عادی، پاسپورت گردشگری هم گفته می‌شود. پاسپورت عادی در واقع مجوز اولیه حضور افراد در کشورهای دیگر است و با داشتن آن امکان دریافت ویزا و ورود به کشور دیگر امکان‌پذیر می‌شود. پاسپورت گردشگری اعتبار ۵ ساله دارد و بعد از پایان اعتبار در صورت نیاز به استفاده مجدد، باید آن را تمدید کرد.

پاسپورت سیاسی

دیگر نوع پاسپورت‌هایی که در ایران صادر می‌شود، پاسپورت سیاسی یا دیپلماتیک است. همان‌طور که از اسم این نوع پاسپورت برای مسافرت با هواپیما، مشخص است، پاسپورت سیاسی تنها برای مقامات کشور صادر می‌شود. البته داشتن پاسپورت سیاسی برای مقامات به این معنی نیست که در هر شرایطی امکان استفاده از آن را داشته باشند، بلکه تنها در موارد خاص مانند سفرهای ضروری و ملاقات‌های خارجی امکان استفاده از این پاسپورت وجود دارد. مقاماتی که این پاسپورت را دارند بعد از اتمام سفر و ورود به کشور باید پاسپورت خود را به وزارت امور خارجه تحویل دهند و در صورت نیاز به سفر مجددا آن را دریافت کنند.

پاسپورت خدمت

این نوع پاسپورت برای کارمندان دولت و در سفرهای ماموریتی آن‌ها به کشورهای دیگر صادر می‌شود. برخلاف پاسپورت گردشگری که توسط پلیس +۱۰ صادر می‌شود، پاسپورت خدمت را وزارت‌خانه‌ای که کارمند در آن فعالیت کرده یا سازمان محل کار او متعلق به آن وزارت‌خانه است صادر می‌شود. این پاسپورت برای مسافرت با هواپیما هم مانند پاسپورت سیاسی است و در زمان ماموریت صادر شده و بعد از آن باید به وزارت مربوطه تحویل داده شود اما برخلاف پاسپورت سیاسی، اعتبار بیشتری از نظر زمانی دارد.

رنگ بندی پاسپورت – پاسپورت برای مسافرت با هواپیما

یکی از موضوعات قابل توجه در مورد پاسپورت کشورهای مختلف، رنگ بندی پاسپورت و تفاوت رنگ آن‌هاست و بسیاری از افراد علت دقیق آن را نمی‌دانند. اگر پاسپورت برای مسافرت با هواپیما در کشورهای مختلف را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که به طور کلی ۴ رنگ آبی، قرمز، مشکی و صبر برای صدور پاسپورت کشورهای مختلف استفاده می‌شوند و تنها ممکن است در طیف رنگی تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال پاسپورت کانادا سرمه‌ای یا قزاقستان آبی روشن است. به طور کل در دنیا ۶۶ پاسپورت قرمز و طیف‌های آن، ۴۴ پاسپورت سبز، ۸۲ پاسپورت آبی و ۷ پاسپورت مشکی داریم.

اگر تصور می‌کنید که برای این اتفاق یک علت سیاسی خاص وجود دارد یا قراردادی بین‌المللی برای رنگ بندی پاسپورت‌ها مشخص شده است، سخت در اشتباهید. دلایل مختلفی می‌توانند عامل انتخاب رنگی از میان ۴ رنگ گفته شده برای پاسپورت یک کشور باشند اما هیچکدام از این دلایل علت سیاسی و… نیستند. در واقع رنگ پاسپورت تاثیری در ارزش و اعتبار آن ندارد. از جمله دلایل انتخاب رنگ پاسپورت توسط کشورها می‌توان به رنگ قالب در پرچم آن‌ها، منطقه جغرافیایی که کشور در آن قرار دارد و… اشاره کرد. مثلا در کشور عربستان، مراکش یا پاکستان رنگ پاسپورت به دلایل مذهبی سبز است یا رنگ آبی در پاسپورت‌ها نشانگر چشم‌انداز کشورها برای ساخت دنیایی جدید است.

رنگ خاص پاسپورت در کشور های مختلف

البته یک رنگ خاص پاسپورت در کشورهای مختلف، ممکن است به دلایل متفاوت استفاده شود، به عنوان مثال در ایران به دلیل اعتقادات فرهنگی و وجود رنگ قرمز در کشور ما، رنگ پاسپورت قرمز است، در حالیکه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رنگ قرمز قراردادی میان تمام کشورهاست. هرچند سخت‌گیری زیادی برای انتخاب رنگ پاسپورت کشورهای مختلف وجود ندارد اما موارد دیگری مانند کیفیت جلد و برگه‌های پاسپورت، انعطاف‌پذیری پاسپورت و…. موضوعات مهمی هستند، در واقع استانداردهای چاپ پاسپورت اهمیت بیشتری از رنگ بندی آن دارند.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار