gardeshban.ir

بازار قدیم بوشهر یکی از دیدنی های بوشهر است که در بافت قدیم این شهر، در محله دهدشتی قرار دارد.
کد خبر: ۵۵۵۷۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۱-1401 July 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
بازار قدیم بوشهر یکی از دیدنی های بوشهر است که در بافت قدیم این شهر، در محله دهدشتی قرار دارد. این بازار که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد، یکی از زیباترین و پر رفت و آمدترین مکان‌های بوشهر بوده است که در آن اجناس مختلف به خرید و فروش می‌رسید. 250 باب مغازه در بازار قدیم بوشهر وجود داشت که بر اساس سبک معماری قاجاریان ساخته شده بود و در آن‌ها مسلمانان و اقلیت‌ها در کنار هم به داد و ستد می‌پرداختند.




این بازار طی سال‌های اخیر مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه نیز در آن هیاهوی مردم و مغازه‌داران شنیده می‌شود. معماری بازار قدیم باعث شده است که مورد توجه گردشگران قرار گیرد، ساختار بازار به گونه‌ای طراحی شده است که مغازه‌داران از تابش آفتاب و یا بارش باران در زمستان در امان باشند. قسمت اصلی بازار به سمت جنوب به شمال و سایر راسته‌های بازار به سمت شرق به غرب ساخته شده است.

دو بازارچه به نام‌های معین‌التجار و رئیس‌التجار و تیمچه‌های متعدد در این بازار دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها محل فروش اجناس خاصی محسوب می‌شود. جالب است بدانید در ایام مختلفی از سال خصوصاً در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی، جشن‌ها و مجالس مختلفی در بازار قدیم برگزار می‌گردد. بازار قدیم بوشهر یکی از ارزشمندترین دیدنی های بوشهر است که در سال 1385 به شماره 18648 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.




تاریخچه

در زمان حکومت قاجاریان بناهای زیادی در شهر بوشهر احداث شد که بازار قدیمی نمونه ای از آن ها است. در ایام حکومت قاجاریان انگلیسی های زیادی به این شهر رفت و آمد داشتند که عمده خرید های خود را در این  بازار قدیمی انجام می دادند و با احداث بازار بوشهر رونق اقتصادی در این شهر به خوبی مشاهده می شد، از آن زمان تا کنون توانسته است رونق اقتصادی خود را همچنان حفظ نماید. در این بازار که 250 حجره را دارا است افرادی با مذهب های مختلفی چون  یهودی، مسیحی و مسلمانان با هم مشغول به کار هستند و هیچ گونه اختلافی باهم ندارند.

بخش‌های بازار

بازار قدیم بوشهر راسته‌های مختلفی داشت که عبارت بودند از بازار طلافروشان، بازار قصاب‌ها، بازار ماهی‌فروشان، بازار مرغ‌فروشان، بازار رنگرزها، بازار آهنگران، بازار قالی‌فروشان، بازار کلاه‌فروشان و فضاهایی نظیر تجارت‌خانه.

از شمال به جنوب، این بازار به سه قسمت بازار خدمات عمومی (بازار تره‌بار)، بازار تجاری عمومی (بازار ماهی‌فروشان و زرگران) و بازارچه محلی نیده عمومی تقسیم می‌شد. در دوران رونق خود، بازار دو راسته معین التجار و رییس التجار را در خود جای می‌داد. هرکدام از این دو راسته اصلی، متشکل از راسته‌های کوچک‌تری بودند.




دسترسی

برای رفتن به بازار قدیم بوشهر کافی است تا به محله دهدشتی واقع در بافت تاریخی و مرکزی شهر بروید. در واقع، این بازار در خیابان شهدا محله دهدشتی بوشهر قرار دارد. لازم به ذکر است که مسافران می‌توانند از اماکن تاریخی همچون عمارت طاهری، عمارت دهدشتی و موزه رئیس علی دلواری که در نزدیکی این بازار واقع شده‌اند نیز بازدید کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار